Finansiering av E6 på Helgeland - alternativer Møter med kommuner på Helgeland 22. og 23. januar 2008
Korridor 7: Status i forhold til Handlingsprogram (HP) Løpende kr, kun statlige 2006-2008 2009 2006-2009 HP Bev - E12 Umskaret 105 - E6 Helgeland 20 50 70 - Rv 80 Miljøgate Fauske 16 - Rv 80 Vegpakke Salten Sum strekningsvise 125 121 175 Mindre investeringstiltak 61 39 35 30 96 69 SUM 186 160 85 271 190
Korridor 7, Trondheim-Bodø: Foreløpig budsjettforslag (kun Region nord) Statlige midler Annen finans. Budsjettramme 30 120 - Rv 80 Røvika-Strømsnes Rv 80 Åsen-Vikan (refusjon) 23 - Planlegging 7
Korridor 7: Status i forhold til Handlingsprogram (HP) Følgende prosjekt blir ikke gjennomført i perioden/ utsatt til etter 2010 E6 Underganger v/ Majavatn Bruer og ulykkespunkt på E6 Mosjøen-Osen Undergang E6 Setså Ombygging kryss E6 Laksfors Mindre omfang av tiltak etter trafikksikkerhetsrevisjoner og miljøtiltak
Aktuelle prosjekter på Helgeland Kostnad E6 Majahaugen - Flyum 80 Brenna – Lien Brenna-Kappskarmo Kappskarmo-Brattås Brattås-Lien 455 (55) (100) (300) Kulstad – Osen 600 Bjerka-Finneidfjord 15 Urland – Skamdal 70 Dalselv-Åga 40 Åga – Langnes 30 Gruben – Illuhulia 200 Storforshei – Bolna 310 Sum 1800
Planer på E6 Planer som vedtas i 2008: Vedtatte planer: Strekning Lengde (km) E6 Majahaugen - Flyum 4,7 E6 Brenna – Kappskarmo 4,9 E6 Mjåvatn – Angermoen 7,8 Sum 17,4 Strekning Lengde (km) E6 Kappskarmo - Brattåsen 7,0 E6 Urlandå - Skamdalen 3,6 E6 Raudfjellforsen-Krokstrand 8,0 Sum 10,6 Ved utgangen av 2008 har vi vedtatte reguleringsplaner for 28 km av E6.
Foreslåtte bevilgninger til E6 – strekningsvise tiltak Forslag til budsjett 2009: 0 kr til bygging NTP 2010 – 2013: + 20 % E6 Majavatn: 80 mill. kr E6 Brenna–Brattås–Lien: 150 mill.kr NTP 2014 - 2019: Brenna-Brattås-Lien: 300 mill. kr Total sum: 530 mill. kr 450
Foreslåtte bevilgninger til E6 – mindre investeringstiltak Brukes til trafikksikkerhetstiltak, gang- og sykkelveger, kollektivtiltak, miljø og servicetiltak og mindre utbedringer Forslag til budsjett 2009: 0 kr til bygging NTP 2010- 2019: 696 mill. kr for hele rute 7, dvs. fra Nord-Trøndelag grense til Bodø + E12 796
Hvordan bygge ut E6 på Helgeland? Tre alternativer: Med kun statlige midler Med statlige midler og bompenger - ordinære kontraktstyper Hele strekningen sees under ett Etappevis utbygging Med statlige midler og bompenger – ny kontraktstype: utviklingskontrakt. Forutsatt at hele strekningen sees under ett.
Resultat ved alternativ 1: Kun statlige midler I 2019 vil følgende være bygd: E6 Majavatn E6 Brenna – Brattåsen Brattåsen – Lien (forutsatt utbedring) Utbedring av mindre strekninger, bygging av noen g/s-veger, kollektivtiltak, trafikksikkerhetstiltak
Forutsetninger bompengeberegninger Følgende er forutsatt i beregningene av bominntekter: Bompengene kreves inn parallelt med utbyggingen Gjennomsnittlig rabatt 20 % Andel tunge kjøretøy 15 % Takstene priskorrigeres med en årlig takstøkning på 2% Takstene i tabellen nedenfor er gitt i 2007 priser Full takst Netto takst 20/40 18,40 30/60 27,60
E6: Prosjekt og bommer Bomplassering Prosjektstrekning Stokkvågen Bomplassering Mo i Rana Prosjektstrekning Bjerka Sandnessjøen Fra sør mot nord: E6 nord for Trofors E6 nord for Mosjøen E6 Skamdalen E6 Røssvoll Mosjøen Trofors Majavatn
Alt. 2: Statlige midler + bompenger; ordinære kontraktstyper - bygger ett år for det man tar inn i bompenger samme år Takst * Trafikk Bidrag hvert år (mill kr) Bidrag over 15 år Trofors 20/30 1750 11 / 17 190/302 Mosjøen nord 1400 8 / 13 144/235 Skamdalen 2500 16 / 25 286/447 Røssvoll 3000 20 / 31 351/554 Sum bompenger 55 / 85 970/1525 Statlige investeringsmidler 80 – 100 800 Sum finansiering 135 - 185 1770/2325 Prosjektkostnad ca. 1800 * Alternative bomtakster lette kjt./tunge kj.t kr 20/40 og kr 30/60
Alt. 3: Utviklingskontrakt Kontrakten har et utbyggingselement, et drift- og vedlikeholdselement og et finansieringselement. Drift og vedlikeholdsdelen kan være som en ordinær funksjonskontrakt. Utviklingselementet vil være utbygging/ utbedring av enkelte strekninger på E6. Varigheten på kontrakten kan for eksempel være 15 eller 20 år. Utbyggingsdelen av kontrakten bør imidlertid være kortere, for eksempel 8-10 år.
Forts. utviklingskontrakt Utbyggingsdelen vil inneholde spesifiserte prosjekt som bestemmes i kontraktsgrunnlaget. Dette kan beskrives som en totalentreprise der entreprenøren har ansvar for prosjektering. Entreprenøren får en fast årlig godtgjørelse i kontraktsperioden. Da må entreprenøren delfinansiere utbyggingsdelen med låneopptak. Vår finansiering av dette vil være årlige budsjettmidler fra stat (og de nye regionene) evt. supplert med bompenger.
Alt. 3 Utviklingskontrakt Ref. forslag til NTP 2010 – 2019 side 86 - 87
Hva oppnår vi med denne kontraktstypen? Entreprenørene kan snekre sammen et gunstig driftsopplegg som kombinerer drift/vedlikehold og utbygging på en rasjonell måte. Totalentrepriseformen gir entreprenøren mulighet til å finne kreative tekniske løsninger. Entreprenøren får en langsiktig kontrakt. I sum kan dette gi en gunstig pris. Utbygging/utbedring av E6 kan skje relativt raskt mens våre utgifter spres over en lengre tidsperiode.
Skisse utviklingskontrakt E6 pr. år (mill. kr) Sum 20 år (mill. kr) Utgift funksjonskontrakt 40 800 Statlige midler 80 – 100 1600 – 2000 Bompenger 40 – 50 800 – 1000 Totalt til entreprenør 160 – 190 3200 – 3800 - Funksjonskontrakt -Entreprenørens kapitalkostnader 30 – 40 600 – 800 Midler til utbygging 90 - 110 1800 - 2200
Sammenligning alle alt. Statlige midler 800 850 1000-1200 Alternativ finansiering 970/1530 800-1000 Sum 1820/2380 1800-2200