Sammendrag av undersøkelse september 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Teknologi i klasserommet
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene  Formidler av tilskudd.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
La ungdommen undervise kidsa!
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
Kompetansedeling i Fædrelandsvennen
UTBREDELSETEKNIKKER MINIBRIDGE – LYNKURS. BRIDGE PÅ BRIDGE PÅ MARIANNE UTARBEIDET BROSJYREN I FORBINDELSE MED KAMPANJEN ” VÆR EN BRIDGEVENN.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Forskerfabrikken Fra ”lys” idé til sosial entreprenør
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
INVITASJON TIL IL JUTUL – ISHOCKEY 2012/2013
Tennistrener – en karrierevei
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
En merkevare er det nettverk av assosiasjoner (sympatier og antipatier) som oppstår når kunden blir eksponert for et varemerke.
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Studentliv på NTNU. Kort om NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Tidligere Norges tekniske høyskole (NTH) studenter To universitetsområder:
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
BREDDE-,UTDANNING- OG UTVIKLINGSPLAN FOR REGION MØRE OG ROMSDAL UTKAST.
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
Strindheim Yngres Grunnlaget for treningsavgifta.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
NBF LEDERMØTET – 14. JUNI 2014 PRESENTASJON AV GRUPPEARBEID.
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball”
Halvorsbøle, sept MENIGHETSMISJONEN.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Nye Grønt Kort 2015.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Norges Svømmeskole Lederkonferansen Rica Norge Kristiansand 13. september 2008.
Gruppe 4 Rekruttere flere voksne medlemmer. Netto tilvekst skal økes med 10%
Utfordringer Foreldre som ressurs Tanker rundt: Engasjement Rekruttering Deltagelse.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
SVØMMESKOLEANSVARLIG
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
HORDALAND RYTTERKRETS
Roede-kurslederen på Facebook
Golfturnering til inntekt for brystkreftsaken
Om vi skulle bygge org i dag
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Sammendrag av undersøkelse september 2011 Veien til Golf 2011 Sammendrag av undersøkelse september 2011

Generelt om undersøkelsen Spørreundersøkelsen om Veien til Golf 2011 er avsluttet, og 60 % av klubbene (vel 100 st) har svart. Enkelte svar er ufullstendige og mangelfulle, men totalt sett gir informasjonen fra klubbene en indikasjon på hvordan vi bør fortsette arbeidet. For å gi et så nyansert bilde som mulig, har vi i tillegg til denne presentasjonen sendt et supplerende notat med klubbenes innspill og våre kommentarer per e-post til klubbene. NGF takker alle som har brukt tid på å svare og derigjennom bidra til videre utvikling. 60% besvarelser er i utgangspunktet en meget god svarprosent. Samme prosentandel som i 2010. Enkelte spørsmål er stilt noe annerledes i 2011 enn i 2010, og dermed er svarene ikke helt jamførbare.

Antall kursdeltagere og innmeldte Vel 6000 personer har deltatt på VTG-kurs. Hovedtyngden er menn 20 – 54 år. De fleste klubber har noe færre deltagere på VTG-kurs i 2011 enn i fjor, mens noen få har flere. Nærmere 3500 av kursdeltagerne har meldt seg inn i klubben hvor de tok kurset. Dette utgjør ca. 58 %. 40% av klubbene inkluderer prøvemedlemskap i kursavgiften. Husk at kun 60 % av klubbene har svart. Vi savner eksempelvis større klubber som Bergen, Borre, Elverum, Grini, Hauger, Huseby & Hankø, Kongsberg, Larvik, Lommedalen, Nøtterøy, Sandnes, Solastranden, Tyrifjord og Østmarka. % tallet på innmeldte er sannsynligvis noe høyere, siden ikke alle har besvart spørsmålet. Mer enn dobbelt så mange menn som kvinner. Dobbelt så mange gutter som jenter. Ref. årsberetningne hvor nedgangen av barn & unge er og kvinner fra I årsberetningen skriver vi: Andelen barn og unge til og med 19 år viser en tilbakegang fra 10,8 % per 31.12. 2010 til 9,9 % per 30.09. 2011. Andelen jenter/kvinner reduseres ytterligere fra 26,4 % til 25,7 % i samme tidsrom. Utviklingen innenfor begge disse gruppene er foruroligende og viser en motsatt trend enn den vi har satt som mål i virksomhetsplanen. Vi spurte litt annerledes i 2010-undersøkelsen og derfor er ikke alle tall i undersøkelsen helt jamførbare.

