SKOGBRUK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er entreprenøren med sin erfaring kvalifisert nok til å ta totalansvar for driftene, eller er det fortsatt behov for tett oppfølging med den kostnad det.
Advertisements

HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:
Studieforberedende utdanningsprogram
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Bygg – og anleggsteknikk
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
”SKAUTRAVERN” – VANDRENDE LEIRSKOLE OG SPENNENDE DAGSTURER I MARIDALSMARKA – ARR: BARNAS LANDSKAP Her er to ulike turtilbud til skoleklasser, studentgrupper.
VG Fiskeriutdanning 14 skoler langs kysten 20 klasser VG1 Naturbruk
Tynning av gran- og furubestand
Velkommen til Service og samferdsel VG2
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Vg2 Anleggsgartner og idrettsanlegg Nytt tilbud fra høsten 2012 ved Tvedestrand og Åmli Videregående Skole.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Potensialet for Opplevelsesturisme i Vefsnavassdraget Innlegg på Vern Vefsna’s vassdragstreffseminar i Mosjøen 13. august 2004 Audun Sandberg© DNT’s landsstyre.
Kristen videregående skole sør- Lyngdal
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Prosjekt Mestring Motto: Livskvalitet gjennom deltakelse og mestring Grunntanken er; at alt skal være en opplevelse, fra å kjenne på stillheten og roen.
Bærekraftig utvikling
Folkehelse og friluftsliv i Tusseladden Friluftsbarnehage
Evenstad Vilt- og næringssenter
Innspill bioenergistrategi i Norge Your Name Your Office/Department/Unit Date.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Institutt for naturforvaltning (INA)
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Norgga Luonddugáhttenlihttu Nordområdesatsing og ”lusa som hosta i lovotten” Gunnar Reinholdtsen Naturvernforbundet i Finnmark.
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
Om natur og miljø og idrett og sånn Rådgiversamling 28. november 2012.
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Utviklingsavdelinga KU i praksis - slik gjorde vi det Vurdering og sortering av innspill i arbeidet med arealdelen for Ål kommune Berit Heitmann.
Mål og virkemidler i den nasjonale skogpolitikken Skogarealene brukes til mange formål og det er mange ulike interesser Skogloven, 1965, rev Grunntanke.
Landbruksutdanning for framtida Brita Skallerud Oktober 2011.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Vegaøyan verdensarv - Vår enestående verdensarv, våre største utfordringer - Dette har vi lyst til å bli spesielt gode på.
Landbruksutdanning er framtida
Søndre Land kommune, Informasjon om årets storviltjakt Aktuelle lover og forskrifter mv v/lensmannen Jakt- og bestandsstatistikk Beitesituasjonen.
HVA SKAL TIL FOR Å LYKKES ? PLANLEGGING; (PROSJEKTBESKRIVELSE) ÅRSPLAN RESSURSER INSTRUKTØRER SAMARBEIDSPARTNERE FORANKRING EGEN FORENING INSTRUKTØRER.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Studietilbudet ved Tana videregående skole Ordinært skoletilbud Opplæring utenfor skolen.
Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Ligg sentralt plassert. Tett ved: Ligg sentralt plassert. Tett ved: -Herøy.
Hva vil vi med kystsonen? Fevik august 2014 NJFF skal arbeide for å: - sikre en bærekraftig forvaltning av de marine ressursene og deres leveområder.
NJFF Rogaland. Skolekontakt Ansatt i 100% stilling Gratis tilbud for skolene Hadde i 2008 –97 skoledager –61 skoler –Ca 2300 elever.
(NATUR- OG) KULTURARV I DOKKADELTAET Alastair Brown Randsfjordmuseene, avd. Lands Museum Oktober 2009.
Å legge stein på stein - reiselivsutvikling i en småkommune Ågot Eide Beiarn kommune.
Bruk og vern i Beiarn Trine-Marie Fjeldstad, Trygve Snøtun Beiarn, 11. juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Hva er biologi? Biologi dreier seg om alt levende, fra de minste bakteriene til de største hvalene Dyr spiser og blir spist. Avhengighet av andre gir mange.
Landbruksutdanning.no - veier til utdanning og arbeid.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
SKOGBRUKETS KURSINSTITUTT - ”SKI - ledende på formidling av kompetanse om skog- og naturbruk” Skogfaglig samling i Rogaland 2010 Adm. dir. Sjur Haanshus.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Integrering av kjønns- og likestillingsperspektiv. Erfaringer fra praksis Karin Hovde, Helsinki 20.mars 2007.
Ungdomsbedrift på Mære
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Ordforklaringer til kapittel 1
DETTE ER ALLSKOG.
Lisensjakt på ulv Hva tenker grunneierne?
Glad og trygg, på jakt etter kunnskap
Informasjon til elever
Ny markaforskrift og skogbruk som næring
Mulig etablering av blått på Melsom
Velkommen Til Jegerprøvekurs
Den fantastiske villaksen
Utskrift av presentasjonen:

