© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
De dårige følelsene. Veiene ut..
UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGISide 1 USIT 22. juni 2014 Overvåkning og rapportering To prosjekter ved USIT Ståle Askerød Johansen
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Kristen Nygaards hus Status og planer. Hva skal gjøres •Ombygging. Enkelte områder. –Styres av TA sentralt –Den jobben som nå starter •Vedlikehold. Ganske.
Kristen Nygaards hus Status og fremdriftsplan. Status •Forslaget til fordeling er vedtatt av IT-direktøren –Noen mindre justeringer hos SAPP, SUF og SINT.
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGISide 1 USIT Drift av UNIX-maskiner ved UiO Ståle Askerød Johansen Gruppe for Basis Systemdrift.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Sikkerhetssystemer UIO-cert
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Åpne en luke hver dag og få en gave
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Kristen Nygaards hus Status og fremdriftsplan. Status Forslaget til fordeling er vedtatt av IT-direktøren –Noen mindre justeringer mellom SAPP og SINT.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 XP-PXE løsning ved UIO Installering av Windows XP Med PXE (netboot)
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Installering av Windows XP med PXE (netboot) Del 1 – forhåndskonfigurering.
Elektronisk meldingsutveksling
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Bachelorprosjekt - Oppgave 17E
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Windows – drift, rutiner og SCCM
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Daily Noen vanlig spørsmål og svar Andre spørsmål?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Hva er gevinsten av dette?
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Sikkerhet – er maskinen min hacket? (litt om verktøy og hvordan maskinen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Daily maskinene rapporterer fra innsiden Loggdelen.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
Reorganisering av informasjon til ansatte på universitetets nettsted
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Produksjonssetting i Cerebrum
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Nettskjema.no –sikker datainnsamling på nett
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 2 Om USIT sitt nye driftssenter

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 3 Hva er det? •Et driftssenter •En helpdesk •”IT-vakta” •”Houston”

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 4 Kort fortalt •Det beste av ukevaktene og LUKA på samme sted

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 5 Hvordan drives ting i dag? •Ukevakt-ordninger i gruppene –unix-drift, pcadm, oracle (nett-drift, web) •Disse passer på –Mailinglister »Mail fra folk »Mail fra maskiner –Ulike verktøy –Logger –Feilmeldinger •Sentrert rundt erfaring – dårlig dokumentasjon

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 6 Ikke helt optimalt •Lite kommunikasjon mellom gruppene •Veldig maskinsentrert •Liten forskjell på maskiner •Overvåkning – palantír –Tregt – basert på at operatører sender alarmer i mail –Konfigurasjonen henger etter •Uskarpt skille mellom utvikling og drift •Vanskelig for lokale IT-folk å få tak i sentrale driftspersoner i gruppene

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 7 Hvor er fokus? •Forskjellig i de forskjellige gruppene •Holde maskiner oppe •Holde databaser oppe •Holde nettet oppe •”Hvorfor svarer ikke websiden?” •”Hvorfor får jeg ikke logget inn?” •Liten fokus på tjenester

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 8 Brukerstøtte •LUKA –Vet ikke alltid hva som skjer –Blir ikke fortalt om problemer –Får ikke tak i ukevaktene –Kan gjøre lite drift på egenhånd

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 9 Ny driftsmodell •Prosjekt ved USIT – etablere driftssenter •Fokusere mer på tjenester •Dokumentere bedre •Samlokalisering •Ukevaktene og luka på ett sted •Norsk Hydro har gjort det før •

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 10 Houston •Driftssenter og helpdesk på samme sted •6-8 driftsfolk – 2 helpdesk-folk •Snakker mer med hverandre •Løser problemer fortere •Vet ”alltid” hva som skjer •Flere navn... –”Center of Operations” –”Helpdesk” –”Call Center”

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 11 Flere ting •Alltid ressurspersoner samlet •Lur bruk av telefon •Samordning av verktøy •LUKA og operatørene i sin nåværende form forsvinner •Nye telefonnumre •Kan bli et viktig ansikt utad for USIT

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 12 Brukerstøtte •Førstelinjetjeneste omtrent som før •Oppringt- og kveldstjeneste som før •Økt kompetanse hos personalet •Bruk av Tivoli Remote Control

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 13 Tjenester •Vi jobber mye med å vri fokus mer mot tjenester •Kartlegge hvilke komponenter som til sammen f. eks. gir oss tjenesten [logge inn] •Lettere å koble symptom mot årsak

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 14 Gevinster •Større oversikt over IT-tjenestene •Større kontakt mellom gruppene på USIT •Mer kontakt med IT-ansvarlige •Finne hull i dokumentasjonen •Man finner ut hva IT-ansvarlige bør lære mer om •Man lærer mer om andres driftsoppgaver •Etterhvert melder behovene seg selv for andre verktøy og smartere måter å gjøre ting på

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 15 Steder og tider •Vi bygger om hackeranstalten på USIT •Prøvedrift 1. Oktober •Full drift 1. Januar 2003

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 16 Steder og tider •Vi bygger om hackeranstalten på USIT brukerarealet •Prøvedrift 1. Oktober •Full drift 1. Januar 2003

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 17 Houston

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 18 YMSE WEB PC UNIX DBA Nett Helpdesk Houston

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 19 Videokanon •Nett-verktøy •Palantír •Event-konsoll •Logger •Annet

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 20

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 21

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 22

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 23 What’s in it for us? •Sentrale feil oppdages og rettes fortere •feil.uio.no •Lettere å finne driftsfolk, dere kan etter hvert ringe rett til plassene •Helpdesk med større kunnskap og mer oversikt