Erfaringer fra Handelshøyskolen BI Kristin S. Vigdal og Bente Saxrud Biblioteklokaler og læringsmiljø i dynamisk samspill.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fasilitetsundersøkelsen– BI Oslo 2010 Sammendrag.
Advertisements

Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
D ISKRIMINERINGS OG TILGJENGELIGHETSLOVEN – LMU Wenche Dahl/Eiendomsforvaltningen.
Evenstad REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST Tilstedeværende heltidsstudenter møter tilstedeværende heltidsansatte.
Tilfredshetsundersøkelsen 2008 Tilbakemeldinger til studentene og oppfølging i LUNA.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Mulighetenes jorde……...
Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Disposisjon, prinsipper for arbeid med læringsmiljø.
Gjennomgang av Fasilitetsundersøkelsen Prosessen så langt Arbeidsgruppen organisert som inkluderer deltaker fra alle relevant avdelinger. Arbeidsgruppen.
Fasilitetsundersøkelse Orientering til LMU Oslo 26. august.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Hva er gjort Planer fremover
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Teknologi og samfunn Bærekraftig utvikling Skoleanlegget som læremiddel. Tre nivåer: Eksponering av miljøtiltak i skoleanlegget Bygningsintegrerte demonstrasjonstiltak:
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Dagkirurgi inn i fremtiden:
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Praksiseksempel fra Lørenskog
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
1 Biblioteket NMH/BI Oslo Handelshøyskolen BI er en privat høyskole Biblioteket er en del av BIs Bibliotektjeneste Bibliotek for 150 ansatte og 5500 studenter.
BSK skiskyting : Tilbud til junior- og HL-løpere 2009/ skisse til diskusjon 2/3/2009 For styret: Jon Håvard Loge Mars 2009.
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
Samlet arealløsning for Det juridiske fakultet Orientering til LAMU 17. april 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier

Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra Handelshøyskolen BI Kristin S. Vigdal og Bente Saxrud Biblioteklokaler og læringsmiljø i dynamisk samspill

Historikk • 1997; Læringsressursenter BI Oslo (Schous) • 2001; Læringsressursenter BI i Sandvika

Prinsipper lagt til grunn i Sandvika • Mange ulike typer arbeidsplasser inne i biblioteket • Bokreoler som skjerming mot stille områder • Den gamle lesesalen innlemmet i bibliotekets arealer – ingen egen lesesal • It-veileder inn i biblioteket • Grupperom inn i biblioteket • Eget kursrom for biblioteket

Nydalen – nytt bygg i 2005 • Samlokalisering av tre avdelinger; Sandvika, Schous og Ekeberg • Biblioteket utgjør 6500 m2 over to plan og legges på toppen av bygningen • Rulletrappen binder sammen undervisningsarealer og bibliotek

Visjon for campus Nydalen “ BIs nybygg skal reflektere vårt mål om å skape et miljø som inspirerer til refleksjon, læring og nytenkning for studenter, ansatte og næringsliv”

Fra læringsressurssenter tilbake til Bibliotek • LRS-modellen – et virkemiddel for økt fokus på studentenes arbeidsmiljø • Liten forståelse • Navnet er viktig; politisk, strategisk og som identitet → • derfor tok vi tilbake navnet Bibliotek i 2005

Prinsipielle beslutninger • De samme prinsipielle beslutningene som lå til grunn for ombyggingen i Sandvika I tillegg: • alle typer arbeidsplasser i alle fløyer • alle grupperom samlet – i biblioteket • èn inngang til Biblioteket • tekstilgulv • et bibliotek for alle brukergrupper – differensiering skal skje på tjenestenivå

Hva fungerte godt underveis i prosjektet? • Dialog med arkitekten • Egen interiørarkitekt • Dialogmøter med alle brukergrupper

Etter innflytting? Fungerte godt: • Bruken • Lys/luft • Adkomst • Tekstilgulvet mtp akustikk • ”Follow-me” løsningen Fungerte ikke så godt: • Boksamlingen/skranke/lese- plasser • Mangel på stillesoner • Søppelhåndtering • Tekstilgulvet mtp renhold Etter en stund • Luft i grupperomsavdelingen

Tilbakemeldinger fra eget personale • For mange skrankepunkter – disse fungerte ikke godt • Utstillinger/forskningsformidlingen ikke nok profilert • Mangelen på tilbud av helt stille leseplasser • Hvor ble det av de faglige? • Inngangspartiet fungerte ikke optimalt

Hva ligger til grunn for de beslutningene vi tar? • Brukerundersøkelser – LibQUAL 2006 og 2008 – Lærings- og fasilitetsundersøkelsen – Tellinger; observasjonstellinger – Lokale spørreundersøkelser • Statistikk • Tilbakemeldinger fra bibliotekets ansatte

Hva ligger til grunn for de beslutningene vi tar? • Dialogmøter med studentene • Læringsmiljøutvalget (LMU) • Biblioteket er en del av det totale læringsmiljøet på campus

Evaluering av lokalene • Igangsatt høst 2007 • Full gjennomgang av: – bruk plasser – pågang veiledningstjeneste – tilbakemelding fra brukere – ønske om nye tjenester

Studentens tilbakemelding – prioritering av arbeidsplasser (høst 07)

Studentens tilbakemelding – Hva er bra/Hva savner du i bibliotekslokalet? (høst 07)

Ansattes tilbakemelding – Hvorfor bruker du ikke det fysiske biblioteket? (høst 07)

Endringer 2008 • Utvidet åpningstid fom januar – søndagsåpent • Samlet alle leseplassene • Bygget leserom • Reservasjonssystem for grupperommene • Etablerte Forskningstorget • SPSS-veiledning • Endret møblering på torgene

Endringer 2009 • Bygget et leserom til • Flyttet de fleste samlingene; – de mest brukte samlingene ut av stillesonen • Flyttet skrankepunktet ut av stillesonen • Flyttet tidskriftsamlingen • Datastream-veiledning • Kaffe/sjokoladeautomat • Endringer ellers på huset – Bygget leserom i U1 – Flere leseplasser og gruppearbeidsplasser nedover i etasjene

Informasjon/Holdningskampanjer

Statistikk BesøkUtlån

Utfordringer • Brukergrupper som ønsker dedikerte områder • Studenters solidaritet overfor hverandre • Nye studenter – gamle krav • ”Uendelig” behov….. • Strøm • Rydding • Eksterne brukere

Samarbeid - Drift og vedlikehold • Stor bruk sliter også på nye møbler… • Stort bygg – kontinuerlig fokus på utskifting og forbedring • Samarbeid med Internservice, Eiendomsforvaltningen og Renhold

Siste nytt • Kursrom/leserom • Større kopirom/sentralisering av kopieringsfunksjonene • Inngangspartiet; – Videreføre ny møblering – Børsgruppa – eget område

Oppsummering • Ta tilbakemeldinger på alvor • Forankring i egen institusjon • Biblioteket er en del av det totale læringsmiljøet • Best mulig arbeidsmiljø tar hensyn til at studentene trenger forskjellige plasser til forskjellige oppgaver