Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 2 -
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt En by uten handel - er en trist by By og bil hører sammen De som vil strupe biltrafikken i byen – det er de som tror på julenissen Bomavgift gir inntekt – og forandrer handelsmønsteret kraftig
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Jeg elsker kjøpesentre – men det er for mange av dem Store kjøpesentere utenfor bykjernen – dreper ofte sentrumshandelen
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Almost like Pompeii
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt World study of PricewaterhouseCoopers
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Innovasjon er noe grunnlegende nytt som ikke har vært prøvet før – og som forbrukerne kan ha nytte av – og som de er villige til å betale for” Odd Gisholt Ingen innovasjon uten kreativitet!
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Service er -er det ekstra utover selve varen som gjör at kunden föler seg bekvem og trygg -slik at kunden vil fortsette eller utvide relasjonen” Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 9 -
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Norsk varehandel er en betydelig næring på linje med olje og gass, sjömat, shipping, etc.” Varehandel som næring består av en rekke bransjer (40) ref. Andhöy og Habberstad: -Byggevarer med Maxbo og Byggmakker, -Tekstil med Varner-Gruppen og H&M, -Brune/hvitevarer med Elkjöp og Expert, -Möbel med Ikea og Skeidar, -Dagligvarer med NorgesGruppen og Reitan - i spissen.
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge I: - Butikkhandel: 400 milliarder, flatt - Netthandel (d-handel) : 15 milliarder, stigende
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge II: -Norge har 403 kjøpesentre - største tetthet i Europa -Ca. 40% av all butikkhandel skjer på kjøpesentrene - og andelen er stigende
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge III: -Det er ansatte i varehandelen -Står for 10 % av landets verdiskapning -Er største arbeidsgiver i alle landets fylker - bortsett fra Oslo
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Brands Private labels ProducerImporterWholesale Retailer Consumer Small Big Wholesale Retail merge Reitan – Reitan – Reitan – Reitan – du og jeg
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Det gjelder de fleste byer - inklusiv Drammen Byer lever av sine myter – mer enn av virkeligheten Wolf Jobst Siedler Veien fra å være en andunge til å bli en svane er lang !
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Nach Helmut Schneider Motivatoren Niveau der Eigenschaft Profilierung / Differenzierung Herzlichkeit Helligkeit Attraktivität Hygienefaktoren Sauberkeit Sicherheit Erreichbarkeit Renslighet Sikkerhet Tilgjengelig- het Hjertelighet Lys Attraksjoner
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt De involverte: - Investorer -Utbyggere -Arkitekter -Entreprenører -Planleggere/Konsulenter/ -Offentlige/Private -Drivere -Leietagere -Publikum/Kunder
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg is a growing city
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Marketing model for the retail trade competitors image / brandtailing price suppliersclients/ customers salesadverti- sing lay-outassortment categories locationservice e-commerce / multichanneling P: Promotion MD: Merchandising SP: Sales Promotion POS: Point of Sales MDSP POS P Source: H. Weinhold / O. Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Kundenes kriterier for valg av innkjøpssted 1.Beliggenhet 2.Beliggenhet 3.Beliggenhet 4.Parkering 5.Stort utvalg av butikker/magneter 6.Åpningstid
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Several positive trends
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt More tourists in the city
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt years
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg (I) • Einwohner •Hamburg Marketing GmbH –Hafen –Speicherstadt –Alster –Reeperbahn –AOL und Color Line Arena –Kirchen –Medien –Planten un Blomen
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg (II) –Casino –Brands (Nivea, etc.) –Hafencity –Elbtunnel –Elbbrücken –Universität –TUHH/NIT –5 Einkaufszentren, Zentrum leidet nicht, Hamburg Center of Knowledge
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Spiegel is right
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Drammen: innbyggere (region; ) - elva - tog - broer - fengsel - sykehus - Spiralen - teater - bryggeri - skisprint, …Papirbredden Hva er glemt ? Flere sentre utefor bykjernen -sentrum lider!
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Yes Bilder i hodet
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg hat Profil
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt •Bolig •Arbeid •Opplevelse •HANDEL •Natur •Kultur •Infrastruktur City-Life her trenger man en god blanding !
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt HafenCity Hamburg Auch schön zum Wohnen
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Dieser Teil der HafenCity wird schön
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt What a scope
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Leisure life in Hamburg 7 steder i HH
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt You can learn a lot over there
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Shopping Mall Trends The Giants will win Oberhausen Small is beautiful Cesars Forum Business migration Mall of America New players Hauptbahnhof Leipzig New concepts Factory Outlets TCM Town Centre Management World wide 2013 BVD
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Spennende!
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Senterlederens (SL) 4 funksjon Leietagere/ magneter Senterkonsept/ marketing Leietagerstøtte/ marketing Skaffe kjøpekraftig publikum The Boss (SL) Kjede- ledelsen Drift
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt New York, New York
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg wants to be capital of shopping
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt germanwings for Hamburg
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt The street needs a glass roof
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt There is no music festival in Dubai, but they have a Shopping festival
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Beautiful and hot 7 Stars
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Ikea beside Carrefour
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Skiing in the desert
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt „If you want to have success you have to be famous for something Burj Dubai, World’s highest building !
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Strømsø-utbygging er vel og bra - men det må skapes en ny handels- akse fra CC opp til Rica på Bragernes-siden Jeg virer for nye CC og nye Rica Park
Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Drammen i mitt hjerte!