ERFARINGER FRA BEHOVSDREVNE INSTITUSJONELLE PARTNERSKAP Mari Sundli Tveit.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Advertisements

Selskapet stiftet i 1984 Hovedkontor i Tromsø 51 heltidsansatte, 16 nasjonaliteter, 6 Dr grads studenter NIVA hovedaksjonær Datterselskap i Russland Omsetning.
2010 – 2013 Uttesting ved 100 distrikter Juli 2013 Gjelder alle distrikter The Rotary Foundation Future Vision Plan Et fundament for fremtiden TRF seminar.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Student Exchange Programme
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Studietilbud ved Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap 1 Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
1 SINTEF – en ledende EU aktør i Europa SINTEF seminar 4. desember 2006 Konsernsjef Unni Steinsmo.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Open access Tor A. Benjaminsen Noragric. Publiseringslandskap i endring De store forlagene tjener store penger på publisering. Fortjenesten økt kraftig.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Science in Society – utlysninger 2012 Gunnar Bolstad, NCP –
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
MILJØ og KLIMA Ingunn Borlaug Lid UiO: Universitetet i Oslo 22. Juni 2010 Tema 6: Environment (incl. Climate Change)
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet1 Matsatsingen FU 17. mars 2015.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Regional medfinansiering Greta Johansen 21. oktober 2014 Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Faculty of mathematics and natural sciences SIU partnerships Erfaringer og anbefalinger Bernd Etzelmüller Seksjon for Geografi og hydrologi Institutt for.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Government initiatives to support the commercialization of research - an international benchmarking study Einar Rasmussen 27. April 2006 FORNY-forum.
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
International Environment and Development Studies
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Horisont 2020 Tor Ivar Eikaas, Kunnskapskontoret / Forskningsrådet
Økonomiske forutsetninger
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
NTNU in International University Rankings 2017
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Fakultet for biovitenskap og akvakultur
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Miljø for Masteroppgaven?
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

ERFARINGER FRA BEHOVSDREVNE INSTITUSJONELLE PARTNERSKAP Mari Sundli Tveit

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 3 INTERNASJONALT SAMARBEID VED UMB  Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) har flere tiårs erfaring internasjonalt institusjonelt samarbeid bl.a. med:  Sokoine University of Agriculture, Tanzania (1974)  Hawassa University, Ethiopia (1989)  Mekelle University, Ethiopia ( 1994)  Bunda College of Agriculture, University of Malawi (1997)  Tribhuvan University, Nepal (1999)

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP INTERNASJONALT SAMARBEID VED UMB  2012: UMB har formelle samarbeidsavtaler med mer enn 140 universiteter i hele verden.  UMB er det mest internasjonaliserte universitetet i Norge målt i andel internasjonale studenter (16% i 2010)  Studenter fra mer enn 90 land. 1/3 Europa, 1/3 Afrika og 1/4 fra Asia  Halvparten av PhD-studentene fra andre land enn Norge DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 4

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP BEHOVSDREVNE INSTITUSJONELLE PARTNERSKAP  Institusjonelt samarbeid med partnere i Sør har alltid vært behovsdrevet, helt fra starten  Basert på behov i Sør, NLH/UMB (Noragric) identifisert mulige bidrag -styrke vitenskapelig personale -utvikling av studieprogram -forskningssamarbeid, prosjektfinansiering -bidrag til å utvikle infrastruktur, laboratorier og forskningsfasiliteter DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 5

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP BEHOVSDREVNE INSTITUSJONELLE PARTNERSKAP  For NLH var landbruksekspertise basis for samarbeidet.  Landbrukstemaet i konteksten fattigdomsbekjempelse, matsikkerhet og landrettigheter var svært relevant for landene i Sør.  Bistandsmidler fra NORAD gitt til landene, som i sin tur søkte samarbeidsmuligheter knyttet til landbruk med NLH  Basert på behovene i det aktuelle landet identifiserte begge parter hvordan NLH kunne bidra disse behovene - med våre egne forskningsinteresser og kunnskap som basis.  Samarbeidet var forskningsbasert og måtte være relevant for begge parter – win-win DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 6

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Sokoine University of Agriculture, Tanzania  Kursutvikling basert på behov ved SUA  Første kurs fokusert på fôrkonservering og fôrkvalitet  NLH bidro med teknisk assistanse, kurs og programutvikling  UMBs forskere ønsket å utføre vitenskapelig arbeid i tropisk og utviklingskontekst – avhengig av samarbeid med høyt kvalifiserte forskere i Sør  SUA og UMB gjensidig nytte av samarbeid  UMB er fortsatt SUAs viktigste partneruniversitet i Europa DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 7

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Sokoine University of Agriculture, Tanzania  1973: Cooperation started with a BSc programme in forestry  1996: Broad cooperation agreement at university level  : Food Security and Household Income for Small- holder Farmers in Tanzania (TARPII-SUA)  : Programme for Agricultural and Natural Resources Transformation for Improved Livelihoods (PANTIL)  : Enhancing Pro-poor Innovations in Natural Resources and Agricultural Value-chains (EPINAV)  : Climate Change Impacts, Adaptation and Mitigation (CCIAM)  Two-month field course offered for Noragric’s Master students in third semester of studies. DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 8

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Bunda College of Agriculture, University of Malawi  NLH/Noragric involvert i utviklingen av Bunda College, inkludert biblioteket, med utgangspunkt i deres behov.  Midler fra Norad direkte og/eller gjennom den norske ambassaden  Utviklingsminister Hilde Frafjord Johnsen var landbruksorientert og ambassaden bisto med identifisering av relevante tema for Malawi.  Under samarbeidet utformet UMB/Noragric prosjektene og hadde ofte en konsulentrolle. DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 9

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Selected research and academic development activities Noragric/Bunda College  Staff training, including Library.  Competence and capacity for agricultural development in Malawi.  Poverty Reduction Strategies and Relevant Participatory Learning Processes in agricultural higher education.  Building capacity of Malawians in terms of training at the PhD level, but also in imparting skills in developing strategies for national programmes geared to solving national problems. DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 10

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Ethiopia: Hawassa University and Mekelle University  Behovsdrevet institusjonelt samarbeid fra starten, basert på nasjonal policy og strategi – akademisk partnerskap  Mål: Improving livelihoods.  Fornyet prosjektperiode: Finansiert av Den kgl norske ambassade/Utenriksdepartementet.  Tema under samarbeid:  Crop science  Environmental rehabilitation and ecology  Soil and water sciences including irrigation  Veterinary sciences DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN  Animal science  Limnology and fisheries  Biodiversity and genetic resources  Social sciences  Food safety

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP POSITIVE ERFARINGER Fra NORAGRIC annual report: The partnership between SUA and UMB gives mutual benefits, and based on these benefits both partners hope that the collaboration will continue to prosper in the future. • DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 12 Strategic Action Plan for Internationalization