Planarbeid og risikovurderinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Risikostyring i staten
Prosesstyring som styringsverktøy
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategisk ledelse, STR 9634
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
”Litt bedre i dag enn i går”
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Seminar ”Mål- og risikostyring” mai 2008
Definere og velge hovedmål og delmål
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Departementets styring og styrenes rolle
Prosjektavslutning og sluttrapport
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Planlegge og prioritere tiltak
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regionale forskningsfond
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Dialogkonferanse Behovene
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Årets norske Leanvirksomhet
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Mål og Planer 2009 FSG 8. desember 2008
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Hva sier forskningen om håndtering av risiko og usikkerhet?
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Planarbeid og risikovurderinger NPH 16.01.08

Agenda Virksomhetsstyring på BI Målstyring Proaktiv risikostyring Fra strategi til plan og rapportering Hvordan organiserer BI sitt arbeid med statsstøttesøknad og –rapportering Målstyring Proaktiv risikostyring

Virksomhetsstyring på BI Faglig tilsyn og kvalitet Deansapparat Forskning og fagressurser Institutter Individmarked Studier/ Studiesteder Styret Rektor Bedriftsmarked Bransje/ Internasjonal Kollegiet Øk./ IT/ Eiendom Staber HR/ Komm. Staber

Virksomhetsstyring på BI Strategiske føringer Faglig tilsyn og kvalitet Deansapparat Forskning og fagressurser Institutter Politiske føringer Individmarked Studier/ Studiesteder Formelle krav Styret Rektor Bedriftsmarked Bransje/ Internasjonal Internasjonale føringer Kollegiet Øk./ IT/ Eiendom Staber Markeds-utvikling HR/ Komm. Staber Økonomiske føringer Strategiutvikling

Virksomhetsstyring på BI Strategiske føringer Faglig tilsyn og kvalitet Deansapparat Forskning og fagressurser Institutter Politiske føringer Individmarked Studier/ Studiesteder Formelle krav Styret Rektor Bedriftsmarked Bransje/ Internasjonal Internasjonale føringer Kollegiet Øk./ IT/ Eiendom Staber Markeds-utvikling HR/ Komm. Staber Økonomiske føringer Strategiske mål

Virksomhetsstyring på BI Politiske føringer Formelle krav Markeds-utvikling Internasjonale føringer Økonomiske føringer

Virksomhetsstyring på BI Politiske føringer Formelle krav Markeds-utvikling Internasjonale føringer Økonomiske føringer Institusjonens strategiske mål

Virksomhetsstyring på BI Politiske føringer Formelle krav Markeds-utvikling Internasjonale føringer Økonomiske føringer Institusjonens strategiske mål Intern virksomhets-rapportering Rapportering til styret

Virksomhetsstyring på BI Politiske føringer Formelle krav Markeds-utvikling Internasjonale føringer Økonomiske føringer Statsstøtte-søknad og -rapportering Institusjonens strategiske mål Intern virksomhets-rapportering Rapportering til styret

Organisering av statsstøttesøknad og -rapportering Prosjektgruppe Etablering Faglig tilsyn og kvalitet Utvalgte hoved-/ delmål Delrapporter Forskning og fagressurser Utvalgte hoved-/ delmål Første helhetlige utkast Individmarked Utvalgte hoved-/ delmål Styret Rektor Rapportering DBH Bedriftsmarked Utvalgte hoved-/ delmål Ferdigstilling Kollegiet Øk./ IT/ Eiendom Prosjektleder DBH HR/ Komm. Utvalgte hoved-/ delmål des 07 jan 08 feb 08

Agenda Virksomhetsstyring på BI Målstyring Proaktiv risikostyring Fra strategi til plan og rapportering Hvordan organiserer BI sitt arbeid med statsstøttesøknad og –rapportering Målstyring Proaktiv risikostyring

Balansert målstyring – også en modell for not-for-profit Vanlig BM struktur i konkurranseutsatt sektor Organisasjon og læring Dyktige ansatte gjør deg i stand til å.. Prosess ...produsere kvalitets- tjenester effektivt.. Marked ..slik kundene er villige til å betale gode penger.. Finansielt ...slik at vi når våre overordnede mål Vanlig BM struktur i not-for-profit Organisasjon og læring Dyktige ansatte gjør deg i stand til å.. Prosess ...produsere kvalitets- tjenester, oppdrag og forvaltningsoppdrag effektivt.. Finansielt ..slik at vi når våre mål innenfor de gitte økonomiske rammer.. Leveranser ... og tilfredsstiller oppdragsgivers forventning og støtter deres strategiske mål Årsak Virkning

På BI skal målstyring tjene flere formål – om ikke overlappende, så i hvert fall sammenfallende Politiske føringer og ambisjoner bla. uttrykt i St.prp nr. 1 og tildeling Ønsket politisk effekt Ressurser Strategiske krav og føringer. Overordnede finansielle målsetninger Ønsket strategisk effekt

