Demokratiassistanse i Afrika

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
KLIMANETTVERK HORDALAND 18.sept 2012
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Nigeria: Styresett og bistand En politisk-økonomisk analyse
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
The Norwegian Timor Leste
10Velstand og velferd.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
7/7/20141 Næringslivets Bistandkonferanse 10. februar 2010 SN Power AfriCA Einar Stenstadvold, Adm. Direktør.
NHOs Afrikanettverk 20. mars 2012
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
The Global Challenge Utfordrende prosjektplanlegging PROSJEKT 2004 – 7. oktober.
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Fridtjof Nansens Institutt Arild Moe Russland som veto-makt for Kyotoprotokollen: Internasjonale rammer og internt interessespill Samstemt-seminar.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Case 1 Makt og demokrati i Norge
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Olje og internasjonale konflikter
Olje og internasjonale konflikter. Oslo Børs Hovedindeks +0,68% 414,51 kl 10:29.
MAURITANIA 1-EG NIGER 2-EG MALI 2-GS SUDAN 5-EG CHAD 5-EG ETHIOPIA 3-EG ERITREA 0 DJIBOUTI 1-GS SOMALIA 5-EG KENYA 2-EG TANZANIA 1-GS MADAGASCAR 1-GS MOZAMBIQUE.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
MAURITANIA 1-EG NIGER 2-EG MALI 2-GS SUDAN 5-EG CHAD 5-EG ETHIOPIA 3-EG ERITREA 0 DJIBOUTI 1-GS SOMALIA 5-EG KENYA 2-EG TANZANIA 1-GS MADAGASCAR 1-GS.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
MAURITANIA 1-EG NIGER 2-EG MALI 2-GS SUDAN 5-EG CHAD 5-EG ETHIOPIA 3-EG ERITREA 0 DJIBOUTI 1-GS SOMALIA 5-EG KENYA 2-EG TANZANIA 1-GS MADAGASCAR 1-GS MOZAMBIQUE.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
- Jeg vil understreke hvor viktig det er at vi nå ikke gjentar feil fra mellomkrigstiden og bygger opp handelshindre. Sammen med store penge- og finanspolitiske.
Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Afghanistan: folket, krigen og framtida Arne Strand
Bærekraftige produktvalg
Rekommunalisering eller en entreprise?
Find Fraud B4 it Finds You!
Ungdom i Afghanistan Arne Strand,
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
SmartSwap.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Design driven Innovation Programme (DIP)
Det internasjonale valutamarkedet
Trends in the norwegian energy sector:
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Demokratiassistanse i Afrika Demokratiassistanse og demokratisering UiB/SEVU, 11. november 2011 13:15 – 15:00 Inge Amundsen, seniorforsker, CMI

Demokratiassistanse i Afrika Hva er problemet med Afrika? Staten Økonomien Sammenhengen økonomi – politikk Sosiale forhold: etnisitet, klasse Ressursenes forbannelse Demokratiassistanse i Afrika: hvem, hva, hvordan Godt styresett og/eller demokrati? Former for demokratisassistanse Parlamenter Domstoler Valg Politiske partier Anti-korrupsjon Sivilsamfunnet, media ..og har det hjulpet? Eksemplet Malawi

Afrika er mindre demokratisk

Økonomi og politikk henger sammen

Etniske grupper

Det manglende mellomsjikt

Den afrikanske staten er … Påtvunget utenfra Ingen naturlige grenser (Berlin 1885) Splitter og samler folkegrupper (etniske grupper, religioner, språk) Autoritær og “ovenfra” Passifisering og “mis en valeur” Overtatt av “tilfeldig” gruppe Nærmest hovedstaden, misjonsskoler Overtok kolonimakt-institusjoner men raskt mot diktatur Demokratiseringsbølge tidlig 1990-tall “Overflatedemokratisering”

Ressursenes forbannelse Resource Curse Paradox of Plenty Dutch Disease Hva er det? Økonomiske forklaringer Politiske forklaringer Politiske konsekvenser

