FRA 1500- TALLET: Hvorfor blir europeerne de ledende i verden? Hvordan klarer de å dominere andre folkeslag?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges historie Middelalderen Stavkirker
Advertisements

Demokratiet slår rot i Norge
Livet i Høymiddelalderen
Kapittel 12: Norge - «den nøytrale allierte»
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
VESTEN.
Antikken.
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Aten og Sparta.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Det nye Europa tar form (Del 1) Marius Vøllestad Bø vgs.
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Det førindustrielle Norge
Romerrepublikken.
Konflikter som preget verden
Oppdagelser, kolonier og slavehandel
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Tidlig middelalder i Europa
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Egyptisk kunst og arkitektur
Læreplanen i eldre historie
Tidlig middelalder i Europa
Høy- og seinmiddelalder i Europa (Del 1)
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 15: Den første globale økonomien
Kapittel 16: Renessanse og reformasjoner
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 19. Nasjonalisme
Av Thea Hermansen Bakke
Galileo Galilei ble født i Italia i 1564, og døde 1642.
Europa i Middelalderen
Tidlige sivilisasjoner og antikken
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
Den mangfoldige renessansen
Europas gjenfødelse ca
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
15. DEN FØRSTE GLOBALE ØKONOMIEN
Våre strategiske omgivelser Ulvik 27. August 2004 Jon Bingen.
Middelalderen 3påk
Sentrum-periferi i en historisk og teknologisk kontekst
Undring Tro Viten.
Kapittel 16 – Renessanse og reformasjoner
Napoleonskrigene og Norge
Demokratier som overlevde
Napoleon Bonaparte.
Viktige hendelser i humanismens historie
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Afrika og Asia Kamp for større selvstendighet. Hva skal du lære i kapittel 7? Den arabiske verden kjemper for selvstendighet etter VK1 Hvordan flere jøder.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Matrix s Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.
Renessanse betyr ”gjenfødelse”
Handelskapitalismens tid År 1500 Portugiserne oppdager Brasil Frankrike og Spania deler Napoli Go-Kashiwabara keiser i Japan Slaget ved Hemmingstedt.
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
Rektors ordre: Forelesning 22. september avlyst Ny dato: 4. oktober, kl (Samme sted)
Bibler til Kina Bibeldagen 2011
Kirken før reformasjonen
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Romerrikets nedgang og fall …
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
Religion og Identitet Lisa Stornes
Utskrift av presentasjonen:

FRA 1500- TALLET: Hvorfor blir europeerne de ledende i verden? Hvordan klarer de å dominere andre folkeslag?

SEINMIDDELALDEREN ca.1300 - 1500 MIDDELHAVET: VERDENS MIDTPUNKT

Viktige tendenser Handelen får økt betydning på bekostning av jordbruk Kongen får økte inntekter fra handel Dette styrker borgerskapet Borgerne utfordrer adelens makt ved å alliere seg med kongen Krigene dreier seg i stor grad om handelsruter

Middelhavslandene var et naturlig knutepunkt for handel mellom øst og vest Utstrakt handel mellom middelhavslandene Kulturutveksling med arabiske land

Middelalderby med bymur. Muren skulle holde inntrengere ute Middelalderby med bymur. Muren skulle holde inntrengere ute. Livegne bønder kunne bli frie borgere hvis de klarte å ta seg inn i en by og oppholde seg der 1 år og 1 dag.

Den italienske idealbyen Palma Nova (ca. 1590)‏ Utformingen har både en estetisk og en forsvarsmessig funksjon

Handelsfolk og kongen var avhengig av jødenes tjenester . I middelalderen var det ikke lov for kristne å ta renter, noe som førte til at jødene tok over bankvesenet. Handelsfolk og kongen var avhengig av jødenes tjenester Likevel ble de trakassert, måtte holde seg i egne områder, og det var flere store progromer i perioden, bl.a. i forbindelse med svartedauden.

UTVIKLING PÅ MANGE OMRÅDER Handel skapte behov for lesekyndige, regnekyndige, jurister, nye fag oppstår Ble etter hvert tillatt å låne ut penger med rente også for kristne Behov for skoler, universiteter Blomstrende kunst/kultur Bygging av flåte og forsvar

NORDITALIENSKE BYSTATER Kontroll over fjernhandel Store private rikdommer Ledende innen bank- og finans: Europas økonomiske sentrum, var mer effektive enn for eksempel Spania Bruk av veksler, bankvesen, pengelån, bokholderi

HUMANISME Mennesket i sentrum Studie av antikkens skrifter

Svekking av kirkens makt Større frihet til å utforske verden

RENESSANSEKULTUREN Glede over natur og menneskekropp Mange store kunstnere Ny teknikk i malerkunsten (romvirkning/perspektiv)‏ Politikk og filosofi løsrevet fra religionen

NYTT VERDENSBILDE Heliosentrisk Copernikus (1473 – 1543)‏ Giordano Bruno (1548-1600)‏ Galileo Galilei (1564 – 1642)

PÅ 1500-TALLET Oppdagelser flytter tyngdepunktet fra Middelhavet til Atlanterhavet Spania og Portugal blir ledende handelsland Senere utkonkurreres disse landene av England og Nederland

HVORFOR EUROPA, IKKE FOR EKSEMPEL KINA? Kina var foran med mange oppfinnelser Kina hadde gode skip og drev utstrakt handel på 1400-tallet Kineserne isolerte seg etter hvert, hvorfor?

MULIGE ÅRSAKER Kineserne erobret ikke andre land De hadde en avansert teknologi, men utviklet ikke industri Satset på å holde på den gamle samfunnsstrukturen Føydalsystemet ga adelen så mye rikdom, at de ikke så poenget med utvikling

Europeisk adel oppførte seg på samme måte som den kinesiske, men her fikk de en utfordrer i borgerskapet

EUROPEERNE Voksende folketall Et sterkt handelsborgerskap i allianse med kongen Ønske om mer makt og rikdom fører til teknisk utvikling Pådriverne er den sterke borgerklassen

EUROPEERNE EROBRER VERDEN Aggressiv erobringspolitikk Nedlatende holdninger til andre folkeslag Religion brukt som påskudd for erobring

REFORMASJON Forfall og pengemangel i pavekirken Forfall i klostervesenet, bl.a. brudd på sølibatet Kritikk av og brudd med pavekirken

RESULTAT Statskirke Kirkegods overtatt av verdslige fyrster Sentralisering:Fyrstedømmer mister makt til staten Større enheter: Nødvendig for handelen over landegrensene

KONKLUSJON Ut av renessansetiden får vi en verden der Europa dominerer Nasjonalstaten og kongemakten styrkes Pavens makt begrenses Stort teknisk framskritt Verden blir ”oppdaget” av europeerne