Målstyring Ledelsens styringskort Instituttenes styringskort Leveranse Økonomi Prosesser Kompetanse Instituttenes styringskort Deanenes styringskort Administrative styringskort Marked Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Marked Instituttenes styringskort Økonomi Prosesser Kompetanse Leveranse Økonomi Leveranse Økonomi Leveranse Økonomi Leveranse Økonomi Prosesser Kompetanse Prosesser Kompetanse Prosesser Kompetanse Prosesser Kompetanse Forskningskvalitet Undervisningskvalitet # artikler per år i tidsskrift enten på norsk nivå 2, og/eller ISI tidsskrift med loading factor >= 2,0, og/eller Financial Times liste Kompetanseutvikling Administrativ kvalitet # artikler per år # referee rapporter per år # roller som editor, program chair, eller track chair per år # lærebøker på anerkjent forlag nasjonalt og internasjonalt # utviklingsrapporter om pedagogiske og faglige forbedringer i BIs undervisningsportefølje

Agenda Virksomhetsstyring på BI Målstyring Proaktiv risikostyring Fra strategi til plan og rapportering Hvordan organiserer BI sitt arbeid med statsstøttesøknad og –rapportering Målstyring Proaktiv risikostyring

Risikostyring en integrert del av målstyring? Visjon Strategiske fokus-områder Kritiske suksess-faktorer Styrings-indikatorer Mål Tiltak Metoden har til hensikt å sikre størst mulig grad av måloppnåelse ved å identifisere og håndtere de mest kritiske risikofaktorene i forhold til gitte mål- og resultatkrav. Innføringen av proaktiv risikostyring, sammen med balansert målstyring eller andre verktøy som benyttes i etatene, skal legges til grunn for å styrke evnen til å gjennomføre vedtatt strategi for forsvarssektoren og dermed nå fastsatte mål. Balansert målstyring er et verktøy for å beskrive endringer som skal oppnås i en organisasjon gjennom fastsettelse og avveining av konkrete mål, som igjen avleder initiativer og aktiviteter. Hvert av de strategiske målene for forsvarssektoren følges opp gjennom virksomhetsåret ut fra en vurdering av risiko. Kritisk risiko følges opp, og risikoreduserende/-avbøtende tiltak iverksettes proaktivt, dvs. tidligst mulig og ideelt sett før konsekvensen av risikoen har oppstått

Risikostyring en integrert del av målstyring? Visjon Strategiske fokus-områder Kritiske suksess-faktorer Styrings-indikatorer Mål Tiltak Vurdering av overordnet risiko Vurdering av konkret risiko Valg av risiko-strategi Etablere risiko-mål Planlegge risiko-tiltak

Ambisjonsnivået for risikostyring kan variere Risikovillighet, hvor institusjonen på intelligent vis påta seg nødvendig risiko for å nå sin strategi. Risikostyring er alles oppgave og integrert i alle policies og prosesser Proaktiv, kvantitativ og kvalitativ Helhetsorienterte og systematiske risikostrategier for mulige negative begivenheter Kulturell transformasjon, hvor risikostyringen er en nedenfra dreven prosess Proaktiv og primært kvalitativ Risikostyringen koor- dineres på øverste ledelsesnivå Kompleks risiko og risiko som involverer flere avdelinger behandles Policies og prosesser for risikostyring definert på tvers av institusjonen Primært reaktiv og kvalitativ Foretas i siloer for spesifikke risiko Det behandles typisk et mindre antall risikotyper Policies og prosesser fastsatt for spesifikk risiko Primært reaktiv og kvalitativ Ad hoc, ukoordinert og til tider helt manglende Udokumenterte policies og prosesser Reaktiv og kvalitativ Ad hoc Silobasert Koordinert Helhetsorientert Risikointelligent Bevisst og belønnet risikovillighet Ubevisst risikovillighet

Både eksterne og interne forhold vil kunne påvirke måloppnåelsen Verdi Effektivitet Måloppnåelse Forventninger Eksterne, politiske, økonomiske og teknologiske faktorer risiko som relaterer til eksterne politiske, økonomiske og teknologiske forhold med relevans for institusjonens kjerneytelser Institusjonens medarbeidere og ledelse risiko som relaterer til medarbeideres og ledelsens kompetanse, adferd, tilfredshet, sikkerhet, arbeidsmiljø, mv. i forbindelse med institusjonens kjerneytelser Institusjonens systemer og prosesser risiko som knytter seg til institusjonens systemer, prosesser, forretningsmodell, verktøy, mv., med relevans for institusjonens kjerneytelser Institusjonens materielle aktiva risiko som relaterer til institusjonens aktiva (bygninger, kjøretøy, it, løsøre, mv.), som inngår i institusjonens kjerneytelser Drift Prosjekter Aktiviteter

Proaktiv risikostyring som et integrert element i styringsmodellen 1. Identifikasjon av risiko 6. Forankring 2. Vurdering og analyse av risiko Institusjonens måloppnåelse 5. Måling, oppfølging og rapportering 3. Valg av risikostrategi 4. Gjennomføring av risikostrategi og kontrollaktiviteter

Håndtering og rapportering av risiko Risikovurderinger skal skje som en integrert del av institusjonens målstyring Som ledere har man flere strategier å velge mellom ift å håndtere identifisert risiko Unngå Beholde Redusere Overføre Utnytte Uavhengig av valgt strategi er det viktig å operasjonalisere gjennom konkrete handlingsplaner Å rapportere ift risiko betyr at man i tillegg til å ha et forhold til sine målsetninger og ressursene som kreves for å nå dem også må ha et forhold til hva som kan hindre en i å nå målene og hva man gjør for eventuelt å avverge det Kort sagt er rapportering av risiko kun en ytterligere bekreftelse og sannsynlig-gjøring av evnen til måloppnåelse ERGO: bevilgede midler gir politisk effekt!