Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Grants (prosjektmidler) Generelle retningslinjer.
Vurdering for læring.
ambisjoner og realiteter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Telemedisin til sjøs Disposisjon •Hvorfor maritime telemedisin? •TelAny, prosjektets mål •Arbeidspakker •Brukerundersøkelse •Trådløst datanettverk om.
Hva er Fretex ?.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Leverandørseminar Harald Anthonsen
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Grunnkurs gesisPLAN - Del 8
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Nearly Zero energy Neighboorhoods ”ZenN” Demonstrasjonsprosjekt under EUs 7. Rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors i boring og brønn
SSP og EPJ Vigdis Heimly, EPJ-aktiviteter i SSP Vigdis Heimly.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
PÅ SAMME LAG respekt mestring samhandling SKOGER SKOLE.
Forebyggende innsatser i skolen
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
MERGI Combustion Catalyst
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
en jernbane for fremtiden
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Frihøydemålesystem 1.System for å måle frihøyde i tunneler, under broer, rasoverbygg etc. 2.En kontinuerlig måling gir bedre data for å planlegge fresing.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Tittel på prosjektoppgaven: ”Etablering av ny internettpresentasjon og innføring av den web-baserte delen av et intranett ved Høgskolen i Stavanger.” Presentasjon.
Hva har programmet oppnådd så langt og hva er planene videre? Einar Hope NHH Samstemt-seminar
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Samarbeid for Sikkerhet Status Odd Magne Skei.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
IEA PVPS Task 11 PV-Hybrids in Mini-Grids
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Optimalisering – intro til prosjektbeskrivelsen
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Agenda for dagen Gjennomgang av status:
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Hovedmål og retningslinjer Prosjektets faser Prosjektets aktiviteter Resultater Videre aktiviteter Innhold:

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Prosjektet er gjennomført med støtte fra NFR basert på følgende hovedmål og retningslinjer: Initiere, dokumentere og implementere miljøtiltak på nye hurtigruter under planlegging hos TFDS. Basis for prosjektet er eksisterende design av hurtigrute: ”Polarlys” Tiltak skal være av teknisk art, driftsrutiner, prosedyrer og opplæring holdes utenfor prosjektet

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Prosjektets faser: Fase 1: Forberedelse mot byggekontrakt og spesifikasjon og bestilling av utstyr Fase 2: Oppfølging og implementering ombord under byggeperioden og ved overtakelse Fase 3: Oppfølging og verifikasjon av oppnådde utslippsverdier sammenlignet med referanseskip Fase 4: Erfaringsoverføring til neste generasjon hurtigrute Kun fase 1 er dekket av hittil bevilgede midler

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Prosjektets aktiviteter: Kartlegging av utslipp etc. fra referanseskip. Et PC-basert miljøregnskapsprogram har blitt installert og implementert ombord i hurtigruteskipet ”Polarlys” Spesifikasjonsgjennomgang av eksisterende “Outline Specification” med hovedvekt på spesifisering av nødvendige krav for å oppnå miljøgevinst for hvert enkelt system Spesifikasjonsgjennomgangen ble utført med kommentarer kommunisert med rederiet under prosjektets gang, samt i rapport utgitt

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Prosjektets aktiviteter: Tidsnød i forhold til kontraktsinngåelse gjorde at de følgende aktiviteter ble utført av rederiet ut i fra deres teknisk/komersielle vurderinger uten tilbake rapportering til forskningsprosjektet: Design review av to alternative fremdriftsanlegg Design review av SCR-anlegg for fremdrifts-/generator-motorer Innenfor prosjektet ble det derfor i samråd med NFR/MarMil besluttet å beholde midlene til disse aktivitetene i prosjektet innenfor en endring av aktivitet.

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Prosjektets aktiviteter: Identifikasjon og optimalisering av miljøteknologier for cruiseskip og ferger. Dette arbeidet ble rapportert i rapport ”Optimised Environmental Technologies for Cruise and Ferry Vessels”, datert Oppfølging ved verifikasjon av de spesifiserte valg av løsninger sett i forhold til et miljø perspektiv. Byggespesifikasjon for ny hurtigrute er vurdert i forhold til anbefalinger gitt i rapporten ”Optimised Environmental …. ” Resultatet er rapportert i rapporten ”Verification of Environmental Impact from New Coastal Express Ferries”, datert

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Resultater Ved inngåelse av kontrakt for ny hurtigrute mellom TFDS og byggeverksted (Fosen Mek. Verksted) er det lagt vekt på miljørelaterte spørsmål ved innføring av klassenotasjonen Clean Design. Dette inkluderer blant annet: Reduserte NOx utslipp til max. 60% av tillatt verdi IMO’s NOx Technical Code Bruk av tinnfritt bunnstoff Brennstoff tanker plassert i beskyttet posisjon

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Resultater Sammenligningen mellom byggespesifikasjoner og optimaliserte miljøteknologier viser at klassenotasjonen Clean Design ikke nødvendigvis betyr at optimale løsninger er valgt i alle henseende, men at innføringen av notasjonen har bragt den teknologiske utviklingen et godt stykke på veien. TFDS uttalte ønske om miljøvennlighet kommer frem gjennom det fortsatte arbeidet med byggeprosjektet, særlig i forbindelse med innkjøp av ennå ikke bestemt utstyr slik som: Sort og gråvannsbehandlingsutstyr Incinerator Frekvensstyring av større elektriske komponenter

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Resultater

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Resultater

PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Videre aktiviteter For å komplettere bildet, og verifisere fremkomne resultater, etter avslutningen av fase 1 anbefales å fortsette prosjektet med de tidligere beskrevne oppgaver: Fase 2: Oppfølging og implementering ombord under byggeperioden og ved overtakelse Fase 3: Oppfølging og verifikasjon av oppnådde utslippsverdier sammenlignet med referanseskip Fase 4: Erfaringsoverføring til neste generasjon hurtigrute