HVORDAN KAN EN KOBLE AREALPLAN TIL EN AVTALE MELLOM STAT OG KOMMUNE(R)? Utviklingsavtale Betraktninger og refleksjon fra sidelinjen 10.03.2009 Rolf H.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Frivilligpolitikk i Askim
Planlegging og samfunnsutvikling
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Innsigelsesinstituttet
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Aktørenes roller i planprosessene
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Gangen i en avtaleprosess Kurs om utbyggingsavtaler Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Trans in Form project – resultater, erfaringer og videre arbeid Askim kommune 15. November 2012 spesiarådgiver Sølve Bjørkevoll.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Oppsummering av FOU - prosjekt
Velkommen til folkemøte
Regionreform og kulturpolitikk
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Fra eier til ombud - ny rolle for politikere etter statlig overtakelse av sykehusene Kaare Granheim.
fylkesmannens prosjektskjønnsmidler – relevant for fylkeskommunen?
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
I hierarkiets skygge? Nye dialogbaserte styringsordninger mellom regjeringen og fylkeskommunene Resultater fra et utviklingsprosjekt om samhandling mellom.
Evaluering av ”Fritt Fram”
Bærekraftig samfunnsutvikling
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Kollektivtransport og kostnader
I hierarkiets skygge? Nye dialogbaserte styringsordninger mellom regjeringen og fylkeskommunene Resultater fra et utviklingsprosjekt om samhandling mellom.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN KAN EN KOBLE AREALPLAN TIL EN AVTALE MELLOM STAT OG KOMMUNE(R)? Utviklingsavtale Betraktninger og refleksjon fra sidelinjen Rolf H. Jensen

Disposisjon • Om forhandlinger • Om kompromiss • Om utbyggingsavtaler – andre avtaler, OPS • Om Follo-prosjektet – Erfaringer – Begrensninger – Muligheter • Om en prinsippmodell • Om politiske forutsetninger

OM FORHANDLINGER • To planners, bargaining seemed uncomfortably unprofessional. It compromised the purity, the detachment, of the planner’s vision and skills. It undermined the regulations planners formulated and oversaw, smacked of the log- rolling politics many of them loathed, and violated many of the principles of their professional training. In short, planners believed – and expected outsiders to believe – that land- use plans and zoning ordinances were there to be followed. (Popper, 1985:27)

Om forhandlinger 2 • Politiske rammer og mål på berørte nivåer • Skape genuine (egne) arenaer for – Dialog • Samhandling • Forhandlinger • Skreddersy arenaene til formålene – Eks. Arenamodellen for Sandvika i Bærum • Basale forhandlingskunnskaper • Eks. ”Fra nei til ja” (Fisher, Ury og Patton, 1992) – Skill mellom sak og person – Fokuser på interesser, ikke posisjoner – Skap muligheter for gjensidige fordeler – Krev bruk av objektive kriterier • Vær obs på BATFOL (Beste Alternativ Til en Forhandlingsløsning) • Makt (dele, avgi) • Tillit • Byråkratiets spilleregler og ren regulative svøpe

Om kompromiss: • Sitater fra den israelske forfatteren Amos Oz: – Mange betrakter kompromiss som inkonsistent og opportunistisk – Kompromiss er ikke et svik eller en svakhet – ”Kompromiss” er synonymt med ”liv” – Motsetningen til kompromiss er ikke idealisme eller integritet – motsatsen til kompromiss er fanatisme og død • Sitat fra den israelske statsministeren Levi Eshkol: – Om nødvendig går jeg med på et kompromiss, og et til, og et til – til jeg får det som jeg vil. • (Refleksjon om innføringen av ”Konsekvens-utredninger” på midten av 1970-tallet.) • Sitat fra samtaleprogram med Fredrik Skavlan på SVT, sendt på NRK

OM UTBYGGINGSAVTALER • Nå i PBL og forskrift • Kommunal økonomi – pressområder, by og land • Regulering og utbyggingsavtaler • Økt omfang – klarere bruk • Erfaring i kommunene • ANDRE AVTALER – Privatrettslige i kommunene (OPS) – Fylkeskommunen – Staten (OPS) • VESENTLIG EGENSKAP – Forpliktende over tid – Ut over politisk valgperiode – Regulative forhold innbakt i avtalene

FOLLO PROSJEKTET (2003 – 2005) • ”Bindende avtaler mellom kommune, fylket og stat – et instrument i regional utvikling” eller ”Utviklingsavtale Follo”

