Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind Eriksen jon.eriksen@kantega.no @JonEriksen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Agile utviklere og firkanta driftere
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
Hvem skal oppdra selgerne?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Effektivt arbeid i lærergruppene
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Nærhet vs. stoppeklokke
Velkommen til Scrum-kurs
LÅNGTIDSFRISK MENING HELSEEFFEKTIVITET LØNNSOMHET LANGTIDSFRISK.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Teambygging og fasilitering
Dialektisk relasjonsteori
Venn kommer av norrønt: Vinr
MENNESKENES LEVEVILKÅR VERDEN HAR ALLTID BESTÅTT AV FOLKEVANDRINGER OGSÅ IDAG.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Nå har vi solgt skinnet. Hvordan dreper vi bjørnen?
NORSK LEDELSE I EUROPA. Betydningen av medarbeidere Mennesker som kostnad Mennesker som ressurs Mennesker som strategi.
Velkommen Tema: Prosjektretrospektiver Johannes Brodwall
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Produkeierrollen i Scrum
Derre e itj smidi!! Jøran Lillesand Smidig 2009.
En prosjektleders perspektiv Emnekart 2004 – Felix konferansesenter, 27. oktober 2004.
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Tema: Prosjektretrospektiver
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
KOMMUNIKASJON.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
En god dag på jobb! en fortelling om livsglede og menneskeverd
Kapittel 1 SAMSPILL.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Inspirasjon og ledelse
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind Eriksen jon.eriksen@kantega.no @JonEriksen To kjennetegn på tillit: Klare og positive forventninger til andre Villighet til å være sårbar, til å stole på andre.

Det smidige manifestet bygger på tillit Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med kunden fremfor kontraktsforhandlinger Å reagere på endringer fremfor å følge en plan ”Bygg prosjektet rundt motiverte personer. Gi dem miljøet og støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort.”

Jeg skal fortelle hvordan 80 ansatte …

arbeider i smidige team…

…i tillitsfullt samarbeid med kundene

Hva er tillit? Tillit er ikke en adferd (samarbeid) eller et valg (å stole på), men en psykologisk tilstand. To kjennetegn på tillit: Klare og positive forventninger til andre Villighet til å være sårbar, til å stole på andre.

Tillit er positive forventninger Annet bilde?

Tillit er å gjøre seg sårbar Work-life balanse Tillit er å gjøre seg sårbar

Tillit forutsetter risiko… Det må være noe å tape. Tillit fremmer risikotaking

… og gjensidig avhengighet Den ene kan ikke oppnå noe uten å basere seg på hva andre gjør

T = ( C + R + I ) S Fins det en formel for tillit? Self-orientation (Credibility + Reliability + Intimacy) Self-orientation David Maister et. al.: ”The Trusted Advisor” T = Trusthworthiness = Kantega-konsulent: Hva som gjør at man mister tillit er typisk at man ikke leverer, eller gjentatte ganger leverer dårlig kvalitet. Eller at man holder ting for seg selv.

Husk at tillit krever tålmodighet

Skap tillit ved å støtte teamet

Skap tillit ved å fremme åpenhet Kantega-konsulent: Kan komme med et eksempel på ødelagt tillit (dette har ingenting med Kantega å gjøre): Et prosjekt hadde tre sterke personligheter i ulike viktige lederroller. En, som satt med front-end-delen av systemet, skjønte ikke helt problemene til de to andre, en (som var testleder) kranglet på masse detaljer, både vesentlige og uvesentlige, mens den siste følte et slags overordnet ansvar for at leveransen ble vellykket, langt utover baksystemet vedkommende var ansvarlig for. Dette førte til at sistnevnte begynte å gjøre deler av jobben til testlederen, for å sikre et minimum av fremdrift, men førte naturligvis til ramaskrik og voldsomme konfrontasjoner da testlederen oppdaget dette. Underveis måtte også prosjektdeltakerne velge sin ”favoritt” å forholde seg lojal til, og generelt prøve å unngå å snakke når alle tre med lederroller var tilstede (for det meste snakk om telefonmøter, for øvrig).   Moral 1: Ikke gå bak noens rygg for å gjøre dennes jobb Moral 2: Ikke vær en unødvendig bremsekloss som frister folk til å bryte bud 1. (merk forskjell på nødvendig og unødvendig bremsekloss) Moral 3: Ikke skap et miljø der man må velge/velge bort hvem man skal være lojal mot

Skap tillit ved å be om hjelp Kantega-konsulent: ”For meg så har åpenhet/ærlighet skapt tillit for eksempel ved å si at dette for jeg ikke til, eller dette skjønner jeg ikke.”

