Finansiering av E6 på Helgeland - alternativer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
STATUS BANEPROSJEKT
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Handlingsprogram godt i gang - med mange utfordringer!
Miljøpakken for transport i Trondheim
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Skarv PUD og BP I Nordland
Leikvang Hallprosjekt Presentasjon av tilbud på Leikvang Hallprosjekt Bergen Kommune, 29.september 2005.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
FORNEBUTJENESTENE lHandlingsprogram lUtfordringer og behov i et 4 – 6 års perspektiv.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Nasjonal Transportplan
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETKARTDATA Bodø, 15. januar 2013 Ivar Aanerød GEOVEKST/FKB I NORDLAND STATUS
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide.


Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Kommunalteknikk Ansvarsområder Kommunal vannforsyning Kommunal avløpshandtering Kommunale veger Trafikksikkerhet Parkeringsordning Parker Damsikkerhet.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Nasjonal transportplan
«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»
Skredsikring fra 2010 til nå
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Budsjett- og økonomiplan
Langtidsplan og budsjett
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Utskrift av presentasjonen:

Finansiering av E6 på Helgeland - alternativer Møter med kommuner på Helgeland 22. og 23. januar 2008

Korridor 7: Status i forhold til Handlingsprogram (HP) Løpende kr, kun statlige 2006-2008 2009 2006-2009 HP Bev - E12 Umskaret 105 - E6 Helgeland 20 50 70 - Rv 80 Miljøgate Fauske 16 - Rv 80 Vegpakke Salten Sum strekningsvise 125 121 175 Mindre investeringstiltak 61 39 35 30 96 69 SUM 186 160 85 271 190

Korridor 7, Trondheim-Bodø: Foreløpig budsjettforslag (kun Region nord) Statlige midler Annen finans. Budsjettramme 30 120 - Rv 80 Røvika-Strømsnes Rv 80 Åsen-Vikan (refusjon) 23 - Planlegging 7

Korridor 7: Status i forhold til Handlingsprogram (HP) Følgende prosjekt blir ikke gjennomført i perioden/ utsatt til etter 2010 E6 Underganger v/ Majavatn Bruer og ulykkespunkt på E6 Mosjøen-Osen Undergang E6 Setså Ombygging kryss E6 Laksfors Mindre omfang av tiltak etter trafikksikkerhetsrevisjoner og miljøtiltak

Aktuelle prosjekter på Helgeland Kostnad E6 Majahaugen - Flyum 80 Brenna – Lien Brenna-Kappskarmo Kappskarmo-Brattås Brattås-Lien 455 (55) (100) (300) Kulstad – Osen 600 Bjerka-Finneidfjord 15 Urland – Skamdal 70 Dalselv-Åga 40 Åga – Langnes 30 Gruben – Illuhulia 200 Storforshei – Bolna 310 Sum 1800

Planer på E6 Planer som vedtas i 2008: Vedtatte planer: Strekning Lengde (km) E6 Majahaugen - Flyum 4,7 E6 Brenna – Kappskarmo 4,9 E6 Mjåvatn – Angermoen 7,8 Sum 17,4 Strekning Lengde (km) E6 Kappskarmo - Brattåsen 7,0 E6 Urlandå - Skamdalen 3,6 E6 Raudfjellforsen-Krokstrand 8,0 Sum 10,6 Ved utgangen av 2008 har vi vedtatte reguleringsplaner for 28 km av E6.

Foreslåtte bevilgninger til E6 – strekningsvise tiltak Forslag til budsjett 2009: 0 kr til bygging NTP 2010 – 2013: + 20 % E6 Majavatn: 80 mill. kr E6 Brenna–Brattås–Lien: 150 mill.kr NTP 2014 - 2019: Brenna-Brattås-Lien: 300 mill. kr Total sum: 530 mill. kr 450

Foreslåtte bevilgninger til E6 – mindre investeringstiltak Brukes til trafikksikkerhetstiltak, gang- og sykkelveger, kollektivtiltak, miljø og servicetiltak og mindre utbedringer Forslag til budsjett 2009: 0 kr til bygging NTP 2010- 2019: 696 mill. kr for hele rute 7, dvs. fra Nord-Trøndelag grense til Bodø + E12 796

Hvordan bygge ut E6 på Helgeland? Tre alternativer: Med kun statlige midler Med statlige midler og bompenger - ordinære kontraktstyper Hele strekningen sees under ett Etappevis utbygging Med statlige midler og bompenger – ny kontraktstype: utviklingskontrakt. Forutsatt at hele strekningen sees under ett.

