Kurs i forvaltningsrett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Bioteknologinemda
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Advokat Øyvind Renslo, KS
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Viktige lover og regler
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
innholdet i enkeltvedtak
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 13. November 2007.
Gjennomgang 6. desember 2010 v/Jon Gauslaa
3 Marius Stub.
Matrikkelforskriften § 50 (5) Når det er nødvendig for å få klarere og mer entydige adresser, kan kommunen endre eller slette tidligere tildelte adresser…
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Dekningsprinsippet, faktisk villfarelse og rettsvillfarelse
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
5 Marius Stub.
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Juristsamling - Ålesund
Forelesninger i statsrett -Rettighetsdelen Lovskrav, tilbakevirkning og ekspropriasjon mv Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fast eiendoms rettsforhold
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
3 Marius Stub.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Fast eiendoms rettsforhold
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub

Innledning Presentasjon Formål og opplegg 1. gang: Kravet til lovhjemmel Oppgave 1, 2, 3 og 4 2. gang: Vedtaks- og partsbegrepet 3. gang: Parts- og allmennoffentlighet 4. gang: Klage og omgjøring

Kravet til lovhjemmel Kort om hjemmelskravet i forvaltningsretten Lov kreves i to situasjoner Når forvaltningen ønsker å gjøre noe som er forbudt ved lov, f.eks. å avlytte telefonsamtaler Trinnhøyde-prinsippet: Forvaltningen kan ikke opptre i strid med lov, uten hjemmel i lov Når forvaltningen ønsker å foreta enkelte andre tiltak som griper inn i borgernes rettssfære Legalitetsprinsippet

Kravet til lovhjemmel Når kreves lov etter legalitetsprinsippet? Faktiske inngrep, f.eks. tvangsvaksinasjon Rt. 2010 s. 612: ”Jeg tar utgangspunkt i at det i norsk rett gjelder et alminnelig krav om hjemmel eller rettsgrunnlag ikke bare for vedtak, men også for faktiske handlinger som kan sies å virke inngripende for enkeltpersoner” Rettslige inngrep, f.eks. påbud eller forbud Lov er nødvendig der forvaltningen ønsker å pålegge borgerne plikter som de ikke frivillig påtar seg, og som ikke har grunnlag i det offentliges eiendomsrett

Kravet til lovhjemmel Hvor klart må lovgrunnlaget være? Jo mer inngripende tiltak det er tale om, desto klarere må lovgrunnlaget være Rt. 1995 s. 530 (Fjordlaks) ”Jeg antar, med bakgrunn i teori og rettspraksis, at kravet til lovhjemmel må nyanseres blant annet ut fra hvilket område en befinner seg på, arten av inngrepet, hvordan det rammer og hvor tyngende det er overfor den som rammes. Også andre rettskildefaktorer enn loven selv må etter omstendighetene trekkes inn.”

Oppgave 1 (a) Kan departementet frede et område ”etter eget forgodtbefinnende”? Spørsmålet er om fredning krever hjemmel i lov Er fredning forbudt ved lov? Ingen straffebud rammer fredning direkte, men straffeloven 1902 § 395 rammer den som ”retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af fast Eiendom” Setter departementet seg i ”Besiddelse” av eiendommen, og er i tilfelle det ”retsstridig”?

Oppgave 1 Det sentrale for dere: Krever fredning hjemmel i lov etter legalitetsprinsippet? Første spørsmål: Er fredning et faktisk eller et rettslig tiltak? Et rettslig tiltak er et tiltak som stifter, endrer eller opphever rettigheter eller plikter Et faktisk tiltak er et tiltak som ikke tar sikte på å endre rettslige posisjoner (f.eks. å lage en fartsdump) Annet spørsmål: Har fredningen annen tilstrekkelig hjemmel? Skjer fredningen ved avtale eller gjennom utøvelse av eiendomsrett? Konklusjon: Hjemmel i lov er nødvendig

Oppgave 1 Kan grunneieren angripe vedtaket? På hvilke måter kan vedtak angripes? Ved klage, jf. forvaltningsloven § 28 Ved søksmål, jf. tvisteloven § 1-3 Man kan bringe vedtaket inn for domstolene uten at det først er påklaget, jf. forvaltningsloven § 27 b Ved ”klage” til Sivilombudsmannen Sivilombudsmannen kan imidlertid ikke kjenne vedtaket ugyldig, men må nøye seg med å ”uttale sin mening”, jf. ombudsmannsloven § 10

Oppgave 1 Kan grunneieren påklage vedtaket? Hvem som helst kan ikke påklage hva som helst Sentrale spørsmål Er vedtaket et ”enkeltvedtak”? Er grunneieren ”part” eller har han ”rettslig klageinteresse”? Er klagefristen utløpt?

