Internkontroll i kommuner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Systematisk HMS arbeid
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
HMS i UiO med Internasjonale standarder og Internkontrollforskriften av 1997 HMS ko-ordinatorseminar utgave                                
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Ekstern revisjon av interkontrollsystemet og kvalitetssikringen Paul Martin Strand Administrerende direktør.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Risikostyringsprosessen
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Internkontroll i norske kommuner
Direktør Senter for statlig økonomistyring
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Bruk av IKT i helse- og omsorgstjenesten i kommunene – Stavern 3. september 2007 Bruk av IKT i hjemmebaserte tjenester. Elektronisk samhandling med sykehuset?
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
ROS-analyse.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Dialogkonferanse Behovene
Kommunal beredskapsplikt
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Internkontroll i praksis – informasjonssikkerhet Hva handler det om
Kvalitet, risiko og avvik
Intern kontroll i regnskapsprosessene
RIS-metoden for prosessforbedring
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Helse miljø og sikkerhet
Asker - mulighetenes kommune
Internkontroll Pilotnettverk
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Internkontroll i kommuner Temadag Grong 30.11.11 Verdal 01.12.11 KomRev Trøndelag IKS

COSOs definisjon av ”internal control” Internkontroll er en prosess: • igangsatt og gjennomført av virksomhetens styre, ledelse og ansatte • utformet for å gi rimelig grad av sikkerhet for måloppnåelse innen områdene − pålitelig intern og ekstern rapportering − målrettet, effektiv og hensiktsmessig drift − etterlevelse av lover og regler samt interne retningslinjer

Oppbygning av et moderne IK-system ”Alle” legger COSOs definisjon til grunn Overordnet IK IK på sektor/tjeneste R4 : risikoanalyse, rutiner, rapportering, revisjon (oppdatering). Overordnet: IK knyttet til sektorovergripende forhold – HMS, Personal osv Sammenstilling av rapportering far IK-arbeidet – ”Gjør vi de rette tingene, gjøres de riktig?” -Følges regelverket -Oppfyller vi kvalitetskravene -Har vi styring?

Overordnet IK - system Innhold: Ligge hos rådmannen/rådmannens stab Styringsdel – mål for IK, ansvar og organisering av IK-arbeidet Sektorovergripende IK: HMS, Personal Sammenstilt rapportering – på viktige resultatområder Etiske retningslinjer Innkjøpsregelverk Ligge hos rådmannen/rådmannens stab Org.enheter: Internrevisjon, Controller, Innkjøpsteam (felles infrastruktur)

Definér hva internkontroll er i deres virksomhet! Selve prosessen for å etablere internkontroll er viktig • Bevissthet og forankring • Rammeverkene gir stor frihetsgrad • Men noen hovedprinsipper må følges

Coso-modellen gir noen knagger

Kontrollmiljø • Integritet og etiske verdier • Myndighets- og ansvarsfordeling • Kompetanse og kapasitet • Ledelsens filosofi • Organisasjonsstruktur

Risikovurderinger • Etablere målsettinger • Risikoanalyser (konsekvens og sannsynlighet) • Grunnlag for tiltak

Kontrollaktiviteter • Rutiner og retningslinjer • Basert på risiko og kost/nytte • Analyser • Fysiske kontroller • Arbeidsdeling etc. • Forebyggende og avdekkende • Applikasjonskontroller

Informasjon og kommunikasjon • Form og innhold (intranett, håndbøker etc.) • Rapportering om drift og økonomi • Informasjonssystemer • Riktig informasjon til rett person til rett tid

Overvåking • Kontroll med etterlevelse • Evaluering av internkontroll • Tiltak for å forbedre svakheter • Internrevisjon

Kommunikasjon og informasjon er en kontinuerlig pågående toveis prosess

Viktige punkter for gjennomføring 1. Risikovurderinger grunnlag for styrings- og kontrollaktiviteter 2. Tydelige roller og ansvar 3. Ledelsesforankring 4. Helhetlig og systematisk tilnærming 5. Se til andre kommuner og virksomheter 6. IK er en levende prosess, krever utvikling og vedlikehold 7. Kommunisér/synliggjør arbeidet 8. Kompetanse må prioriteres 9. Prosesskartlegging/-tilnærming er effektivt

IK – på sektornivå IK/Kvalitet – Økonomi og regnskap, Helse og omsorg, Skole osv. Kvalitetssystemer Saksbehandlingssystemer – sjekklister/rutiner Kvalitetsgrupper/kvalitetssirkler Systemer for avviksrapportering

IK - risikoanalyse Kartlegge og analysere risikoområder Vurdere årsaker og sannsynligheter Vurdere konsekvenser Systematisere og prioritere risikoforhold Risikoanalyse: Hva er risiko? Sannsynlighet X konsekvens Hva kan skje, hva er sannsynligheten for at en hendelse inntreffer, hva er konsekvensen Kontrollutvalg: Pålagt å leger en ”Plan for forvaltningsrevisjon revisjon” basert på risiko- og vesentlighetsvurderinger, med sikte på å identifisere behovet for forvaltningsrevisjon på de ulike sektorer og virksomheter. Strategier for å forebygge/redusere risiko - akseptere risikoen – hva er vi nødt til/villige til å leve med (kostnad) - dele risiko med andre - redusere risikoen gjennom konkrete tiltak, bedre styring og intern kontroll - fjerne årsaken til risikoen – gjennom tiltak Forebyggende og begrensende tiltak

Risikoanalyse forts. Få kommuner gjennomfører grundige analyser usystematisk og udokumentert fare for ”hull” Viktig grunnlag for betryggende kontroll Kjenne risiko Grunnlag for prioritering Kommunene er pålagt å gjennomføre ROS analyser (Risiko og sårbarhetsanalyser) I sammenheng med kommunal beredskapsarbeid – mye fokus på håndtering av ”krig og katastrofer” Lengt færre kommuner gjør systematiske risikovurderinger av den ”ordnære driften” – men det er tross alt da de fleste hendelsene skjer. -I kommunen foregår det mye risikovurdering og håndtering, men mye skjer intuitivt, usystematisk og udokumentert. Risiskoanalyse – viktig grunnleg for betryggende kontroll

Modenhetsnivå i internkontroll Modellen viser nivåer av modenhet for en virksomhets internkontroll. Hvis virksomheten styrker sin internkontroll vil de bevege seg oppover i modellen.

Rutiner Beskrivelse av IK –systemet Beskrive tjenestekrav – hva er standarden Beskrivelse av konkrete arbeidsprosesser Krav og opplegg for rapportering Beskrivelser av hvordan IK skal gjennomføres

Rapportering Avviksrapportering Økonomi Kvalitet Balansert målstyring Viktig at avvik sammenstilles og analyseres i forhold til risikobildet Trender Systematiske avvik

Hvordan jobbe videre? Mer systemtenkning i kommunene Binde sammen det som allerede eksisterer Kvalitetssystemer kan ivareta mye IK