Institutt for landskapsplanlegging ILP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Advertisements

Forelesning mars 2008 LAA 234 Landskapsanalysemetoder 2008
Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Studieretninger kompetanseprofiler
HVOR MYE TJENER EN TØMRER ?
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
1 To viktige fag: • Næringslivsøkonomi (NØ) • Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Studieretning Bygg og anlegg
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA):
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Institutt for naturforvaltning (INA)
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Handelshøgskolen ved UMB Presentasjon av studietilbudet for UMB-ambassadører
DET LEVENDE UNIVERSITET
Status opptak til UMB per 7.sep 2010 Studieavdelingen - opptakskontoret.
DET LEVENDE UNIVERSITET LEGG TIL UNDERTILTTEL HER.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Institutt for plantevitenskap
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet1 Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap v/ Stine Telneset Rådgiver 2014.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet Møte med rådgivere Akershus 1 Master i landskapsarkitektur- 5årig Bachelor i landskapsingeniør Møte med.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Fremtiden starter med dine spørsmål!.
DET LEVENDE UNIVERSITET LEGG TIL UNDERTITTEL HER.
Planleggingens utfordringer
Master i global utvikling og samfunnsplanlegging
Litt historie om Y-veien
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Klimaendringer og utfordringer på områdenivå Framtidens bygg Onsdag 5. februar 2014 Gry Backe, Fagkoordinator, klimatilpasning i Framtidens byer
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: TEKNISK Folkevalgtopplæringen PRESENTASJON, TEKNISKE OMRÅDER KNUT E HELLAND.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Denne informasjonen gjelder for
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA)
Opptakskrav til master i pedagogikk
Foreldremøte St. Olav vgs 2017
Status opptak NMBU Studieavdelingen Oppdatert
STUDIERENTNINGER PÅ INA
Styring av byutviklingen
Hva handler studiet om? År 1: Ex Phil Atferd og stell Forsøksdyr
STUDIERENTNINGER PÅ MINA
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Økonomistudiene NMBU.
Foreldremøte St. Olav vgs 2018
Pedagogisk dokumentasjon
Status opptak NMBU Ramme og poenggrenser Oppdatert
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Utskrift av presentasjonen:

Institutt for landskapsplanlegging ILP

Vi har 5 studier ved ILP 1. bachelor i landskapsingeniør (3 år) 2. master i eiendomsutvikling (2 år) 3. master i eiendomsfag (5 år) 4. master i landskapsarkitektur (5 år) 5. master i by- og regionplanlegging (5 år) Institutt for landskapsplanlegging

Bachelor i landskapsingeniør (3-årig) Hva blir jeg? Hva lærer jeg? Institutt for landskapsplanlegging

Bachelor i landskapsingeniør (3-årig) Hva blir jeg? - Du kan lede arbeid knyttet til bygging, drift og vedlike- hold /skjøtsel av grøntanlegg og naturområder For eksempel driftleder i en kommune, anleggsansvarlig i en bedrift, lede egen bedrift eller ansvarlig for grøntanleggene ved institusjoner/private bedrifter. Hva lærer jeg? - styre bedriftsoppgaver - biologi med mye plantelære og forvaltning av planter - teknikk (vann, park og grøntanleggsteknikk) Opptakskrav: Generell studiekompetanse Institutt for landskapsplanlegging

Master i landskapsarkitektur (5-årig) Hva blir jeg? Hva lærer jeg? Institutt for landskapsplanlegging

Master i landskapsarkitektur (5-årig) Hva blir jeg? Du planlegger boligområder, parker, bymiljøer, veganlegg, kirkegårder og områder for friluftsliv og hageanlegg. Du kan jobbe i private landskapsarkitektfirmaer eller rådgivningsfirmaer. Eller du kan jobbe i offentlig virksomhet som vegvesenet og kommuner. Hva lærer jeg? Du lærer å forme og forvalte gode og miljøvennlige omgivelser både på detaljert nivå , for eksempel en barnehage, og på overordnet nivå for eksempel planlegge en vei i landskapet. Du lærer mye om tegning og forming, mye om planter, jord og geologi. Kunnskapene i disse fagene skal du lære å bruke i planleggingen. Opptakskrav: Generell studiekompetanse Institutt for landskapsplanlegging

Master i By- og regionplanlegging (5-årig) Hva blir jeg? Hva lærer jeg? Institutt for landskapsplanlegging

Master i By- og regionplanlegging (5-årig) Hva blir jeg? Du blir planlegger av vårt samfunn Du kan få jobb i offentlige etater og private konsulentfirmaer, hvor arbeidsoppgavene er mange og varierte. Du er med på å utvikle våre omgivelser - lage reguleringsplaner og kommuneplaner for steder, byer og regioner. Andre oppgaver er for eksempel kyst- og vassdragsplanlegging, veiutbygging og næringsutvikling. Hva lærer jeg? Du lærer å analysere nåtiden, finne frem til gode løsninger, og vurdere konsekvenser av disse Du lærer å arbeide frem miljømessig, arkitektonisk og funksjonelt gode løsninger. Du lærer å settes fokus på miljø, kultur og natur i planleggingen Opptakskrav: Generell studiekompetanse Institutt for landskapsplanlegging

Master i Eiendomsfag (5-årig) Hva blir jeg? Hva lærer jeg? Institutt for landskapsplanlegging

Master i Eiendomsfag (5-årig) Hva blir jeg? Alt areal i Norge er eid av noen – og neste all bruk av areal må forholde seg til loven – eiendomsretten. Du får profesjonell kompetanse i å håndtere situasjoner der eiendom berøres. F.eks. kommunen ønsker å legge en tursti over noen private eiendommer. Du vil ha kompetansen i hvordan loven skal brukes, hvordan en slik prosess skal foregå. Hva lærer jeg? Tverrfaglig studium – fokus på jus, økonomi og eiendomsfag. Å bli ekspert på fast eiendom Du vil vite hvordan eiendomsforholdene kan utformes slik at eiendommer og arealer brukes på best mulig måte. Opptakskrav: Generell studiekompetanse Institutt for landskapsplanlegging

Master i Eiendomsutvikling (2-årig) Hva blir jeg? Hva lærer jeg? Institutt for landskapsplanlegging

Master i Eiendomsutvikling (2-årig) Hva blir jeg? Du blir en sentral forhandler og koordinator i prosjekter som går ut på eiendomsmessige, arealmessige og byggmessige endringer. Du kan få arbeid i eiendomsselskaper, hos entreprenører, utvikler-/rådgivermiljøer, og i det offentlige styringssystemet. Hva lærer jeg? Du får grunnleggende kunnskaper innen juss, eiendomsøkonomi, arealplanlegging, eiendom og byggmessige fag. Du lærer tverrfaglig forståelse av de forskjellige økonomiske, juridiske og tekniske prosesser som inngår i eiendomsutviklingsprosjekter. Opptakskrav: Bachelor innenfor økonomi/administrasjon eller tilsvarende. For søkere med Bachelor of Science innen juridiske fagområder, eiendomsfag, planleggingsfag eller byggteknikk forutsettes det grunnleggende forhåndskunnskaper innen makroøkonomi og finans. Praksis kan godkjennes som del av slik kompetanse. Institutt for landskapsplanlegging