JUS201 Dag 3 25.09.13 Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Tingsrett for landmålere - Forvaltningsrett
JUS201 Dag
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Advokat Øyvind Renslo, KS
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Praktisk oppgave 7 Prosessuell kompetanse -Klageregler -Omgjøring uavhengig av klage.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS100 Dag
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
JUS201 Dag
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Studieadministrativ dag
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regler om offentlighet og åpenhet
Universitetet i Tromsø
JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,
innholdet i enkeltvedtak
JUS201 Dag
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Prosessuell kompetanse ( jfr. lærebokas kap 1.6, 4 og 5) - Forvaltningslovens vedtaksbegrep - Begrunnelse av vedtak - Klagereglene i forvaltningsloven.
Repetisjon / oppgaver JUS201 Høst Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Repetisjon / oppgaver Orientering om eksamen Tid til spørsmål.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
5 Marius Stub.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Olav Haugen Moen Kommuneadvokaten i Oslo
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens vedtaksbegrep -Begrunnelse av vedtak -Klagereglene i forvaltningsloven

Praktiske oppgaver 1 og 2

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Praktisk oppgave 1 og 2 • Ting å legge merke til: -Personell kompetanse •Delegasjonsmekanismer •Riktig organ og person -Prosessuell kompetanse •Framgangsmåte ved vedtak av forskrift •Muligheten for skjønn ved enkeltvedtak -Materiell kompetanse •Lovens anvendelsesområde •Adgangen til å sette vilkår i et skjønnsmessig enkeltvedtak

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Praktisk oppgave 1 og 2 • Løsningsforslag: •1a: Loven kan brukes •1b: Kjøringen kan ikke tillates •2a: Kan ikke kjøre •2b: Forskriften er ugyldig (både pga personelle og prosessuelle feil) •2c: Kommunen har ikke plikt til å si ja. Skjønnsmessig avgjørelse. •2d: Kommunen kan sette vilkår •2e: Klage til fylkesmannen.

Prosessuell kompetanse

Forvaltningslovens virkeområde og oppbygning

Steinar Taubøll - UMB Forvaltningslovens virkeområde • Utgangspunkt § 1: Den virksomhet som drives av ”forvaltningsorganer” • Flere unntak og spesielle definisjoner -Eks: offentlig næringsvirksomhet • Kapittel II og III har et stort virkeområde -All ”virksomhet” som drives av organet • Kapittel IV- VI gjelder bare ”enkeltvedtak” • Kapittel VII gjelder bare ”forskrifter”

Forvaltningslovens vedtaksbegrep

Steinar Taubøll - UMB Forvaltningslovens vedtaksbegrep • Ikke alle avgjørelser er ”vedtak” • To typer vedtak -Enkeltvedtak – kap. IV-VI -Forskrift- kap VII • Definisjonsregler i § 2

Steinar Taubøll - UMB Forvaltningslovens vedtaksbegrep • § 2,1 a: ”bestemmende for rettigheter eller plikter” -Eks: eiendomsrett, konsesjon, trygdeytelse -Trenger ikke være noe man har krav på -Stifte, oppheve eller begrense en rett eller plikt -Planer som ikke er bindende for private er ikke ”vedtak” •Eks: Fylkesplan er ikke bindende – kommunale reguleringsplaner er bindende

Steinar Taubøll - UMB Forvaltningslovens vedtaksbegrep • § 2,1 a: ”utøving av offentlig myndighet” -Avgjørelser som bare det offentlige kan ta -Styringen over borgerne -Tildeling av økonomisk støtte m.m. -Avgrensning mot privatrettslig kompetanse •Kjøp, salg, leie osv. (privat autonomi)

Steinar Taubøll - UMB Forvaltningslovens vedtaksbegrep • § 2,1 a: til ”private personer” -Enkeltpersoner -Selskaper, organisasjoner m.m. -Offentlige organer - når det gjelder rettigheter og plikter som også private kan ha. (jf. § 2,4) •Eks: Staten eksproprierer en kommunal eiendom •Eks: Kommunen gir byggetillatelse til en statsbedrift

Steinar Taubøll - UMB Enkeltvedtak • § 2,1 b: ”bestemte personer” -Vet man akkurat hvem som får sine rettigheter bestemt? -Et enkeltvedtak kan gjelde mange personer •Eks: Reguleringsplan er enkeltvedtak fordi arealet indirekte utpeker bestemte grunneiere -Et vedtak kan gjelde en liten, men ubestemt personkrets  forskrift •Grensetilfeller: Hjelper ikke å formulere vedtaket generelt hvis det bare er et par stykker som kan rammes. •Eks: 2 av 3 sementfabrikker

Begrunnelse av vedtak

Steinar Taubøll - UMB Begrunnelse av vedtak • Hvorfor begrunne? -Forklaring gjør resultatet lettere å akseptere -Den som skal klage trenger informasjon -Gir folk innsikt i hva det nytter å søke om -Nyttig for klageinstansen og domstolene -Skaper mer stabil praksis innen forvaltningen Hvorfor begrunne? Hvorfor la være?

