Såpebobler og kjettingbuer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når matematikk blir magisk
Advertisements

Astrofysikk & Strålingslovene
Wiens forskyvningslov og Stefan-Boltzmanns lov
Astrofysikk & Strålingslovene
Potetkanon Prosjekt i TIP VG1 Potetkanon
Pendeltegning En utdøende kunstart?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
Vitensenteret i Trondheim
Polyedere Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
Enkle eksperimenter Nils Kr. Rossing/Astrid Johansen
Forsøk ved vitensenteret
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Såpebobler og kjettingbuer Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Oppmåling, målestokk og geometri,
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?

Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Elektrisitetslære Vitensenteret, Trondheim
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Verdensrommet Her i denne presentasjonen skal vi fortelle om verdensrommet og planetene. Dere skal også lære om andre himmellegemer som stjerner og kometer.
Malen for fotballmodellen
En hybridoppgave, anne louise løes, kd1 K o r s f e s t e l s e a v e n b a r n d o m.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim
Sannsynlighet og kombinatorikk
Toddlergeometri Hva er det ?.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Sannsynlighet og kombinatorikk
Måling, areal og volum.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Geometri Intro og former
Matematikk i samisk kultur
Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Fagdag realfag ‒ om å få nye øyne å se med … mest om biologi og visuell sansing.
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Realfagkonferansen 2015 Fra Pythagoras til ”rørt tyttebær” eksempler på ”dagligdagse” fenomener fra fysikkens verden Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim/Skolelaboratorietved.
Sykkel med firkanta hjul Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Dybdesyn - Framstilling av kunstig 3D Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Elektronikk - Bygg en strømforsterker - Fuktighetsdetktor av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
«Hvorfor går strømmen motsatt vei av elektronene?»
Fagdag realfag ‒ når bryllupsdatoer blir magiske … mest om matematikk og fysikk av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Konstruksjon og framstilling av tau-rosetter ved.
En storbyferie i Barcelona
Bygg og bruk et kolorimeter
Newtons lover.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 –
Matematisk modellering
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Bevis i matematikk- undervisningen
Eine og Andri på viktig oppdrag
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Såpebobler og kjettingbuer Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU I dette foredraget ønsker jeg å vise hvordan matematikken er knyttet til former som vi omgir oss med og hvordan matematikken har vært til inspirasjon for både designere og kunstnere. Fra foredraget kan en få inntrykk av det kun er i spesielle tilfeller at denne koblingen mellom matematikk og form eller funksjon eksisterer. Det er ikke riktig. Jeg har gjennom 20 år anvendt matematikk som et helt nødvendig verktøy for å kunne håndtere og konstruere nyttegjenstander. Det snakkes i dag om problemet å knytte sammen teori og praksis. Jeg har gjennom 20 år arbeidet som designer av elektroniske kretser innen instrumentering og kommunikasjon, og det har aldri vært noe problemstilling hvorfor en skulle knytte sammen teori og praksis. Innen elektronikk finnes det nesten ingen praksis uten teori. Teorien blir derfor en absolutt nødvendighet for å kunne utøve praksisen, og det er nettopp slik teori skal være, en støtte for å forstå den praktiske verden omkring oss, ikke et nødvendig onde. Siden dette er et foredrag ved Vitensenteret, vil jeg hente fra de noe spesielle eksemplene for å skape undring og kanskje også begeistring så får dere ha meg unnskyldt at det kanskje ikke er de aller mest aktuelle eksemplene.

Hvorfor kumlokk er runde!

Hvorfor er kumlokk runde?

Finnes det en annen form som har de samme egenskapene? Reuleaux triangelet

Dette kan lett vises

Dette prinsippet brukes i... ...Wankelmotoren

Bore kvadratiske hull

50 Pence mynter

50 pence er en mynt med konstant bredde

Om å designe julepynt

Holger Strøm

IQ-light

Alle vinkler og alle sider er like. Det finnes uendelig mange av dem Regulære polygoner Alle vinkler og alle sider er like. Det finnes uendelig mange av dem

Flislegging med regulære polygoner Det finnes bare tre grunnleggende forskjellige varianter av denne typen Den sekskantede cellene til biene viser seg å være mest effektiv i forhold til forbruk av voks for en gitt cellestørrelse

Semiregulære flatedekkende mønster 8 varianter

Polygoner De platonske legemer

De fire elementene

De platonske legemer Ild Luft Vann Jord Himmel

De 13 Arkimediske legemer

De Arkimediske legemer

De Arkimediske legemer

Eksempler på Arkimedisk legeme Fotballen Buckminsterfulleren

Flere Arkimediske legemer (skåret inn til midten)

Flere Arkimediske legemer (skåret inn til midten)

Arkimediske legemer (eksploderte)‏

Arkimediske legemer (eksploderte)‏

Arkimediske legemer (de to siste)‏ Snutedodekaeder Snutekube

De 13 Arkimediske legemer

Kepler-polyeder

Keplerstjerner Vebjørn Sands kreasjon ved Gardermoen

Rombisk dodekaeder Rombisk dodekaeder

Rombisk triacontaeder

IQ-light Holger Strøm

IQ-light Triacontaeder

IQ-light

Framstilling av IQ-light

IQ-light - Sammenføyningene

IQ-light – Ulike former

Om å dyppe messingtråd i såpevann!

Joseph Antoine Ferdinand Plateau (1801-1883)

Utfør eksperimenter med såpehinner

Såpehinner i polyedere Finnes det kubiske såpebobler?

Frei Otto München 1972 Bandstadt Kassel Montreal 1967

Bussterminalen i Wittenberg

August Ferdinand Möbius Möbius-båndet (1790-1868)

Möbius i såpeskum

Bobler som bygningsmateriale Svømmehallen i Beijing OL 2008

Om å la seg inspirere av hengende tråder

Antoni Gaudi (1852-1926) Sagrada Familia

Tredimensjonale trådmønster

Innvendig i katedralen

Enda tydligere i Parc de Güell

“Catenary Arch” Kjettingbue

Gaudi brukte buen mye Casa Batlló College de les Teresianes 1888-1890

Bruk av Catenary Arch Catenary arch St. Louis

Antoni Gaudis Catenary Arch

Gaudi lot seg inspirere av dette prinsippet

Colonia Güell

Oppsummering Vi har sett på: … og vi har sett at: Relaux-triangelet med konstant bredde Polyedere (Platonske- og Arkimediske legemer, Kepler stjerner) Minimum flate hinner (såpehinner) Kjettingbuer og hvelvinger … og vi har sett at: Enhver gjenstand har en form Former kan uttrykkes ved hjelp av geometri Geometri kan uttrykkes matematisk En geometri kan brukes i mange sammenhenger Matematikken blir derfor ofte en fellesnevner for ulike former