Lærerkonferansen 20111. Lærerkonferansen 2011 8.april Nettstøttet læring Lærerkonferansen 20112 Vidar Lillehaug Anne Rørvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
Velkommen som nettstudent!
Felles samarbeidsverktøy UHNett Vest Svein Bjarne Brandtsgård Høgskolen Stord/Haugesund.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
E-læringskurs for friidrettsdommere Interactive internet-based course for athletic judges Lansering på dommerseminaret • Håkon Kortvedt, EmergeIT.
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Fagskolen i 2013 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Nettskjema v 3.0 (”BETA” )
NORGES FOTBALLFORBUND En undersøkelse om involvering av foreldre med ikke-norsk landbakgrunn i det frivillige arbeidet rundt klubbene En rapport utarbeidet.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Arena Helseinnovasjon, Kick off 3. februar 2011
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen!
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Konferanse om fagskoleutdanning
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Rammeavtale for audiovisuelt utstyr (AV)
Tjenestegruppemøte mobile enheter
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
”To be online, or not to be online: That is the question!”
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
AKSJON INITIATIVTAKERE: KS NAVO HSH SAMARBEIDSPARTNERE: Sosial –og helsedirektoratet Utdanningsdirektoratet NY UTDANNING PÅ VIDEREGÅENDE SKOLE.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Disposisjon Litt om meg Norsk utvandring Begreper Verdens flyktninger
VELKOMMEN TIL LÆRERKONFERANSEN 2011 PÅ GJØVIK. Torsdag 7. april KL 11.15VELKOMMEN ved ordfører i Gjøvik, Bjørn Iddberg GJENNOMGANG AV PROGRAMMET, Ivar.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Muntlig nettundervisning André Avias / HiØ Språkkonferanse F21 – 12.mars 2011.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Bli Helsefag- arbeider
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Ny Fronter-tjeneste: fronter.com/uio
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Pedagogikk i Web 2.0-verdenen
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Lærerkonferansen 20111

Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik

Modeller: Tekniske fag 2 år heltid - hovedmodellen 4 år deltid – 14 uker per skoleår (Elkraft) 4 år deltid – to dager per uke (Raufoss) 4 år deltid – to dager per uke (videokonferanse, Kongsvinger) 4 år nettstøttet – 6 samlinger per år (3 /2 dagers samlinger) 3 år nettstøttet – 6 samlinger per år (Bravida-modellen) Lærerkonferansen Utdanninger Helsefag – alle deltid 1 år deltid 2 år deltid Fagøkonomstudiet 2 år deltid

Nettstøttet utdanning – historisk utvikling Lærerkonferansen Utvikling i studenttall Tekniske fag Helse Total Den spede begynnelse… Start deltid - bygg og anlegg (4 år)

Lærerkonferansen Skoleåret Godkjente utdanninger : Bygg og anlegg – 310 studenter( 110 heltid/200 deltid) -bygg, anlegg, KEM, FDV, bygningsvern Elektro og data – 205 studenter (55 heltid/150 deltid) -a utomatisering, elkraft Datateknikk – drift og sikkerhet Teknikk og industriell design – 120 studenter ( 40 heltid/80 deltid) -maskinteknikk, maskinteknisk drift, logistikk og transport, møbel og innredning Helsefag – 160 studenter (alle deltid) -psykisk helsearbeid, eldreomsorg, helseadministrasjon, rehabilitering, kreftomsorg og lindrende pleie, barsel og barnepleie, miljøarbeid innen rus Fagøkonomi – 20 studenter (deltid)

Lærerkonferansen • Hvordan organisere utdanningen slik at den ble en integrert delt av skolens virksomhet? • Hvordan lage en studiemodell som oppleves riktig for den aktuelle målgruppa? Våre utfordringer

Studentens behov • Behov for samarbeid og fellesskap med andre studenter • Behov for individuell frihet - autonomi • Forutsigbarhet mht. arbeidsmengde og planlegging • Behov for oppfølging fra medstudenter og lærere Lærerkonferansen 20117

Hovedelementer i vår studiemodell: Lærerkonferansen • Planlegging Planlegging • LMS LMS • Aktiviteter og oppgaver Aktiviteter og oppgaver • Produksjon Produksjon • Synkron Synkron • Asynkron Asynkron

Struktur Rammer ved FIG:  Fronter  Aktivitetsplan for klassen  Arbeidskrav i henhold til læreplanene  Framdriftsplaner i modulene  Teknisk utstyr  Samlinger Lærerkonferansen 20119

Aktivitetsplan Lærerkonferansen

Innhold • Aktiviteter • Oppgaver Lærerkonferansen StrukturVeiledningInnhold

Produksjon av digitale læremidler: Forhåndsinnspilt – PowerPoint - presentasjoner med lyd – Video eller lyd: – fra skjerm – fra Powerpoint – presentasjoner – Bruk av div. programvare for produksjon – Live-opptak » Videokamera » Webkamera Lærerkonferansen StrukturVeiledningInnhold

Veiledning/undervisning Fysiske samlinger:  På skolen 6 ganger per år (2 eller 3 dager)  Studentgrupper møtes i mellom samlinger Møteplass på nett:  Fronter – forum (asynkron)  Skype - synkron  Liveroom Elluminate – både synkron og asynkron(opptaksmuligheter) ) Lærerkonferansen StrukturVeiledningInnhold

Veiledning • Asynkron veiledning (forskjellig sted, forskjellig tid) – E-post – Forum – Kommentarer i skriftlige arbeider – (Blog) • Synkron veiledning: (forskjellig sted, samme tid) – Liveroom (Elluminate, DimDim, Adobe Connect) – Skype – telefon – chat Lærerkonferansen StrukturVeiledningInnhold

Hva er synkron e-læring? • Veiledet instruksjon og læringsorientert interaksjon i sanntid med lyd og bilde, gjerne timeplanlagt. (samme tid - forskjellig sted) • Læring står sentralt, i motsetning til rene forelesninger og demonstrasjoner. Interaksjonen, dvs samhandlingen, er det fundamentale. • Synkron e-læring skiller seg fra asynkron e-læring der studentene selv bestemmer tidspunktet for tilgang til faglig stoff. Lærerkonferansen

Når, hvorfor og hvordan? Lærerkonferansen Kilde: Hrastinski (2008): Asynchronous and Synchronous E-Learning.