Universell utforming Kirsten Ribu HiO 2007 1 Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu 30.10.2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Mer om tilgjengelighet og Flash. Kirsten Ribu HiO.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Grunnleggende matematikk
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Elevspråksanalyse: Modus og modalitet
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Samdata 2012 Somatikk.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Metode for systembeskrivelse og
"You think it’s the end, but it’s just the beginning!" Bob Marley.
Thon Hotel Backlund, Levanger
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Kalibrering av passbiter ved komparering:
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Using nursery rhymes and songs
Utskrift av presentasjonen:

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Hvordan definere kvalitet? •Må måles! ” Actually, everything that can be known has a Number; for it is impossible to grasp anything with the mind or to recognize it without this (number). Philolaus of Tarentum

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Kvantifisering = målbarhet •Hvorfor måle? –Evaluere løsninger mot kravspesifikasjonen –Teste og måle i hvilken grad løsninger møter kvalitets- og kostnadskrav –Kommuniserere kvalitetskrav tydelig til alle (kunder, brukere, utviklere….) –Sikre resultat til rett tid –Motivere utviklere (belønninger) –Forenkle kravene

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Estimering = måling •Måling = –Å tilordne tall eller symboler til entiteter for å beskrive dem på en meningsfylt måte. •Hvorfor måle? –Målinger har vært en viktig del av all vitenskapelig aktivitet siden middelalderen –Galileo skrev for over 500 år siden: ’Gjør målbart det som ikke lar seg måle’.

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Hva er systemutvikling? •Systemutvikling handler mye om å lage beskrivelser •Systemutvikling baserer seg på bruk av modeller og metoder – systematisk arbeid (ingeniørprinsipper) •Planlegging og forutsigbarhet •Strukturering av prosesser •Kvalitetssikring

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Siemens S65 "You can nearly measure everything but how can you measure style?” -Siemens “You can not manage what you do not measure.” -Tom de Marco

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

8 Hvordan måle kvalitative krav? •En strukturert prosess: •Kravspesifikasjon •Estimat •Kvantifisering (tallfeste) •Måle

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Kvantifisering av kvalitet •All kvalitet kan uttrykkes kvantitativt, kvalitet betyr ikke at det ikke er målbart. “If you think you know something about a subject, try to put a number on it. If you can, then maybe you know something about the subject. If you cannot then perhaps you should admit to yourself that your knowledge is of a meager and unsatisfactory kind. Lord Kelvin, 1893

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Øvelse •Egenskaper ved kjærlighet •Jobb sammen to og to •Lag en liste over ulike aspekter ved kjærlighet •Definer og kvantifiser (tallfest) et viktig ’kjærlighetskrav’ –10 minutter

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Svareksempel •Kjærlighetskrav: Tillit –Kjærlighet. Tillit. Sannferdighet –Ambisjon for kjærlighet: Ingen løgner! Løgn-nivå = 0 –Skala: Gjennomsnittelige svarte løgner pr måned (fra angitt kilde = erfaring med ex-kjæreste) Målingsenhet: Log fra angitt kilde: (Fortid [Ex-kjæreste 2004] Løgn-nivå= 42 (løgner pr måned) •Målinger: [Nåværende kjæreste, 2007]: Løgn-nivå = 2 –Sorte løgner: Definert som ’ikke hvite løgner’.

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Andre aspekter ved tillit •Brutte avtaler •Komme for sent til avtaler •Utlevere intime detaljer til andre….. •Utroskap

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Bruk av modeller for måling

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Feature analysis – analyse av egenskaper •Ved sammenligning av systemer –Eller •Ved måling av egenskaper ved ett system

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Definisjon av ønskede egenskaper •Utfra kravspesifikasjonen •Utfra kundens behov •Utfra brukerens behov •Utfra bestemte kriterier, for eksempel krav til universell utforming

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Definisjon av et sett med kriterier •Definer det vi ønsker å evaluere •For eksempel: –Hvor lett /vanskelig er det å lære systemet? –Hvor lett /vanskelig er det å installere? –Hvor lett / vanskelig er det å bruke? –Hvor nyttig er systemet for målgruppen?

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Liste over egenskaper (eksempel) 1. Kvalitet på dokumentasjon 2. Hjelpefunksjoner 3. Brukervennlighet 4. Gi input 6. Tolke resultater 7. Opplæring 8. Læringskurve 9. Kostnader

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Lag en prioritert liste over egenskaper Ulike kategorier med poengscore: 1.Må ha = 10 2.Viktig = 6 3.Ønskelig = 3 4.Greit å ha = 1

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Definer kategorier •1. The Learnability feature set (læring) •2. The Usability feature set and (brukervennlighet) •3. The Comparability feature set (sammenligning)

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Scoring •En skala fra 0 til 5 der –0 betyr ’ikke tilstede', –1 betyr ’litt tilstede’ –2 betyr moderat til stede –3 betyr gjnnomsnittsverdi –4 betyr betydelig tilstede –5 betyr absolutt tilstede

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Definer det vi ønsker å måle •Mål: Finne og kjøpe billetter –Finne informasjon –Gi input –Tolke resultater –Brukervennlighet –Hjelpefunksjoner –……..? •Sammenligne og måle

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Neste gang •Informasjon om hovedprosjekt •Alle bør møte •Flere lærere til stede •Flere mulige oppgaver