Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NATOs Strategiske Konsept 2010
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
KOMMUNISMENS FALL BERLINMUREN VAR SYMBOLET PÅ DET DELTE EUROPA
Konstruktivisme vs Realisme
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
Tv-drama - teori og analyse MEVIT Gruppeprosjekt - medievitenskap. Estetikk Våren 2007 Jan Richard Kjelstrup.
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Sør-Afrika KFUM Tensing
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
MENNESKENES LEVEVILKÅR VERDEN HAR ALLTID BESTÅTT AV FOLKEVANDRINGER OGSÅ IDAG.
Trøndelag Trøndelag en liten region i Europa innb.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
13 En verden uten grenser.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
Torbjørn L. Knutsen Internasjonal politikk etter den kalde krigen: Nye konflikter, nye kriger?
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
PluRel Religion i pluralistiske samfunn Religion og sekularitet, verdier og samfunn: spenning, samspill, og utveksling i nye formasjoner Terje Stordalen,
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fra Haag-kongressen til det Europeiske Kull- og Stålfellesskap
Bollywood og indisk film. Historisk gjennomgang Historisk gjennomgang Noen estetiske perspektiver Noen estetiske perspektiver.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Audun Engelstad Høgskolen i Lillehammer Forelesning, IMK
Strukturell analyse -a short introduction
Introduksjon: Kriminalitet og kriminelle
Britisk fagbevegelse Mellom marked og klasse. ”Labourism”  Frie kollektive forhandlinger  Voluntarisme: avtaler framfor lovregulering  Sterk klasseidentitet,
Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon
Storbritannia og europeisk integrasjon ( ) Endringer i britisk politikk. Forsøk på utvidelse og de Gaulles veto.
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
Jugoslavia fra samling til oppløsning
Olje og internasjonale konflikter. Oslo Børs Hovedindeks +0,68% 414,51 kl 10:29.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
I pilegrimenes fotefar Styringsgruppemøte for Pilegrimsleden Kongsvold 4-5. september 2007 Hvor er dagens pilegrimer på vei? Pilegrimsleden som verdiskapingsprosjekt.
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
Iran : Fra middelalder til moderniseringsdiktatur.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Fellesmøte komité 2 & 3 i Istanbul Sonja Steen/president Underkomité Ungdom
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Meta-analyser og systematiske oversikter
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Antikkens filosofer 8. trinn
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Misjon – å krysse grenser
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Dynamisk DNS registrering for Windows 10
MIDTØSTEN.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz IMK, 12. september 2012

Noen fakta om Balkan Sør-østlig Europa albansk, bosnisk, kroatisk, slovensk, serbisk, montenegrinsk, makedonsk, rumensk, bulgarsk, gresk, tyrkisk, valakisk, romfolk balkanisme - eurosentrisme M. Todorova, Imagining the Balkans, 1997 Balkan som ‘object of the Western traveller’s gaze’ 1991 Jugoslavias oppløsning

Kritikkerne og filmskaperne Daniel Goulding, Ronald Holloway, Andrew Horton Theo Angelopoulos, Michalis Cacoyannis, Yilmaz Gunei, Dušan Makavejev, Lordan Zafranović Dina Iordanova: World Cinema tilnærming Cinema of Flames, 2001 Cinema of Balkans, 2006 D. I., David Martin-Jones, Belen Vidal (red.), Cinema at the Periphery, 2010

Hvorfor balkansk film? ...region do not share a common heritage in linguistic, religious and political terms, nor are they reputed for cooperating in the field of culture… …a regional approach allows us to discover recurring concerns and visions that otherwise remain ignored …because I believe that there is such a thing as Balkan cinema - one with analagous sites and conditions of production - a clearly definable category with clearly set thematic and stylistic dimensions… D. Iordanova

«det nasjonalistiske menneske» Mot prosjektet av «det nasjonalistiske menneske» lignende mentalitet - samme sosio-kulturell ramme turbulent historie og skiftende politikk marginalitet og en spesifikk orientalisme (ottomansk arv) patriarkis arv økonomisk avhengighet <- D. Iordanova Maria Todorova, Ivan Čolović, Milena Dragićević-Šešić, Ivo Žanić –> diagnose av kultur etter 1991

Tematisk profil - hva? plassering av regionen mellom Vest og Øst verdens periferi? - mot ”det vestlige blikket” historie: politisk vold og lovløshet, skiftende perspektiv, fatalisme konfrontering mellom motsatte grupper død og kjærlighet på bakgrunn av etniske spenninger bygdelivet / industrialisering det tradisjonelle / det moderne resirkulering av historiske myter (‘instant history’) EKSEMPEL! Pred dozhdot / Before the Rain, M. Manchevski, 1994: individuell skjebne mot historiske krefter; en varslende fabel eller forutsigelse av fremtiden?; overlappende tråder i narrativ

Tematisk profil - hvordan? satire, ironi undersøkelse / kartlegging av sosiale problemer (fra den jugoslaviske svarte bølgen til den nye tyrkiske filmen) moralske dilemmaer / utfordringer (europeisk trend fra 1980 til nå) populære sjangre: the comedies of mores / sedekomedier (spenninger mellom det som anses for primitivt og sublimert) eller melodramaer

