Etterjaktsmøte Tranøy 25. jan. 2009, Brygghaug Foto: Steinar Myhr / NN / Samfoto.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Bård Andreas Lassen Vest-Agder fylkeskommune
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Bærekraftig utvikling
Bioteknologinemda
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
Forstandere i trossamfunn
Viltforvaltningen i Farsund kommune.
Hjorteviltregionmøter 2013 Rune Hedegart Rådgiver klima og miljø Regional utviklingsavdeling, NTFK.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Jakta i fjor og nye forskrifter
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Informasjonsplikt og uttalerett
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Samspill mellom de nye plantypene
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Elgen i Østfold-Sarpsborg - Bestandsutvikling - Beitetilstand
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Energiflistilskudd 2009 Prosess Del av tiltakspakken februar 2009 Driftstilskudd, inntil 40 mill Høring av forskriftsendring, få på plass rammer for ordningen.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Søndre Land kommune, Informasjon om årets storviltjakt Aktuelle lover og forskrifter mv v/lensmannen Jakt- og bestandsstatistikk Beitesituasjonen.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Ny hjorteviltforskrift
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Fylkeskommunens oppgaver innenfor viltforvaltningen
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk fangstrapportering Fagseminar NGSL 13. mars 2015.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Bestandsvurdering av elg for Nord-Trøndelag Hjorteviltregion 3
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving I løpet av de siste årene har det skjedd en del forandringer av gjeldende lovverk relatert til jaktutøvelsen.
Informasjon fra Målselv viltnemnd. Kilder: Miljødirektoratet Viltloven «Utøvelse av jakt, felling og fangst» - Rundskriv februar 2013 Viltloven «forvaltning.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Årsmøte Risør viltlag Fjordheim 15. mars 2017.
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving
Førjaktsmøte 14. september
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Lisensjakt på ulv Hva tenker grunneierne?
Elgjakta 2015 Resultater Høstmøtet Helge Sines Skogbrukssjef.
Forskrift om Internkontroll
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Jordvern og leiejord Hvordan vi som landbrukskontor jobber med disse tema Stein-Even Fjellaksel, Plan- og landbruksrådgiver i Evenes kommune.
Elgrapport Nordland Presentasjonen er utarbeidet av Naturdata
Elgrapport Nordland Presentasjonen er utarbeidet av Naturdata
Kommunale målsettinger - virker de?
Viltkonferanse 2018 Rolf Arne Tønseth Fylkessekretær, NJFF Nordland
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Etterjaktsmøte Tranøy 25. jan. 2009, Brygghaug Foto: Steinar Myhr / NN / Samfoto

Disposisjon •Viltlovens formål •Begreper •Søknad om godkjenning av vald •Valdansvarlig •Godkjenning av vald •Bestandsplan •Kommunale målsettinger •Viltorganene •Grunneiers rettigheter •Jaktrett

Viltlovens formål •Viltet og viltets leveområder skal forvaltes slik at naturens produktivitet og artsrikdom bevares. •Innenfor denne ramme kan viltproduksjonen høstes til gode for landbruksnæring og friluftsliv. •Hjortevilt skal ikke forårsake uakseptable ulemper for andre samfunnsinteresser

Begreper •Hjortevilt Elg, hjort, villrein, rådyr og dåhjort •Vald Det geografiske området som kommunen eller villreinnemnda godkjenner for jakt på arter av hjortevilt og bever, og som tildeles fellingstillatelser fra viltmyndigheten •Jaktfelt • Et mindre geografisk område innenfor et vald som jaktrettshaverne har avgrenset av hensyn til jaktutøvelsen •Tellende areal Antall dekar av de arealtyper som vedkommende art benytter regelmessig over flere år.

Begreper •Minsteareal Minste antall dekar tellende areal som skal ligge til grunn for godkjenning av et vald og for hver fellingstillatelse der dette tildelingsgrunnlaget benyttes. Fastsettes i forskrift. Kan også være forskjellig i ulike deler av kommunen. Jaktrettshavere mfl kan foreslå endring i minsteareal (innen 1. april) Fravik av minstearealet med inntil 50 % (enkeltvedtak) •Bestandsplan Jaktrettshavernes flerårige plan med målsettinger for forvaltningen, og beskrivelse av den årlige avskyting for hjortevilt eller bever i et vald.

Krav til godkjenning av vald • Skal være sammenhengende •Ha en avgrensning og en form som gjør det egnet til jakt på vedkommende viltart eller viltarter •som gjør det sikkerhetsmessig forsvarlig å utøve jakt og fangst •valdet kan omfatte annet areal enn tellende areal •må ha tellende areal som minst svarer til gjeldende minsteareal i området •Innen det enkelte vald skal kommunen godkjenne tellende areal eller •Jaktrettshaverne kan dele inn et vald i flere jaktfelt.