Resultat ved alternativ 1: Kun statlige midler I 2019 vil følgende være bygd: E6 Majavatn E6 Brenna – Brattåsen Brattåsen – Lien (forutsatt utbedring) Utbedring av mindre strekninger, bygging av noen g/s-veger, kollektivtiltak, trafikksikkerhetstiltak

Forutsetninger bompengeberegninger Følgende er forutsatt i beregningene av bominntekter: Bompengene kreves inn parallelt med utbyggingen Gjennomsnittlig rabatt 20 % Andel tunge kjøretøy 15 % Takstene priskorrigeres med en årlig takstøkning på 2% Takstene i tabellen nedenfor er gitt i 2007 priser Full takst Netto takst 20/40 18,40 30/60 27,60

E6: Prosjekt og bommer Bomplassering Prosjektstrekning Stokkvågen Bomplassering Mo i Rana Prosjektstrekning Bjerka Sandnessjøen Fra sør mot nord: E6 nord for Trofors E6 nord for Mosjøen E6 Skamdalen E6 Røssvoll Mosjøen Trofors Majavatn

Alt. 2: Statlige midler + bompenger; ordinære kontraktstyper - bygger ett år for det man tar inn i bompenger samme år Takst * Trafikk Bidrag hvert år (mill kr) Bidrag over 15 år Trofors 20/30 1750 11 / 17 190/302 Mosjøen nord 1400 8 / 13 144/235 Skamdalen 2500 16 / 25 286/447 Røssvoll 3000 20 / 31 351/554 Sum bompenger 55 / 85 970/1525 Statlige investeringsmidler 80 – 100 800 Sum finansiering 135 - 185 1770/2325 Prosjektkostnad ca. 1800 * Alternative bomtakster lette kjt./tunge kj.t kr 20/40 og kr 30/60

Alt. 3: Utviklingskontrakt Kontrakten har et utbyggingselement, et drift- og vedlikeholdselement og et finansieringselement. Drift og vedlikeholdsdelen kan være som en ordinær funksjonskontrakt. Utviklingselementet vil være utbygging/ utbedring av enkelte strekninger på E6. Varigheten på kontrakten kan for eksempel være 15 eller 20 år. Utbyggingsdelen av kontrakten bør imidlertid være kortere, for eksempel 8-10 år.

Forts. utviklingskontrakt Utbyggingsdelen vil inneholde spesifiserte prosjekt som bestemmes i kontraktsgrunnlaget. Dette kan beskrives som en totalentreprise der entreprenøren har ansvar for prosjektering. Entreprenøren får en fast årlig godtgjørelse i kontraktsperioden. Da må entreprenøren delfinansiere utbyggingsdelen med låneopptak. Vår finansiering av dette vil være årlige budsjettmidler fra stat (og de nye regionene) evt. supplert med bompenger.

Alt. 3 Utviklingskontrakt Ref. forslag til NTP 2010 – 2019 side 86 - 87

Hva oppnår vi med denne kontraktstypen? Entreprenørene kan snekre sammen et gunstig driftsopplegg som kombinerer drift/vedlikehold og utbygging på en rasjonell måte. Totalentrepriseformen gir entreprenøren mulighet til å finne kreative tekniske løsninger. Entreprenøren får en langsiktig kontrakt. I sum kan dette gi en gunstig pris. Utbygging/utbedring av E6 kan skje relativt raskt mens våre utgifter spres over en lengre tidsperiode.

Skisse utviklingskontrakt E6   pr. år (mill. kr) Sum 20 år (mill. kr) Utgift funksjonskontrakt 40 800 Statlige midler 80 – 100 1600 – 2000 Bompenger 40 – 50 800 – 1000 Totalt til entreprenør 160 – 190 3200 – 3800 - Funksjonskontrakt -Entreprenørens kapitalkostnader 30 – 40 600 – 800 Midler til utbygging 90 - 110 1800 - 2200

Sammenligning alle alt. Statlige midler 800 850 1000-1200 Alternativ finansiering 970/1530 800-1000 Sum 1820/2380 1800-2200