Kvalitetsmålinger ved hjelp av paradata

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
1 Nordisk Statistikermøde København, august 2010 Tema 2: Nye datamuligheter Elektroniske dagbøker i den norske Forbruksundersøkelsen Ved Bjørn.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1 1 Måling av lykke Nordisk statistikermøte København august 2010 Olav Ljones, Statistisk sentralbyrå
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
13. august 2010 Torgeir Skovdahl Prosjektleder
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Kvalitativ metode i markedsforskning
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Method for evaluating authentication system quality Morten Sporild.
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Farlig avfall i tall - Hva sier tallene, og hva sier de ikke?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
HTML – 3. økt HiO IT20 Onsdag
Geodata i Statistisk sentralbyrå
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Kvalitative og kvantitative metoder
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Kvalitative forskningsmetoder
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Integrasjoner og 360°.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
SmartSwap.
sporing av barn med klokke
Brukbarhetstesting og feltstudier
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Innføring i datahåndtering
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsmålinger ved hjelp av paradata Øyvin Kleven og Gustav Haraldsen Seksjon for planlegging og brukertesting Avdeling for datafangst Statistisk sentralbyrå, Norge Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

”Nye datamuligheder” i kvalitetsarbeidet Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Datainnsamlingsprosessen Foregår ”utenfor institusjonen” Vanskeligere å måle enn en del andre ”interne prosesser” Men er svært avgjørende for kvaliteten i statistikken I metodelitteraturen ofte pekt at det er svært begrenset hva vi vet om hva som foregår ”ute hos respondenten” Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Datainnsamlingsprosessen Vi forsøker gjerne å lage gode innsamlingsprosesser ved testing i forkant Siden 1980 tallet vanlig å benytte kognitive intervjuer for å få innblikk i svarprosessen Behov for å utvikle metoder som kan gi oss informasjon om svarprosessen direkte Paradata kan brukes til dette Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Pradata hva er det? Paradata kan defineres som data som beskriver hvordan respondenten fylte ut et spørreskjema i motsetttning til hva de fylte in Server Side Paradata (SSP) er informasjon som genereres i serveren og dreier seg om hvilke websider brukeren klikker seg inn på. Client Side Paradata (CSP) er informasjon om hva som foregår innenfor en webside. Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Bindeledd mellom kvalitative tester og kvalitetsindikatorer for svarprosessen I SSB har vi benyttet paradata som et supplement til tradisjonelle kvalitative tester av skjema, der hvor vi identifiserer problemer i skjemaet i små strategiske tester kan vi etterprøve det ved paradata. Paradata kan benyttes til å kvantifisere kognitive problemer eller for å identifisere spørsmål som bør testes kvalitativt. Paradata kan dermed sies å ”avsløre” dårlige spørsmål og byrdefulle prosesser som ellers er gjemt inne i elektroniske skjemaer. Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Bindeledd mellom kvalitative tester og kvalitetsindikatorer for svarprosessen   Survey QDET Client side Para data Cognitive process In depth interview Test observations Quality indicators Our research approach is to bridge the cognitive aspects of the question-and answer-process in the questionnaire development and quality indicators collected in a larger sample, such as pilots, or the actual survey. Collection and analysis of client side paradata represents this bridge. Our main hypothesis is that: Client side paradata is highly relevant to assimilate a big scale effect of qualitative observations made in a laboratory test setting. Comparison of the response patterns of paradata and the distribution of quality indicators yields information about the validity and reliability of the answers Now I’d like to illustrate the features of the model. based on the cognitive testing process and the collection of paradata from the Norwegian customer survey, carried out just recently. Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Paradata kan si noe om hvor enkelt respondentene synes det er å svare på et spørsmål Thinking about last time you bought something from Statistics Norway, were you satisfied or dissatisfied with the following? Give one answer on each line.   Very satisfied Satisfied Neither satisfied nor dissatisfied Dissatisfied Very dissatisfied Don’t know Not applicable Avverage response­time with and without outliers Percent who canged their answers The time it took to get in contact with the right person 42 36 8 4 2 12 9.1 4.0 The service given 45 41 7 1 3 2.5 2.1 3.7 Proffesional competence 38 10 5 1.7 3.3 Statistics Norway’s ability to keep deadlines 34 2.6 2.2 5.2 The time it took from first contact to delivery 37 33 14 3.4 3.0 The price you had to pay 31 7,0 4.4 8.1 The product compared with expectations 35 13 4.3 3.8 4.8 Internal coordination of the service given 23 27 16 1.8 Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Eytracker lar oss komme enda lenger inn i hodene på respondentene ved bruk av paradata Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Fokusområder Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Adferdsregistrering og client side paradata ved Eyetracker Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Oppsummering Innenfor kvalitetsarbeidet i statistikkbyråene er det viktig å forsøke å måle kvaliteten i de ulike produksjonsprosessene. Den ”eksterne” prosessen å samle inn data er spesielt viktig å måle siden den er helt avgjørende også for kvaliteten på sluttproduktet. Etter elektronifiseringen av datafangsten de siste 10 – 15 år har vi fått nye datakilder som kan hjelpe oss til å måle denne prosessen. Paradata kan sammen med teori og kvalitative metoder bidra til å kaste lys over spørsmål og svar prosessen i datafangst Eytracker teknologi utnytter både tradisjonell kognitiv testing og paradata, sammen gir dette et sterkt måleinstrument for å avdekke målefeil og forbedre våre skjemaer i planleggingsprosessen. Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010

Takk for oppmerksomheten! Nordisk Statistikermøde - København. Danmark 11-14 August 2010