Felles plattform dommer og veileder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Regiondommerkurs Norges Bordtennisforbund. UTSTYR -bordet Midtlinje Spilleflate Endelinje Side.
RIL Fotball Fair play Regelendringer april 2014
Klasseregler.
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veileder kurs Oppgaver og samarbeid med dommer eller dommer team !
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Motivasjon.
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
Dommerrollen Stil & profil - vi som dommere
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Velkommen til dommerkurs
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Basisferdigheter Sarpsborg, 14. – 15. november 2009 Morten Høgberg.
Velkommen til dommerkurs
Opptreden på benken Av Rune Nordby. Offisielle beslutninger 1.Kun en person om gangen kan ha tillatelse til å gi taktiske instruksjoner, og han skal straks.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
”Hvordan utvikle dommere og assistentdommere via veiledning”
Hva forventer vi av veilederen på ulike nivå?. Tradisjonelle oppgaver OFK er oppdragsgiver Fokus på rapport Grunnlag for rangering Utvelgelse – bakgrunn.
Regel 12 Feil- og overtredelser Jørn Egelund
Disiplinære forføyninger Sarpsborg, 7. mars 2010 Morten Høgberg.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
Siste forsvarer Rune Nordby. Innhold Teoretisk tilnærming –Grunnlaget i regelboka Videosituasjoner –Begrunnelsen for avgjørelsene.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Hva forventer vi av dommer på ulike nivå.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Norsk toppfotball Retningslinjer Det påhviler alle å ha kjennskap til og samarbeide om holdninger og NFFs policy. Fair Play skaper positivitet.
Velkommen til futsalsamling av Omar Rafiq
OBSERVATØRKURS 18. NOVEMBER Innledning Formål med kurset Krav til observatørene Tallkarakterene Mer om karakterene Rapportskjemaet.
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Protester Sarpsborg, 5. mars 2010 Morten Høgberg.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Retningslinjer fra NTBF Serve - Oppførsel NBTF - Dommerkomiteen.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Regelnytt og Retningslinjer 2008 Rune Pedersen, NFF.
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
FAIR PLAY og holdningsskapende arbeid i vår klubb
Dommerens plassering og bevegelse
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Dommerrollen Jørn Egelund / Svein Dahle. Dommerrollen Hvordan var det å komme inn hit? Hvem av oss kommer dere til å høre mest på? Og hvorfor?
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Voldsom opptreden og alvorlig brudd på spillereglene.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Regler: Presiseringer Nytt i 2014 Barnefotball ->12 år =5-er og 7-er Ungdomsfotball år 7-er, 9-er og 11-er Jan Tore Bjørnhaug.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Klubben for alle.
Samarbeid og medbestemmelse
1 Kommunikasjon.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Felles plattform dommer og veileder Veileders oppgave Gi innspill på hvordan dommer, AD og 4. dommer kan utvikle seg Identifisere områder for læring/utvikling ved instruksjon Identifisere proaktive/preventive avgjørelser som influerer på kampens utvikling Finne løsninger/reaksjoner fra teamet som er avgjørende på kampen både positivt og negativt Vurdere konsekvenser ved utfordrende situasjoner

Felles plattform dommer og veileder Veileders oppgave Spesielt fokus på avgjørelser – personlighet og mot Sikre en lik og konsekvent anvendelse av regler og retningslinjer Bedømme prestasjonene til dommere, AD og 4. dommer Finne unge og nye talenter Fastsette karakterer som gis grunnlag for klassifisering av dommere

Felles plattform dommer og veileder Prosess & samarbeid Start gjennomgangen med å gi kreditt og tilbakemelding på det som er positivt Følg opp tema og erfaringer fra forrige kamp når dommer skal veieledes på nytt Still gode spørsmål – og gi fornuftige svar Løsningsfokusert – hva skal til for å bli bedre? evaluere

Felles plattform dommer og veileder Veiledning – egenutvikling Forutsetter motivasjon for veiledning i teamet Teamet må vise ved handling at de ønsker veiledning Sette mål og jobbe etter det Gode og fornuftige mål: Små som kan nås på kort tid må være realistiske må være konkrete må være viktige ”små endringer skaper større endringer” ”språk skaper virkelighet”

Felles plattform dommer og veileder Viktige avgjørelser Er noen avgjørelser viktigere enn andre? Ja selvsagt! Forseelser i nærheten av og innenfor 16-meteren Forseelser som nekter motstander opplagt målsjanse Grad av voldsom handling og opptreden

Felles plattform dommer og veileder Viktige avgjørelser Masseansamlinger Gult kort nr. 2 Direkte rødt kort Avgjørende offsideavgjørelser Regelbrudd – hva legger vi i det?