De velsignede og de forbannede Fattige på Økonomisk utvikling Mindre, mer konsentrert Fordeling ulikhetene øker fattigdommen øker Demokrati authoritære regimer svakt styresett svake institusjoner Rike på Natur-ressurser olje og gass diamanter andre mineraler tømmer fisk bistand Norge Australia Kanada Chile Brasil Malaysia Botswana … Nigeria Angola DR Congo the Sudan Sierra Leone Liberia Zambia Azerbaijan …

Økonomiske forklaringer The Dutch Disease Relative pris-effekt Sterkere valuta Billigere import Forværret konkurranseevne “Crowding out” produktive sektorer Over-investeringer i ekstraktive industrier Under-investeringer i foreling, produksjon, jordbruk Av-industrialisering Ustabilitet Usikkerhet for næringslivet Lavere investeringer i alternativ produksjon Staten bruker, forbruker og misbruker Kapitalfukt

Politiske forklaringer og konsekvenser Rentenist-staten (the rentier state) Renten (profitten) øker premien ved å kontrollere staten Off-shore, utenlandsk, high-tec Staten involvert, staten skattlegger Forbruk, berikelse, korrupsjon, underslag Kan føre til konflikt, vold, borgerkrig Renten (profitten) øker statens autonomi Natur-ressurser er “ikke fortjent”, lett-tjent, rente Lite skatt på annen aktivitet Ingen “sosial kontrakt” Liten innflytelse fra næringsliv, middleklasse Liten innflytelse fra sivilsamfunn, interesse-org.

Politiske konsekvenser (forts) Renten (profitten) øker statens makt Penger til å manipulere institusjoner og regler Parlamentet, rettsvesnet Ymse kontroll-institusjoner Valgene, partiene, mediene, organsisasjonene Penger til å kjøpe opp rivaler, kjøpe støtte Patronage, klientellisme, favorisering, nepotisme Penger til å kjøpe tvangsmakt-midler Militært utstyr, soldater “Security” selskaper, leiesoldater Undertrykkingsmidler

Ressursenes forbannelse “Without improving their democratic institutions and administrative capacity, it is unlikely that African oil exporters will be able to use petrodollars to fuel poverty reduction; instead oil monies are more likely to make matters worse for the poor” Catholic Relief Services (2003): Bottom of the Barrel. Africa’s Oil Boom and the Poor

Noe litteratur på ressursenes forbannelse

Former for demokratibistand Godt styresett (good governance) Offentlig sektor Reformer, effektivitet, meritokrati Anti-korrupsjon Demokratisering Valg Valgordninger, valgkommisjon, gjennomføring, observasjon Politiske institusjoner Maktbalanse, checks and balances Parlamenter, domstoler Politiske partier Sivilsamfunn, media

Bistand til parlamenter Fra hvem? Bilaterale donorer Multilaterale donorer Til hvem? Internasjonale parlamenter Nasjonale parlamenter Administrasjon, støtteapparat, bibliotek, informasjon Undergrupper (kvinner) Komiteer (kontrollkomiteer, fagkomiteer) Opposisjonen, skyggeregjeringen Lokale parlamenter Gjennom hvem? Direkte Gjennom parlamentariker-organisasjoner Gjennom institutter, organisasjoner, private

Bistand til parlamenter Hvordan? Opplæringstiltak Infrastruktur Støtteapparat, administrasjon Reform, lover, reglementer Nettverksbygging Tematisk: lovgivning, budsjettprosess Tematisk: politikkområder Fattigdomsbekjempelse Kvinner, unge, minoriteter Helse, HIV/AIDS Fred, forsoning Miljø …

Bistand til politiske partier Politisk meget delikat Tildels forbudt Indirekte fra bistanden Gjennom partiene Gjennom stiftelser og institutter

Bistand til politiske partier Parti-basis Ett-parti basert Flere-parti basert Foundations Institutter Sverige: 7 stiftelser Norge: NDS Søster Tyskland: 6 Stiftungen UK: WFD -parti Form for bistand Demokrati- USA: NDI + IRI NL: NIMD assistanse