Hva er tellende areal for elg? •Skogareal og myr under skoggrensa. Med skogareal menes både produktiv og uproduktiv skog, og både lauvskog og barskog. •For disse artene kan kommunen også godkjenne som tellende areal andre arealer som naturlig nyttes av vedkommende art. •Videre kan kommunen bestemme at områder som er omdisponert slik at arealet ikke naturlig nyttes av vedkommende viltart, ikke skal medtas som tellende areal •Jaktrettshaverne kan dele inn et vald i flere jaktfelt

Søknad om godkjenning av vald •Skal sendes kommunen innen 15. mai. •Kommunen kan kreve at det fremmes ny søknad om godkjenning av et vald dersom rettighetsforholdene i valdet er uklare eller tellende areal/vannlengde er endret. •Kommunen kan også kreve at de opplysninger som er gitt i søknad bekreftes eller dokumenteres på nytt.

Søknaden skal inneholde •Hvilken art søknaden gjelder for •Kart som tydelig viser grensene for valdet •Fullstendig oversikt over de eiendommer (gårds- og bruksnummer) valdet omfatter og den enkelte eiendoms størrelse innenfor valdets grenser •Oppgave over tellende areal/tellende vannlengde som ønskes godkjent for den enkelte viltart •Skriftlig samtykke fra samtlige jaktrettshavere innen valdet, eller underskrift fra lovlig valgt representant •Navn og nøyaktig postadresse for den person som er oppnevnt som valdansvarlig representant

Valdansvarlig representant •Et hvert vald skal ha en representant som er ansvarlig for valdet –opptrer på vegne av jaktrettshaverene overfor kommunen i saker som berører valdet –godkjenning av valdet –fellingstillatelser –rapportering av fangstresultat med mer •Plikter innen 1. april å melde til kommunen om alle endringer som har skjedd –valdets grenser –eiendomsforhold –tellende areal i løpet av siste jaktår

Godkjenning av vald •Kommunen godkjenner vald for jakt på elg, hjort, rådyr og bever •Godkjenning av nye vald skal skje innen 15. Juni •Gjelder inntil det skjer endringer av valdets grenser, eiendomsforhold eller tellende areal/vannlengde som er lagt til grunn for godkjenningen. •Tvist om rettighetsforhold som har betydning for godkjenningen av et vald, kan kommunen nekte godkjenning for den aktuelle del av valdet eller hele valdet inntil rettighetsforholdene er avklart.

Bestandsplan •Kommunen skal stimulere og legge til rette for jaktrettshavernes bestandsplanlegging •Godkjenne flerårig, max. 5-årig bestandsplan – •I Tranøy lagt opp til 3-årig bestandsplan

Bestandsplanens innhold •Målsetting for bestandsutviklingen •Plan for årlig avskyting •i antall, fordelt på alder og kjønn •Utgangspunkt i kommunal målsetting for elgforvaltningen

Kommunale målsettinger • Områdene bør være så store at en vesentlig del av bestanden til en hver tid befinner seg innenfor eget område. • Samarbeidet mellom valdene må utvikles videre, slik at vi på sikt kan får tre bestandsplanområder i kommunen. •Jevn årlig avskyting • ca 70 % ungdyr 1,5 år og kalv, og 30 % eldre dyr, 2,5 år og eldre.

Kommunale målsettinger • Kalveførende ku bør i utgangspunktet spares, og bare tas ut når dette er nødvendig for å regulere bestanden. • Det tas sikte på å bygge opp andelen eldre okse i noen grad. • Uttaket av eldre okse bør ikke overstige 20 %, og • uttaket av eldre ku bør ikke ligge over 18 %. • Forholdet mellom antall eldre ku og eldre okse bør tilstrebes å være ca 2:1.

Kommunale målsettinger • Årlig uttak Uttaket av elg skal legges så høyt at beitegrunnlaget ikke blir vesentlig redusert, og slik at det biologiske mangfoldet ikke forringes på grunn av for stor elgstamme. •Frisiktsoner langs hovedveier Forebyggende arbeid ved rydding av frisiktsoner langs riksveger skal prioriteres ved samarbeid med vegvesenet og rettighetshavere/elgvalda. Rutine for oppfølging bør etableres, eksempelvis hvert 5. år.

Viltorganene •Departementet, DN, fylkesmannen, kommunen •Skal fremme formålet med loven og gi myndigheter og organisasjoner, bedrifter og personer bistand, råd og veiledning i saker om viltforvaltning •I fellingstillatelsen etter § 16 (om minsteareal) kan det settes som vilkår at det skal felles hann eller hunn og eldre eller yngre individ av vedkommende viltart.

Grunneiers enerett •§ 27. (grunneierens enerett til jakt og fangst) •Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst

Jaktrett for bruker, leie av jaktrett, § 28 •Jaktrett kan ikke skilles fra eiendommen for lengre tid enn 10 år om gangen, uten når jaktretten følger bruksretten til eiendommen. På jordskifte kan det allikevel bestemmes at jaktretten fortsatt skal være felles helt eller delvis. •Avtale om særskilt bortleie av jaktrett skal være skriftlig. Gjelder avtalen for mer enn 5 år, skal leier og utleier sørge for at melding om leieforholdet med opplysning om vilkårene straks blir sendt kommunen. •Fremleie av jaktrett kan ikke finne sted uten samtykke fra den som har jaktretten etter § 27.

Takk for meg! Foto: Erlend Haarberg, Samfoto