Vtg123.no og materiellet til ”Sammen-kampanjen” Bare noen få klubber kan spore et større antall kursdeltagere fra kampanjen Vtg123.no. Ca 1/3 av klubbene har helt eller delvis benyttet annonsemateriellet ”Sammen”. Klubber som bruker penger på markedsføring, bruker som oftest 5000 – 20 000 kroner og ofte i form av annonser og brosjyrer. Noen få bruker mye mer, mange bruker så å si ingenting annet enn egne nettsider og jungeltelegrafen gjennom sine medlemmer. Satse noe mer på SAMMEN kampanjen med fokus på familie, kvinner og barn ? Bruke Norsk Golf, nettet, våre like møteplasser.

De fleste arrangerer kurs over 12 –15 timer fordelt over 3–4 dager. Prisen på kurs er ofte kr. 1500 – 2000. De rimeligste kursene er gjerne uten trener, de dyrere inkluderer ofte medlemskap. Under 50 % har egne kurs for barn og unge. 7% oppgir kurs på mindre enn 12 timer. Disse sjekkes opp. Umulig å vite hvordan de klubbene har regnet timer. Kan hende at obligatoriske fadderrunder kommer i tillegg.

Inkludert i kursavgiften De fleste inkluderer - kursmateriell (99%) - opplæring og trening i golfvett og regler (94%) - spill på banen (91%) Mange tilbyr også - rangeballer (85%). - trening med profesjonell trener (69%) - øving med aktivitetsleder / fadder (69%) - 55% tilbyr ”oppfølging” - 40% tilbyr medlemskap - 24% tilbyr enkelt køllesett I tillegg forekommer at spill på korthullsbanen / banen resten av sesongen eller en begrenset periode og/eller lån av utstyr også er inkludert.

I grafen over er 1 dårlig og 6 meget bra I grafen over er 1 dårlig og 6 meget bra. Vi må se oss fornøyde med de som har valgt 4, 5 og 6. Forbedringspotensialet ligger i bruk av treningskortet og bedre kurs- og veiledningsmateriell.

Utfyllende kommentarer fra klubbene Frafallet er stort på grunn av for lite opplæring. Ønsker baneprøven eller obligatorisk fadderrunde tilbake. Elevene leser ikke på egen hånd uten at det legges et visst press på dem. Bruker kun standard regelbok. Savner materiell på engelsk. Kursmateriellet er for dyrt. Vtg123 systemet på nett er for dårlig. Fikk ikke opp klubben vår. Golf i tegninger og bobler er svært forvirrende og ubrukelig for nybegynnere. Kan lite etter endt kurs, vil spille, men mestrer ikke og vil ikke betale i tid og penger for mer opplæring. Forsvinner. Materiellet er lettlest og greit. Stor begeistring for gode instruktører! Kursmateriellet vil i 2012 bestå av kurshefte, treningskort og Golf i tegninger og bobler. Vi dropper således den offisielle regelboken. Prisen er foreløpig ikke helt bestemt. Vi har sagt at ”privatister” også skal igjennom 12 timer – men de vil til gjengjeld få med seg mye mer.

2011 2010 Klubbene har omtrent det samme oppfølgingstilbud et i 2011 som i 2010. Det er fortsatt mye å gå på når det gjelder å få folk til å benytte seg av tilbudene.

”Delvis” betyr sannsynligvis noe oppmerking på drivingrangen. 2011 ”Delvis” betyr sannsynligvis noe oppmerking på drivingrangen. Noe bedre enn i 2010, men fortsatt et stort forbedringspotensial. Legg merke til at spørsmålet var noe annerledes i 2010. Det synes imidlertid å være en større bevissthet om treningsområder i 2011 enn i 2010. ”Delvis” betyr sannsynligvis noe oppmerking på drivingrangen. Hva med nærspillsområdene? Hvordan skal vi få folk til å trene med Treningskortet når det ikke er oppmålt for dette? Hvor flinke er trenerne til å lære bort bruken av Treningskortet? 2010

Noen klubber oppgir at de har tilgang til utdannet trener, men bruker ikke denne i VTG opplæringen. Det kan være at klubben har besøk av treneren kun noen få ganger i sesongen. Hvor mye tid har treneren til den enkelte når de står for 100% av kurset? - Hvor dyktige er trenerne til å ta i bruk VTG filosofien, treningskortet og øvrige hjelpemidler? Hvor viktig er bruk av treningskortet? Meget viktig ifølge vår treningsfilosofi. - Hvilken opplæring har trenerne fått i forhold til VTG? De som har deltatt på VTG-kurs og PTU har fått noe opplæring, men bruker de det? Her er sannsynligvis et stort forbedringspotensiale. - Hva kan vi gjøre for å få trenerne enda bedre med på laget? Trenerne har en sentral rolle, akkurat som i 2010. 45% av kusrene holdes i sin helhet av treneren.