Parti-til-parti bistand

Partibistand: støtteformer Støtte til Partiorganisasjonen Organisatorisk kapasitet Funksjon i parlamentet Delta i valg Internt demokrati Spesielle grupper Kvinner, ungdom, minoriteter Visse politikk-områder Fattigdomsorientert, miljø, demokrati, … Gjennom Finansiell og materiell bistand Møter, workshops, seminarer, konferanser … Teknisk bistand, rådgiving, ekspertise Info (”outreach”), administrasjon, valg, regnskap, revisjon Forskning og utredning Analyser og meningsmålinger Nettverksbygging Reiser, reiser, reiser, reiser, reiser …

Olje for Utvikling Norad Petroleumsdirektoratet Petrad Teknisk Styresett Anti-korrupsjon Olje for Utvikling (OfU) er et etterspørseldrevet initiativ som har som formål å overføre norske erfaringer innen petroleumsforvaltning på en måte som bidrar til at petroleumsressurser fører til varig reduksjon av fattigdom i utviklingslandene, og til at utvinning av ressursene skjer på en miljømessig forsvarlig måte.

A coalition of governments, companies and civil society A standard for companies to publish what they pay and for governments to disclose what they receive Companies disclose payments Governments disclose receipts of payments Makes independent verification

Demokratibistand – noen tall (2007) 77 000 mill kr OECD bistand til Governm. & Civil Society 25 000 mill kr Total norsk bistand 200 mill kr Olje for Utvikling - programmet 20 mill kr Norsk støtte til parlamenter 6 mill kr Norsk Senter for Demokratistøtte 400 mill kr NDI årlig budsjett 20 mill kr Pr. år til Malawis parlament Demokratibistand: stagnert

Har det hjulpet? Nei Status for demokrati i Afrika Vanskelig å måle WBI Worldwide Governance Indicators Freedom House Global Integrity Report The Open Budget Project Country Performance and Institutional Assesments “In any given year an investment of $10 million of USAID DG funding produces a five-fold (500%) increase in the amount of democratic change over what the average country would otherwise be expected to achieve” (USAID website)

Donorene: Kritiske merknader Aid agencies’ instruments are.. Insufficient and partial ‘A-political’ and ‘a-historical’ Administrative and economic rather than political approach Focus on formal (not informal) politics Sector oriented Pulling in opposite directions Direct Budget Support Decentralisation Privatisations Tied aid Aid is a part of the problem when it is… Ignoring the corruption problem Supporting ‘white elephants’ Resource flows are massive and un-coordinated Supporting/sustaining corrupt governments Financing ‘soft investments’ leaving the ‘hard’ to partner countries Using corrupt local service providers

Landeksempel: Malawi 5 000 mill kr i total bistand 20 mill kr pr år til Malawis parlament 400 mill kr fra Norge 40 % av Malawi statsinntekt ..har det hjulpet?

Malawi

Malawi

Malawi

Litteratur… Support to Political Parties: Status and Principles Inge Amundsen. CMI Report 2007:6 Support to Legislatures. Synthesis Study Arne Tostensen, Inge Amundsen. Norad Evaluation report 2/2010 Good Governance in Nigeria: A Study in Political Economy and Donor Support. Inge Amundsen, 2010. Norad report 17/2010 Support for Parliaments: Tanzania and Beyond Inge Amundsen. CMI Report 2010:8

Litteratur… Follow the Money! Policies and Practices in Donor Support to Civil Society Formations in Southern Africa Chris Albertyn, Elling Tjønneland Midrand: Southern Africa Trust , 2011 Democracy matters more than ever: Democracy assistance after the entrance of the "Emerging Southern Powers" in Sub-Saharan Africa Svein-Erik Helle, Lise Rakner, Helge Rønning CMI Brief vol. 10 no. 5 Exporting Democracy Arne Tostensen, CMI, 2011 (forthcoming)