Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Trebåt for alle.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Alfhild - leder Østlandet
Veiledning av elever / lærlinger
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Hvorfor mister vi gjester?
Godt verktøy er halve jobben
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Frontlinjeserivce
Konsept: Pierre Robert ØKO
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Sosiologi i barnehagen
Eksamenstips.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Suksesskriterier.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Politisk påvirkning.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Produktet – det viktigste virkemiddelet. Produktnivåene Kjerneproduktet Det konkrete produktet Det forventede produktet.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Markedsføring.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Fest & følelser Velkommen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Venner & valg Velkommen.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen Knut Aasland SINTEF

Norge - Fra råvareleverandør til ferdigvarer En utvikling mot mer ferdigvarer stiller helt andre krav til produktutviklingen man må forholde seg til andre typer kunder man må tenke på brukere og ikke bare på kunder man må øke produktutviklingen kraftig man må forholde seg til mange flere faktorer (design, ergonomi, bruksvennlighet, ...)

Norge - Fra råvareleverandør til ferdigvarer I ferdigvaremarkedet er det andre faktorer og andre regler som gjelder enn i et råvaremarked Tradisjonene strekker ikke lenger til, vi må utvikle kunnskap som er ny for mange norske bedrifter

Om endrede vilkår for produktutvikling Internasjonalt foregår det en omstrukturering fra lokale leverandører i et lokalt marked til globale leverandører i et globalt marked Dette gjør at man ikke lenger kan snakke om beskyttede markeder Det gjør også at man alltid må konkurrere med de største og de beste

Om endrede vilkår for produktutvikling Dette betyr at det må være en helt annen fokus på timing en helt annen fokus på kvalitet en helt annen fokus på nyhetsverdi en helt annen fokus på pris-ytelsesforholdet

Om profesjonalisering Det er ikke lenger mulig å lansere et halvgodt produkt, for så å forbedre det suksessivt utigjennom produktets livsløp Det må gjøres riktig - eller bra nok - helt fra første leveranse Det må treffe markedet helt fra første stund - ellers er det andre som stikker av med kundene

Om marked, kunder og brukere Forståelse av markedet blir viktigere enn før markedskreftene hvem som er potensielle kunder, og hvor lønnsomheten ligger hvem som tar kjøpsbeslutninger, og hva som er viktig for dem om kunder og brukere er det samme, og hvor de eventuelt måtte ha motstridende interesser

Om rasjonalitet og emosjonalitet I ingeniørtunge organisasjoner er det en stor tro på det rasjonelle ”kunder kjøper det som har de beste dataene” ”kunder kjøper produktet hvis det er godt nok” mens psykologene sier at det er lite rasjonalitet i kjøpsbeslutninger trygghet, trivsel, spenning, nyhet, skjønnhet er viktige faktorer

Om rasjonalitet og emosjonalitet De emosjonelle faktorene er trolig de viktigste i hvert fall i markeder som ikke er profesjonelle Kanskje også i de profesjonelle?

En undersøkelse blant kunder En norsk kjøkkenprodusent opplever en mye tøffere konkurranse enn tidligere ..trenger derfor å nyorientere sin produktutvikling

En undersøkelse blant kunder Et stort antall kunder ble spurt om hva de hadde lagt vekt på i sin kjøpsbeslutning I bedriften var det stor tro på rasjonelle kjøps-grunner (soliditet, materialvalg, kort leveringstid, ..) Vi prøvde å få fram både rasjonelle og emosjonelle faktorer Resultatet så slik ut:

Faktorer kundene la vekt på

Resultat Vi ser at frontdesign, stil, trygghet og mulighet for skreddersøm er det som teller mest Med unntak av muligheten for skreddersøm, er det lite rasjonalitet med i bildet ”Kunder er noen rare dyr, nesten like rare som mennesker!” Hvordan kan en produktutvikler forholde seg til dette?

Markedsinput!! Å kommunisere med markedet før og under produktutviklingen er viktig for å få til produkter som blir en suksess Dette betyr ikke bare å snakke til eller lytte til kunder, men å forstå kundene og de mekanismene som avgjør om et produkt blir en salgssuksess eller ikke Forstå marked og forstå kunder!!

Oppsummering Markedsinput er viktigere enn noen gang, men det er vanskelig å få input som holder mål Uttrykte kundeønsker trenger ikke alltid å være det som til syvende og sist er avgjørende Derfor trenger vi teknikker for dette ...