Felles plattform dommer og veileder Kommunikasjon dommer - veileder Hva er viktig ved god kommunikasjon? Involvering og trygghet - viktig for teamets utvikling Respekt – viktig å gi det til alle i teamet Samarbeid – viktig at alle i teamet deltar i kommunikasjonen etter kampen

Felles plattform dommer og veileder utsagn om kommunikasjon All atferd er kommunikasjon Kroppsspråk like viktig som verbalt Rolle og struktur Samarbeid ut fra ulike nivåer Skape trygghet og tillit Være klar og tydelig begge veier Lytte til hverandre Høre på synspunkene Diskutere og ha dialog Dette skaper resultater og fremgang

Felles plattform dommer og veileder karakterfastsetting – hva påvirker karakteren? Lederegenskaper: Instruks, teambygging, samarbeid i teamet Forholdet til spillerne Skapes det positiv eller negativ atmosfære? Tegngiving og fløytebruk Personlighet og kroppsspråk Positiv eller negativ innstilling til evaluering og veiledning

Felles plattform dommer og veileder karakterfastsetting – hva påvirker karakteren? Plassering og bevegelsesmønster: Bruk av diagonal Lese spillet og tenke neste trekk Løpsmønster forlengs og baklengs Tempoveksling Trekke inn i straffefeltet Plassering og posisjon i forhold til frispark Plassering og posisjon i forhold til AD

Felles plattform dommer og veileder karakterfastsetting – hva påvirker karakteren? Regelkunnskap og spilleforståelse: Direkte/indirekte frispark Forsettlig og uforsettlig hands (jfr. retningslinjene) Konsekvente avgjørelser – taklinger Holding og armbruk (jfr. retningslinjene) Forebygge spillets utvikling Forholdet frispark – gult kort

Felles plattform dommer og veileder karakterfastsetting – hva påvirker karakteren? Disiplin og kontroll: Tilsnakk og bruk av gult/rødt kort Straffes spillerne på riktig måte Håndtering av usportslig opptreden og sabotasje av spillet Taktiske forseelser og beslutninger Masseansamlinger – måten å opptre på

Felles plattform dommer og veileder hvordan vurdere assistentdommere? Hovedoppgaven er å hjelpe dommer med å avvikle kampen i forhold til spillereglene Det forventes i dag at en i teamet ser en forseelse og har mot til å gripe inn Avgjøre om en spiller skal straffes for offside – AD ER BRA! Hjelpe dommer med forseelser – AD IKKE BRA NOK! Observere der ballen ikke er – AD IKKE FLINK NOK!

Felles plattform dommer og veileder Offside Kjennskap til regelen Utøve riktig tolkning av regelen Evnen til å ta riktig avgjørelse til rett tid Er sikker og besluttsom i sin avgjørelse God kommunikasjon med dommer i tette situasjoner

Felles plattform dommer og veileder plasseringsevne og bevegelsesmønster Hvordan er AD sin forflytningsevne? Er han rask og hurtig nok? Hvordan er sidelengs bevegelse? Oppfattelse av spillets utvikling Evnen til å være på mållinjen til rett tid Konsentrasjon i forhold til spillet

Felles plattform dommer og veileder forseelser Ha tilnærmet lik forståelse av forseelser som dommeren Evnen til å forstå spillet – riktig inngripen til rett tid Evnen til å forstå hvilke forseelser det skal gripes inn på Vise mot og ha fokus Korrekt og bestemt opptreden Kommunikasjon med dommeren ved en evt. forseelse Evnen til å observere der ballen ikke er

Felles plattform dommer og veileder hovedinntrykket av AD Utstråler AD tillit ved sin opptreden? Bidrar AD til at teamet utfører sin oppgave med kontroll? Følger AD retningslinjene? Følger AD dommerens instruks? Hvordan var kommunikasjonen mellom AD og dommer? Hvilke utfordringer har det vært i kampen? Er AD åpen, ærlig og engasjert i evalueringen?

Felles plattform dommer og veileder fastsettelse av vanskelighetsgrad Dommer skal honoreres for at han eller hun er med på å gjøre kampen normal ved å forebygge og gripe inn på rett tidspunkt Det skal da settes 1 i stede for 0 slik at veileder kan vurdere å gå høyere på karakterskalaen Er dommer med på å gjøre kampen vanskeligere enn den er så skal det settes 0 og ikke 1. Dommer kan da ikke honoreres karaktermessig men vil i stede sannsynligvis trekkes for ikke å gripe inn på rett tidspunkt Er dommer med på å gjøre kampen meget vanskelig ved å prestere dårlig skal det settes 1 og ikke 2.

Felles plattform dommer og veileder andre huskeregler: For manglende rødt kort for å frata en motspiller scoringssjanse skal det trekkes på regelkunnskap/spilleforståelse og det skal ikke gis høyere enn 5 på dette punkt Ved manglende rødt kort ellers kan det ikke gis høyere enn 5 på punktet disiplin og kontroll. Er det manglende kort i tillegg til dette skal 4 vurderes Ved manglende gult kort skal det ikke gis høyere enn 6 på punktet disiplin og kontroll. Mangler det to gule kort som skulle vært gitt skal det ikke gis høyere enn 5 Her er det snakk om ”skal”-kort. Er det tvil om det skulle vært kort eller ikke må veileder vurdere dette

Felles plattform dommer og veileder andre huskeregler: Gjør dommeren et regelbrudd som får avgjørende betydning for kampens utvikling eller resultat, skal det ikke gis høyere enn 4 på punktet om regelkunnskap og spilleforståelse Bruk skalaen mer i begge retninger for å skille dommerne – 5, 4 og 8, 9. Det brukes for mange 6 og 7 Det er for mange 0 i vanskelighetsgrad. Er du i tvil om 0 eller 1 – sett 1. er du i tvil om 1 eller 2- sett 2 Hvis 4. dommer ikke har kontroll må dommer ta dette ansvaret. Følger ikke dommer opp vil dette får konsekvenser for dommerens lederegenskaper