Tematisk leitmotiv romfolkets minoritet : the Balkan ‘Other’ fokus på ukonvensjonell livstil spørsmålstegn ved rigide mainstream-normer eksotikk, men ikke trussel lidenskap og selvdestruktive drifter familiebånd Rromanipe (kjerneverdier) / gadjo-verdens normer middel for selvrepresentering, en metafore for balkansk marginalitet: «‘Balkan to Europe as Gypsies to us’ metaphore» D. Iordanova positivt bilde: «suppresed, nice, but uncivilised ‘other’» D. Iordanova EKSEMPEL! Dom za vešanje / Time of Gypsies, Emir Kusturica, 1988: magisk realisme m. autentisitet / imaginasjon, Romani-språk

Oppsummering identitetnyskapning / identitets reformulering i den post-kommunistiske perioden / etterkrigsperioden hybrid, ustabil, flytende identitet den sosiale betydning: selvrefleksjon -> mot det falske eksterne bildet, mot interne nasjonalistiske bevegelser diffuse grenser m. det reelle og imaginære, dokumentar og fabel

Stil - innflytelser og kjennetegn dynamisk kameraarbeid som i tsjekkisk film i 60. lange tagninger som hos regissører som Miklós Jancsó og Andrei Tarkovski øde landskap og råe protagonister (sjanger “Eastern”) EKSEMPEL! To vlemma tou Odyssea / Ulysses’ Gaze, Theo Angelopoulos, 1995: nostalgia for tid av harmonisk multietnisk samliv, reise for å lete etter identitet, ikke-lineær narrativ

Stil - innflytelser og kjennetegn tablå-stil av georgisk Sergei Paradjanov vestlige og østlige, samt iranske og turkiske innfl. byzantisk og ottomansk estetikk naiv maling folkearv som kilde til inspirasjon og visuelle referenser kollektive begivenheter: særlig bryllup, religiøs feiring, begravelser EKSEMPEL! Before the Rain

Poetikk vs. realisme langsomt narrasjonstempo folkelegender og mytologiske verdenssyn lange tagninger detaljert iscenesetning sosialt kritisk etterforskning drevet av rastløs moralsk uro / angst for den andre dempede farger tåkete øde landskaper evokativt lydspor vs. ...without descending to troverdig bilde av barsk sosial realitet avspeilet i dynamisk narrasjon eclecticism a fine balance between storytelling that reflects on universal concerns and imagery that borders on the exotic - D. Iordanova

Filmskapernes mål a certain annoyance with their continuous classification as "Balkan" (indicating indigenous, peculiar, non-European) which effectively limits their ability to address themes of universal concern and obliges them to seek success mostly by engaging in exotic self-representations D. Iordanova -> å snu marginalitet fra ulempe til en fordel, ved å bruke dens rike visuelle og narrative potensiale

Tematiske sirkler interetnisk balanse og etniske minoriteter som romfolk økende antall filmer som avbilder naboer, der man forlot tradisjonelle stereotyper til fordel for ‘humanisert’ bilde av den etniske andre inter-etnisk kjærlighet innen Balkan-univers : Preku Ezeru / Across the Lake, Antonio Mitrikeski, Makedonia/Polen, 1999 flyttning (migrering) og leting etter ens identitet på tvers av kulturer , f. eks. Before the Rain, Ulysses’ Gaze etniske og eksistensielle problemer i fokus i Tyrkia og Hellas rumensk film - arv fra Ceausescu-æra

Oppløsning av Jugoslavia over 250 filmer, både dokumentar og fiksjonsfilmer kompleks historie av Balkan -> Kusturicas Underground (1995) som byr på kontroversielt syn på historie av Jugoslavia siden 1941 No Man’s Land, Welcome to Sarajevo, Perfect circle, Grbavica, Lepa sela lepo gore dokumentarfilm: Chris Marker, Marcel Ophuls, SaGA, TV B92, Factum, 70 dok om Sarajevo mock-documentary Želimir Žilnik, Tito Among the Serbs for the Second Time EKSEMPEL! Angels in Sarajevo, Antonije Nino Žalica, 1993, Pretty Diana, Boris Mitić, 2003

Balkansk film - alternativ film kunstfilmer med særegen stil og ikke-klassiske fortellingsmønstre subjektivitet og psykologisk kompleksitet realisme / autoral ekspressivitet tvetydighet -> D. Bordwell, The European Cinema Reader fabel / dokumentar

Balkansk film - alternativ film diaspora mot sentrum minoriteter / eurosentrisme transnasjonalisme og regionalisme, samarbeid: Kusturica's Underground (Frankrike/Tyskland/Ungern), Black Cat, White Cat (Frankrike/Tyskland/Jugoslavia), Paskaljević's Cabaret Balkan (Frankrike/Hellas/Tyria), Kenović's Perfect Circle motstand mot krigen, mot marginalisering –> cinema of subversion (R. Stam) feministisk film: Vesna Ljubić, Jasmila Žbanić Takk for i dag!