Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Advertisements

Mentale rom en liten innføring i teorien
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
Ta livet og øyeblikket tilbake
4 Bruk øynene riktig.
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Opplæring: Datamaskiner
Trådløs telefon 7921G (side 1 av 2)‏ Normalvisning Hvilestilling Normalvisning: •Telefonnummer til den som er logget på vises •Valget Fører til Tjenester/Menyvalg.
Knut Grønvold •Eidsvoll videregående skole •Fagbrev som forskalingssnekker •Svennebrev som tømrer •Hovedfag i pedagogikk •Utdannet innen karriereveiledning.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
NERVER OG HUD.
Telefonrøret plugges via kabel til telefonens venstre side. Strømkabelen monteres / dyttes forsiktig på plass - den andre enden skal videre til strømkontakt.
Bilderedigering 6e Kopiere bilde
Au2Pc med kortleser TPpay. Hurtigbruksanvisning.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Skaperen, ordneren og danseren
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
med Microsoft PowerPoint
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
- Personlig markering/kamuflasje -
Charles Babbage •Liv •Difference Engine •Analytical Engine •Arv •Hvorfor ikke •Grüner.
IS-102 Klassedefinisjoner
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Mus Mus (pad) på bærbar PC fungerer på samme måte som en separat mus. Det er en vanesak hva som er best. Du kan kjøpe separat mus og tastatur om du ønsker.
med Microsoft PowerPoint
med Microsoft PowerPoint
12 Reflekterende lesing.
Hele din skapning takker deg Herre Forsangere: Hele din skapning takker deg Herre. Hele din skapning takker deg. Menigheten: Hele din skapning takker deg.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
LAST OPP S2-SCANNEREN. Å laste opp scanneren betyr: Å sende data fra scanningene du har utført fra scanneren til en verdensomspennende Nu Skin-server.
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Aggresjon.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Du har to øyne.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
1 SKOLELABORATORIET Elektroniske systemer Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Roboter og matematikk.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Koble videre og planlegg modellrom
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Roboter – EV3.
Velkommen til Newtonrommet
Estetiske virkemidler
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Velkommen til Newtonrommet
Fargelære.
Kom i gang med programmering!
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot programmere roboten til å gjøre på forhånd bestemte oppgaver, for eksempel stoppe når den treffer kanten på robotbanen måle og regne ut hvor langt roboten vil kjøre med f.eks. tre rotasjoner (hjulene går tre ganger rundt) forklare om omkretsen på hjulene har betydning for hvor langt roboten vil kjøre gi eksempler på flere måter vi kan bruke for å beregne omkretsen på et hjul beskrive hvilke sensorer roboten har og i korte trekk kunne forklare hvordan disse virker

Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker. Robot – en definisjon En fysisk kropp av noe slag. Et program som styrer roboten. En slags oppførsel / atferd

Hva forbinder vi med roboter? Science fiction eller virkeligheten… Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

En robot består av 3 hovedelementer Data inn (sensorer) Enhet for behandling av data (“hjernen”) Data ut (lyd/lys/bevegelse/etc)

Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida! Robotene kan ha programmer som gjør en forhåndsdefinert jobb. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem.

Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

NXT med sensorer og motorer. Trykksensor Lydsensor Ultralydsensor Lyssensor

NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre forskjellige handlinger.

Hovedenheten har: • tre motorporter: Port A, B og C. • fire sensorporter nummerert fra 1-4. • USB-kontakt slik at du kan koble til PC´en. Høytaler. Slik at du kan lage programmer med lyder og høre dem når du kjører programmet.

NXT-brikken er robotens hjerne • Orange knapp: Slå på/ Enter/ Kjør. • Lyse grå knapper: For å velge venstre eller høyre i menyen. • Mørk grå knapp: Tøm/ Gå tilbake/ Slå av. NXT display I displayet kan du se ulike bilder, symboler og tekst.

Trykksensor - lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.                                                  

Lydsensor - gir roboten din ører. Den måler lyd i antall desibel og kan brukes til å få roboten til å utføre oppgaver på lydsignal. - lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.

Lyssensor - gir roboten “fargesyn”. Den kan skille mellom lyse og mørke farger og kan programmeres til å f.eks. følge en svart stripe på gulvet, ta med seg kun den røde ballen og kjøre kun når det er lys.

Ultrasonisk sensor - gir roboten øyne og muligheten til å “se” objekter på avstand. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg.

Motoren - gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll.

Mindstorms NXT programmet LEGO® MINDSTORMS® NXT programmet lar deg programmere NXT roboten og laste programmet over til NXT enheten via USB eller Blåtann. I programmet er det byggeinstruksjoner og programmerings veiledninger.