Smidig tillit 1: Visualisering Kantega-leder: Tavlas synlighet gir åpenhet, i tillegg er jeg sikker på at åpenheten vi har om LIFO-profil vil gjøre at teamet forstår hverandre bedre, og kan snakke om reaksjoner på et rasjonelt nivå.  Integritetsbrudd (manglende samsvar mellom tale og handling) blir synlig når en deltaker i teamet ikke tar tak i de oppgaver som er prioritert i fellesskap, men gjør andre oppgaver i steden. Dette skjedde ofte i begynnelsen av vår smidighistorie

Smidig tillit 2: Planning poker Vinn en iPad! Smidig tillit 2: Planning poker Sitat fra Kantega-konsulent: ”Gjennom planning poker fikk vi drøftet oppgavene i detalj og lærte hverandre å kjenne slik at vi ble bedre på å estimere hva teamet som helhet kunne påta seg, mer enn hva man som enkeltindivid kunne påta seg.” Delta i vår konkurranse og vinn en iPad! Trekning på Kantegas foredrag om mobil utvikling kl. 14.35 rom G402

Smidig tillit 3: Gjøre prioriteringer med kunden Kantega-konsulent: Hos kunden hadde vi en representant fra forretningssiden som involverte seg veldig bra i teamet. Ved sprint-planlegging (og under arbeid med backlogg) skapte dette en gjensidig forståelse for hva som skulle prioriteres. Som team fikk vi utviklere en følelse av at vi jobbet med de riktige og viktige tingene. Teamfølelsen blant oss utviklere ble ytterligere styrket ved at vi fokuserte på hva teamet kunne prestere på tvers av alle enkeltindivider. Fastprisprosjekt med tillit: Jeg skulle implementere et brukergrensesnitt for en intern applikasjon hos en bank. Ble satt i direkte kontakt med brukerne fra første dag med beskjed fra produkteier om å ¨"snakke med dem og å finn ut hva du skal lage". Kunden stolte på at jeg gjorde det jeg kunne for å få det best mulige resultatet innenfor rammen som var to måneder. Kunden hadde altså full kontroll på kostnadene. Tilliten fra kunden gjorde at jeg ble veldig motivert for å lage et best mulig system i samarbeid med sluttbrukere.

Delekultur gir bedre resultater Smidig tillit 4: Parprogrammering Kantega-leder: Kompetanse er en av de områdene der fortsatt mye er usynlig. xp praksiser som kodegjennomgang og parprogrammering skal hjelpe på.

Smidig tillit 5: Retrospective Prime Directive “Regardless of what we discover, we understand and truly believe that everyone did the best job he or she could, given what was known at the time, his or her skills and abilities, the resources available, and the situation at hand.” Norm Kerth

Tillit i team og organisasjoner kan måles ! Great Place To Work –undersøkelsen lar ansatte uttale seg 100% anonymt om virksomhetens… Troverdighet: Åpenhet, kompetanse og integritet Respekt: Støtte, omsorg, medvirkning Rettferdighet: Rimelighet, saklighet, likhet Troverdighet er et uttrykk for medarbeiderens oppfattelse av ledelsens evne til å kommunisere samt den ledelsesmessige kompetanse og integritet. Troverdighet betyr, at ledelsen regelmessig forteller medarbeiderne hvor arbeidsplassen er på vei og hvilke planer som ligger for fremtiden - og oppfordrer dem til å komme med innspill. Troverdighet er forbundet med effektiv koordinering av medarbeiderressurser, så medarbeiderne vet, hvordan deres arbeid bidrar til virksomhetens mål. Det er ledelsen, som har ansvaret for integriteten på stedet, og for å være en troverdig ledelse må ord etterfølges av handling. Respekt viser i hvilken grad medarbeideren opplever oppbakning, samarbeid og omsorg gjennom ledelsens handlinger. Respekt er forbundet med at medarbeiderne får det nødvendige utstyr, ressurser og utdannelse til å utføre deres arbeid. Respekt betyr at man påskjønner godt arbeid og en ekstra innsats belønnes. Det innebærer at ledelsen gjør en innsats for å nå medarbeiderne og involvere dem i virksomhetens aktiviteter, at den fremmer samarbeid på tvers av avdelinger og skaper et sundt og sikkert arbeidsmiljø. Respekt betyr at balanse mellom arbeidsliv og familieleiv er en realitet, og ikke bare noe man sier. Rettferdighet omfatter rimelighet, saklighet og likhet, som medarbeiderne opplever det på arbeidsplassen. På en arbeidsplass som er rettferdig, blir økonomisk suksess fordelt likt via overskuddsdeling og medarbeideraksjer. Alle har mulighet for å bli anerkjent og belønnet. Forfremmelse går til dem som fortjener det mest, og arbeidsplassen arbeider med å ikke diskriminere og har klare retningslinjer for ankemuligheter i stridsspørsmål. For å være rettferdig, må man være rettskaffen.

Sterk faglig profil Hvordan Kantega skaper tillit internt Likeverd og samhold Ansatteierskap og demokrati

Mer info: www.kantega.no Tillit er en POSITIV tilstand ! Mer info: www.kantega.no