Eli Karin Hagset leder dokumentsenteret/hovedarkivar Informasjon og opplæring for å få flere brukere av ByggSøk Erfaringer fra Molde Eli Karin Hagset leder dokumentsenteret/hovedarkivar
Prosjektet ”God på ByggSøk” Molde og nabokommunene fikk høsten 2005 midler fra BE til informasjons- og opplæringstiltak Mål: 15 % elektroniske søknader i Molde Bidra til tilrettelegging i øvrige kommuner
Prosjektorganisering Prosjektgruppe på 4 personer Oppstart januar 2006 Utarbeidet detaljert fremdriftsplan Nettverksgruppa innen byggesak har vært ”referansegruppe”
Fremdriftsplan Kurs for bransjen: Informasjonstiltak: Tidspunkt, antall, kurslokaler og bevertning Markedsføring Foredragsholdere Informasjonstiltak: Nettverksmøter Intern opplæring
Hvordan frigjøre tid? Leide inn erfaren pensjonert byggesaksbehandler Inngikk samarbeid med NKF Forum for byggesak ”online” påmelding utsending av kursmateriell fakturering
Markedsføring av kurs Utarbeidet e-post adresseliste til foretak Liste fra BE - sentralt godkjente foretak Sendte e-post til foretak Informasjon + interesse for kurs Kursinvitasjon La ut informasjon på Internett Kommunen, ByggSøk og NKF
Kursholdere Kursholder fra BE til de tre første kursene Egne kursholdere til de neste kursene Har beholdt kompetansen!
Kursforberedelser Skaffet kursmateriell fra BE og pakket kursmapper med: program, brukerveiledning, oppgaver, deltakerliste og evalueringsskjema Bestilte mat og kjøpte inn forfriskninger Gjennomførte internt kurs Veiledning i etterkant og test av datateknikken
Kursprogram 0900 - 0915 Registrering og kaffe 0915 - 0945 Informasjon om ByggSøk; bakgrunn, mål og resultat, kartportal 0945 - 1000 Pause 1000 - 1145 ByggSøk-bygning; felles gjennomgang av utfylling av søknad 1145 - 1230 Lunsj 1230 - 1500 Utfylling av søknader på ByggSøk-bygning. Praktiske oppgaver.
Praktisk gjennomføring av kurs Datarom med 11 PC-er Maks 2 personer pr. PC 2 kursholdere / veiledere Bevertning: Kaffe, te, vann, frukt og twist i kurslokalet Varm lunch på en restaurant like ved
Glimt fra kurslokalet
Informasjonstiltak (1) Pressemelding Intervju i radio, artikkel i lokalavisa m.m. Tema på nettverksmøtene Generell informasjon om systemet Bruk av ByggSøk-bygning Tilrettelegging for elektronisk mottak
Informasjonstiltak (2) Distribuerte informasjonsmateriell Førstelinjetjenesten Nettverksmedlemmene Informerte ledelsen Informerte folkevalgte
Status Elektroniske søknader siden okt. 2006: 25 % av søknadene (eks. igangs.) 13 % av søknader og meldinger De som har tatt systemet i bruk fortsetter å bruke det 2 kommuner har åpnet for elektronisk mottak, de andre forbereder seg
er framtida!