Steinar Taubøll - UMB Begrunnelse av vedtak • Hvorfor droppe begrunnelse? -Øker arbeidsbyrden -Kan forsinke saken

Steinar Taubøll - UMB Begrunnelse av vedtak • Fvl § 24: Plikten til å begrunne • Fvl § 25: Begrunnelsens innhold -Det skal vises til alle de regler som vedtaket bygger på – inkludert ulovfestet rett -Faktiske forhold -Hovedhensyn tatt ved skjønnsutøvelse •Rt s. 745 (Isenedommen)

Rt s. 745 (Isenedommen)

Klagereglene i forvaltningsloven

Steinar Taubøll - UMB Klagereglene i forvaltningsloven • Gjelder klage til overordnet forvaltningsorgan • Andre muligheter for den misfornøyde: -Be vedtaksorganet om å omgjøre etter § 35 -Reise sak for domstolene Klage til Sivilombudsmannen •

Steinar Taubøll - UMB Oversikt over saksgangen • Det må klages innen en viss frist • Klagen sendes til organet som gjorde vedtaket = førsteinstansen • Førsteinstansen vurderer: 1. Skal klagen avvises uten realitetsbehandling? 2. Skal vi omgjøre vårt vedtak i klagers favør? 3. Skal klagen gis oppsettende virkning?

Steinar Taubøll - UMB Oversikt over saksgangen • Førsteinstansen sender saken til klageinstansen – evt. med kommentarer • Klageinstansen vurderer avvisningsspørsmålet selvstendig • Klageinstansen treffer ny realitetsavgjørelse – alle sider av saken • Klageinstansen står fritt til å endre vedtaket til ugunst for klageren (karaktervedtak…)

Steinar Taubøll - UMB Hvem kan klage? • Fvl. § 28: ”en part eller en annen med rettslig klageinteresse” -Andre enn parten kan være sterkt berørt av vedtakets konsekvenser -Den som har klageinteresse blir part i klagesaken -Må sees i sammenheng med adgangen til domstolene •Tvisteloven av 17. juni 2005 § 1-3, 2 •Dommer om den gamle Tvistemålsloven av 13. aug § 54: ”rettslig interesse”

Steinar Taubøll - UMB Hva er ”rettslig klageinteresse” ? • Alt som omfattes av ”rettslig interesse” • Det skal ikke være vanskeligere å bli part i klagesak enn i rettssak • Dommer om tvml. § 54 trekker grensene for fvl. § 28 • En bit av sivilprosessen kopiert til forvaltningsprosessen

Steinar Taubøll - UMB Rettslig interesse for private -Konkurranseforhold til en part •Eks: søkt samme tillatelse til næringsdrift -Interessemotsetninger •Naboforhold, forurensning ++ -Interessefelleskap •Flere personer enn parten kan ha nytte av positivt vedtak •Eks: Rivningspåbud – banken mister sikkerhet for byggelån -Rettsetterfølgere •Arvinger, kjøpere som har overtatt etter vedtaket

Steinar Taubøll - UMB Rettslig interesse for offentlige organer -I privatrettslig rolle •Eks: Naboforhold -Som representant for samfunnsinteresser •Eks: Naturinngrep i statsallmenning -Kommunen har ikke klagerett som offentlig myndighetsutøver •Enkelte organer har klagerett som myndighetsutøver •Eks: plan- og bygningsloven § 15,2: ”på vedkommende myndighets saksområde”

Steinar Taubøll - UMB Rettslig interesse for organisasjoner -Ulovfestede regler skapt av rettspraksis -Betydelig utvidet de seneste tiårene •Rt s. 569 (Alta) •Rt s (Iddefjorden) -Må være representativ •Er det andre organisasjoner som er nærmere til å ta saken? -Innenfor rammen av vanlig interesseområde •Grensetilfelle: Framtiden i våre hender (Iddefjord-saken) -Ny tvistelov utvider adgangen

Steinar Taubøll - UMB Er det sikkert at saken kan løses ved en domstol? • Tvisteloven krever at at saken gjelder ”et rettskrav” •Viktig i sivilprosessen (”vanlig rettssak”) •Unødvendig å vurdere i fvl. § 28 •Fvl. § 28 gjelder enkeltvedtak – fvl. § 2 ”bestemmende for rettigheter eller plikter -Rt s. 468 (Norsk Balalaikaorkester) -Rt s. 308 (Bergen Motorbåtforening) -Rt s (Burhøns 1)