Oppgave 1 Synes du grunneieren bør få erstatning? Om skillet mellom ”er” og ”bør” Dersom oppgaven ber oss avklare om han har krav på erstatning, er det et rettslig spørsmål som må løses med utgangspunkt i reglene om erstatning Dersom oppgaven i stedet ber oss avklare om han bør få erstatning, er det et rettspolitisk spørsmål som ikke løses av rettsreglene, og som må løses på annen måte Er skillet skarpt eller flytende?

Oppgave 1 Kort om begge innfallsvinkler Bør han få erstatning? Grunneieren påføres et økonomisk tap Fredningen er nødvendig for å verne sjeldne fuglearter Har han krav på erstatning? Naturmangfoldloven § 50: ”rett til erstatning fra staten for økonomisk tap når et vern medfører en vanskeliggjøring av igangværende bruk” Er bruken ”igangværende”?

Oppgave 2 Krever tiltakene hjemmel i lov? Er tiltakene forbudt ved lov? I så fall kreves lov etter trinnhøydeprinsippet Utgjør tiltakene inngrep i borgernes rettssfære? Skill mellom faktiske og rettslige inngrep Er det tale om faktiske inngrep, blir hovedspørsmålet om tiltaket er tilstrekkelig inngripende, jf. Rt. 2010 s. 612 Er det tale om rettslige inngrep, blir hovedspørsmålet om inngrepet har tilstrekkelig hjemme på annet grunnlag, for eksempel avtale eller utøvelse av eierrådighet

Oppgave 2 Hva er virkningen av at lov mangler? Det beror på hvorvidt lov er nødvendig eller ikke Dersom lov ikke er nødvendig, kan tiltaket gjennomføres selv om lov mangler Dersom lov er nødvendig, beror virkningen på hvorvidt tiltaket allerede er gjennomført eller ikke Tiltak som ikke er gjennomført, kan ikke gjennomføre Tiltak som er gjennomført, er ulovlige Borgeren kan nekte å rette seg etter det Forvaltningen kan komme i ansvar

Oppgave 3 Kan han pålegges å fylle ut skjemaet? Er hjemmel i lov nødvendig? Faktisk eller rettslig inngrep? Annen tilstrekkelig hjemmel? Har Folkeregisteret hjemmel? Hvor klart må lovgrunnlaget være? ”Jo-jo-prinsippet” Hvor langt rekker det aktuelle lovgrunnlaget? http://lovdata.no/all/tl-19700116-001-002.html

Oppgave 3 Hva skjer dersom Peder nekter? Folkeregisterloven § 16 ”§ 16. Dersom strengere straffebestemmelser ikke kommer til anvendelse, blir forsettlige eller uaktsomme overtredelser av denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av loven å straffe med bøter.        Er påbudt melding unnlatt, eller uriktige opplysninger gitt, i den hensikt å unndra seg eller en annen en offentlig forpliktelse, kan fengsel inntil 3 måneder anvendes.        Den skyldige plikter å erstatte de utgifter som hans forhold har påført skattekontoret.”

Oppgave 4 Må kommunen ha hjemmel? Pålegg uten annen tilstrekkelig hjemmel, må ha hjemmel i lov

Oppgave 4 Har ”allmennheten” adgang? For å kunne ta stilling til det, må loven tolkes i samsvar med rettskildeprinsippene (”juridisk metode”) Hvilke slutninger gir rettskildefaktorene grunnlag for? Ordlyd Forarbeider Rettspraksis Hvordan skal slutningene harmoniseres?

Oppgave 4 Er røykebaren et ”arbeidslokale”? Hvilke slutninger gir rettskildene grunnlag for? Ordlyd Forarbeider Rettspraksis Hvordan skal slutningene harmoniseres? Til begge spørsmål: Se Rt. 2007 s. 1801