Follo prosj forts • De 7 Follo-kommunenes utviklingsprosjekt med 3 delelementer under hovedprosjektet: – Samferdselsstrategi – Fremtidig arealbruk – Samordnet kommuneplanrullering • Rapportering og evaluering: – Forhandlinger og avtaler – hvordan forebygge avtalebrudd (Jensen, R.H – NORUT rapp. 5) – Alle veier til samordning går gjennom personer i samarbeid: planlegging, prosjekt, avtale, partnerskap (Farner, A – NORUT rapp. 8) – Slå en sprekk i Statens vegg? (Ellingsen, M-B 2005, NORUT rapp. 10)

FOLLO PROSJEKTET – ERFARINGER (1) • Prosjektet lyktes med: • Å initiere kommunesamarbeid i Follo (samordne kommunens planlegging i tid) • Follo tok en regional utviklerrolle • • Prosjektet lyktes imidlertid ikke i hovedmålsetningen: • Oppnådde ikke å binde staten med avtaler • Forklaringsfaktorer på tre nivåer: – Operativt – Strategisk – Strukturelt – (samt tidsfaktoren)

FOLLO PROSJEKTET – ERFARINGER (2) • Tid: – For store ambisjoner i forhold til tid – Endringer krever lengre tid gjennom prosesser – særlig politisk • Operativt: – Manglende innpass tilstrekkelig høyt oppe, både politisk og administrativt • Strategisk: – Prosjektet valgte å satse på relasjonsbygging på faglig mellomnivå – Flytting av fokus fra avtaler til ”pakkeutvikling”, et (tvunget) veivalg som slo feil (NTP) • Strukturelt: – Viktigste grunn: å binde opp staten er overskridende i forhold til dagens forvaltningssystem – Ambisjonen å ”binde juridisk” stortingets politiske handlingsfrihet i budsjettprosessene lyktes ikke

VEIEN VIDERE FRA FOLLO PROSJEKTET (1) • Forutsetning: – Fortsatt ønsker om ”merverdi” i synergiløsninger • Operativ ryddighet: – Tydelighet – innad og utad gjennom vedtatte strategier – Prosesstenkning – underveis resultater er viktig – Tid – utvikling er langsiktig arbeid – Tilgang til de rette arenaer er helt nødvendig – Forankring krever involvering og oppfølging – Videreføring må legges inn som målsetninger fra start

VEIEN VIDERE FRA FOLLO PROSJEKTET (2) • Strategisk samarbeid • – Kommunesamarbeid – Innsikt i dynamikken mellom forvaltningsnivåene – Villighet til nye roller mellom politikk og byråkrati på tvers av nivåer – Sikre politisk og administrativ legitimitet – Utnytte personlige relasjoner – Tillitsbygging

VEIEN VIDERE FRA FOLLO PROSJEKTET (3) • Strukturelle stengsler? – De faste regulative prosessene • Budsjettbehandling, NTP • Fylkenes planer og prioriteringer • Kommunens planer og prioriteringer – Hierarkiets betydning for nivåene • Hvem ”bestemmer” hva • BATFA-ene • Posisjoner og makt – Tillits- og nettverksbygging • Små eller store sprekker i statens vegg

OM POLITISKE FORUTSETNINGER • Staten må være villig til å (1): – Benytte utviklingsavtaler som virkemiddel – Bevilge midler til et ”utviklingsfond” for samordnet areal- og transportpolitikk – Ha et kontinuerlig og langsiktig perspektiv – Definere rammer og mål for ”utviklingsfondet” – Delegere til byråkratiet å håndtere delmål og operasjonalitet for ”utviklingsfondet”

OM POLITISKE FORUTSETNINGER2 • Staten må være villig til å : – Sørge for systematisk erfaringsinnhenting og tilbakemeldinger – Byråkrater fra stat og fylke må samarbeide om utnyttelse av ”utviklingsfondet” – Inkludere fylkespolitikere på en konstruktiv måte, for deres samferdselsansvar (eventuelt med ny PBL også arealansvar) – Anvende ”utviklingsfondet” for prøveordninger m.m. (betydelig frihetsgrad for kreativitet) – Anvende ”ris bak speilet” ved tap av midler og/eller regulativt ”diktat” ved manglende oppfølging av avtaler

OM POLITISKE FORUTSETNINGER3 • Fylkeskommunen må være villig til å: – Akseptere og anvende avtaleforutsetninger med ”utviklingsfondet” som basis – Selv videreutvikle ”premiering” med egne midler og ordninger gjennom bruk av avtaler – både oppover og nedover i nivåene – • Kommunene må være villige til å: – Søke samarbeid med andre kommuner om felles koordinering og tiltak – Være villig til å forberede og inngå utviklingsavtaler – Ta felles kommunalt ansvar – Osv – • Kfr. erfaringene fra Follo-prosjektet