SKOGBRUK

Vg2 Skogbruk Gir en aktiv utdannelse i å forvalte og utnytte skog - og utmarksressursene. Elevene lærer om ressursene både i teori og praksis. Elevene skal både kunne forvalte, utnytte og bruke ressursene.

Hva lærer du i teori? Forvaltning og drift av skog og utmark Biologisk mangfold / Levende skog Artene i skogen Miljøvern Utmarksturisme Lovverk Drive bedrift Helse, miljø og sikkerhet Jakthund

Hva lærer du i praksis? Storviltjakt og småviltjakt Sportsfiske og sjøørretprosjekt Vilt- og fiskeregistreringer Kvalitetsskjøtsel av skog Hogst av tømmer Bruk av redskaper i skogen Kjøring med traktor, lastbærer, 4-hjuling og hest

Forts. praksis Overlevelse i naturen Ekstrem friluftsliv som: rafting, juving, rapellering og kiting Naturveiledning og guiding Ungdomsbedrift Helse, miljø og sikkerhet Jakthund

Rafting

Rafting Aktiv og spennende aktivitet Mestring Ledelse Samarbeid Naturkrefter

Utmarksturisme

Utmarksturisme Hvordan drive bedrift Muligheter for turisme i Norge Organisering og ledelse Instruksjon, veiledning og guiding Oppleve noe nytt

Fiske

Fiske Forvaltning av fiskeressursene Registreringer av fiskebestanden Utnytte fisken som matressurs Fiske som et tilbud i utmarksturisme

Jakt

Jakt God og bærekraftig forvaltning Etisk jakt Jaktbare og ikke jaktbare arter Jaktformer Viktig matressurs Håndtering og foredling av kjøttressursene Jakt som tilbud i utmarksturisme

Skyting

Skyting Våpen håndtering og vedlikehold Skyteteknikker Skyting med luftgevær, hagle og jaktrifler av forskjellige kalibere Leirdueskyting, blinkskyting og skyting på bevegelig mål

Overlevelse

Overlevelse Kart og kompass Bekledning Hva kan spises ute i naturen? Bål Etablere camp Lede Samarbeide Løse oppgaver

Skogbruk

Skogbruk Hogst Tynning Ungskogpleie Skogsmaskinkjøring Tremåling Skogbruksplan Kulturlandskap

Forts. skogbruk Bynært skogbruk Kvalitetsskjøtsel Markaforskriften Skogsertifisering Skogøkonomi Bedriftsetablering

Veien videre etter Vg 2 Vg3 Jobbmuligheter Høyskole eller universitet Studieforberedende innen naturbruk Lærling i 2 år = Skogsoperatør Jobbmuligheter Skogsarbeider Skogsmaskinfører ”Multiskogbruker” Villmarksguide Aktivitør Høyskole eller universitet