Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»

7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Foreldremøte vg3 Onsdag
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Sist oppdatert november 2013.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Gap mellom intensjon og handling?
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Institutt for helhetsmedisin
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 2 -

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt En by uten handel - er en trist by By og bil hører sammen De som vil strupe biltrafikken i byen – det er de som tror på julenissen Bomavgift gir inntekt – og forandrer handelsmønsteret kraftig

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Jeg elsker kjøpesentre – men det er for mange av dem Store kjøpesentere utenfor bykjernen – dreper ofte sentrumshandelen

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Almost like Pompeii

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt World study of PricewaterhouseCoopers

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Innovasjon er noe grunnlegende nytt som ikke har vært prøvet før – og som forbrukerne kan ha nytte av – og som de er villige til å betale for” Odd Gisholt Ingen innovasjon uten kreativitet!

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Service er -er det ekstra utover selve varen som gjör at kunden föler seg bekvem og trygg -slik at kunden vil fortsette eller utvide relasjonen” Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 9 -

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Norsk varehandel er en betydelig næring på linje med olje og gass, sjömat, shipping, etc.” Varehandel som næring består av en rekke bransjer (40) ref. Andhöy og Habberstad: -Byggevarer med Maxbo og Byggmakker, -Tekstil med Varner-Gruppen og H&M, -Brune/hvitevarer med Elkjöp og Expert, -Möbel med Ikea og Skeidar, -Dagligvarer med NorgesGruppen og Reitan - i spissen.

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge I: - Butikkhandel: 400 milliarder, flatt - Netthandel (d-handel) : 15 milliarder, stigende

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge II: -Norge har 403 kjøpesentre - største tetthet i Europa -Ca. 40% av all butikkhandel skjer på kjøpesentrene - og andelen er stigende

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge III: -Det er ansatte i varehandelen -Står for 10 % av landets verdiskapning -Er største arbeidsgiver i alle landets fylker - bortsett fra Oslo

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Brands Private labels ProducerImporterWholesale Retailer Consumer Small Big Wholesale Retail merge Reitan – Reitan – Reitan – Reitan – du og jeg

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Det gjelder de fleste byer - inklusiv Drammen Byer lever av sine myter – mer enn av virkeligheten Wolf Jobst Siedler Veien fra å være en andunge til å bli en svane er lang !

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Nach Helmut Schneider Motivatoren Niveau der Eigenschaft Profilierung / Differenzierung Herzlichkeit Helligkeit Attraktivität Hygienefaktoren Sauberkeit Sicherheit Erreichbarkeit Renslighet Sikkerhet Tilgjengelig- het Hjertelighet Lys Attraksjoner

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt De involverte: - Investorer -Utbyggere -Arkitekter -Entreprenører -Planleggere/Konsulenter/ -Offentlige/Private -Drivere -Leietagere -Publikum/Kunder

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg is a growing city

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Marketing model for the retail trade competitors image / brandtailing price suppliersclients/ customers salesadverti- sing lay-outassortment categories locationservice e-commerce / multichanneling P: Promotion MD: Merchandising SP: Sales Promotion POS: Point of Sales MDSP POS P Source: H. Weinhold / O. Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Kundenes kriterier for valg av innkjøpssted 1.Beliggenhet 2.Beliggenhet 3.Beliggenhet 4.Parkering 5.Stort utvalg av butikker/magneter 6.Åpningstid

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Several positive trends

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt More tourists in the city

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt years

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg (I) • Einwohner •Hamburg Marketing GmbH –Hafen –Speicherstadt –Alster –Reeperbahn –AOL und Color Line Arena –Kirchen –Medien –Planten un Blomen

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg (II) –Casino –Brands (Nivea, etc.) –Hafencity –Elbtunnel –Elbbrücken –Universität –TUHH/NIT –5 Einkaufszentren, Zentrum leidet nicht, Hamburg Center of Knowledge

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Spiegel is right

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Drammen: innbyggere (region; ) - elva - tog - broer - fengsel - sykehus - Spiralen - teater - bryggeri - skisprint, …Papirbredden Hva er glemt ? Flere sentre utefor bykjernen -sentrum lider!

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Yes Bilder i hodet

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg hat Profil

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt •Bolig •Arbeid •Opplevelse •HANDEL •Natur •Kultur •Infrastruktur City-Life  her trenger man en god blanding !

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt HafenCity Hamburg Auch schön zum Wohnen

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Dieser Teil der HafenCity wird schön

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt What a scope

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Leisure life in Hamburg 7 steder i HH

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt You can learn a lot over there

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Shopping Mall Trends  The Giants will win  Oberhausen  Small is beautiful  Cesars Forum  Business migration  Mall of America  New players  Hauptbahnhof Leipzig  New concepts  Factory Outlets  TCM Town Centre Management World wide 2013 BVD

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Spennende!

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Senterlederens (SL) 4 funksjon Leietagere/ magneter Senterkonsept/ marketing Leietagerstøtte/ marketing Skaffe kjøpekraftig publikum The Boss (SL) Kjede- ledelsen Drift

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt New York, New York

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg wants to be capital of shopping

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt germanwings for Hamburg

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt The street needs a glass roof

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt There is no music festival in Dubai, but they have a Shopping festival

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Beautiful and hot 7 Stars

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Ikea beside Carrefour

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Skiing in the desert

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt „If you want to have success you have to be famous for something Burj Dubai, World’s highest building !

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Strømsø-utbygging er vel og bra - men det må skapes en ny handels- akse fra CC opp til Rica på Bragernes-siden Jeg virer for nye CC og nye Rica Park

Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Drammen i mitt hjerte!