En utfordring å finne og engasjere frivillige. Mitt inntrykk er at det fungerer best når det eksisterer et godt samarbeid og god fordeling mellom trenere og frivillige. Hvordan er samarbeidet mellom trener, klubben og frivillige? - Sannsynligvis meget variabelt. Med tanke på at 45% av kursene ledes i sin helhet av en trener, spørs det om klubben er tilstrekkelig involvert og engasjert. - De fleste klubbene har frivillige involvert, men som oftest ganske få personer. En utfordring å finne og engasjere frivillige. Utdanning av de frivillige er viktig.

2011 Det ser ut til at klubbene er noe mindre fornøyd med VTG totalt sett i 2011. 91% ligger på + siden (4,5 eller 6), mens tilsvarende tall for 2010 var 97%. Tallene indikerer likevel at vi er på riktig spor. Dog stiller det store krav til klubbene for at de skal lykkes. Rekruttering, opplæring og ivaretakelse gjør seg ikke selv, men må jobbes planmessig med over tid. 2010

Hva kan NGF gjøre annerledes med markedsføring av VTG i 2012? TV-reklame – i beste sendetid. Store, fungerende klubber trenger hjelp til å promotere at de har bedre kvalitet og kontinuitet. Nettreklame og radiospotter. Filmsnutter på eksterne nettsider. Øremerke penger til klubbene. Mer synlig pressedekning, aviskampanjer –redaksjonelt stoff, nasjonalt og regionalt. Promotere helse-effekten, golf som aktivitet og golf som idrett. Behold det samme opplegget. SAMMEN er supert. Bygg videre! Fokus på menn 30+ / 40+. Bra som det er. Gode tilbakemeldinger. Felles info-møter regionalt. Bra kurs er beste markedsføring. Markedsføre direkte mot organisasjoner og foreninger. Koordinere NGF og klubbene. Ikke gjør det så komplisert! NGF er avsenderen, ikke klubbene. Materiellet bør være lettere tilgjengelig. Dette er innspill fra klubbene. I årsberetningen skriver vi: Forutsatt en positiv evaluering, vil NGFs markedsføringskampanje videreføres også i 2012 og 2013.

Hvilken ytterligere hjelp bør NGF tilby? Ta frem de gode eksemplene. Tilby oppmerkingsmateriell. Rekruttering. Flere pakkeløsninger til nybegynnere. Plakater til oppslag og påmelding. Interaktivt kursmateriell. Enkel brosjyre til barnehager og skoler. Oppfordre til samarbeid mellom klubber. Bedre kursing og oppfølging av klubbenes kursansvarlige. Finne ut hvor mange som starter på kurs og begynner å spille og hvor mange som ”legger Golfkortet i skuffen”. Hjelp i form av liten håndbok for opplæring i regler, golfvett og spill. Fange opp useriøse klubber. Presentasjon/film i golfregler, golfvett og teknikkøvelser. Inkludere bruk av Golfkortet. Samarbeide mer og bedre med PGA. Mer fokus på klubbhcp. og grønn tee. Trenger ikke noe mer fra NGF. Det som finnes er bra. Resten er klubbenes ansvar. Min. 16 timers kurs. Mindre og billigere/gratis kursmateriell. Tilby (gratis) nybegynnersett.

Andre kommentarer Satsing på barn gir også flere voksne. Frivillige instruktører bør få mer gratis materiell med tips og øvelser. Kort innføring i golf selges via hoteller. Levere ut Golfkortet på kursavslutning er en spore for øvrige ikke medlemmer. Faddere vanskelig å rekruttere. Folk bryr seg lite om golfvett og regler når prøver er fjernet. Spesielle dager med fokus på golf. Innmelding for flere år av gangen. Aktiv deltagelse i B&G og juniorprogram gir VTG godkjent. Hjelp av trener inkludert i medlemskapet. Norsk Golf bør nekte enkelte klubber å annonsere med billig medlemskap. Heller gi billigere annonser til klubber hvor folk bor. Innesentra bør samarbeide med klubber. Økonomisk støtte til å betale for barn og golf. Egne ungdomskurs.

Konklusjon Dette bør NGF gjøre: Dette bør klubbene gjøre: Videreføre de gode eksemplene. Beholde bestemmelser og retningslinjer. Materiell som obligatorisk kurspakke: Kurshefte + treningskort + Golf i tegninger og bobler 2. Hjelp til enkel tiltaksplan for klubbenes ansvarlige. Oppdatere veiledningen, nett og hefte. Vurdere hva vi kan supplere med om golfvett og regler. Tilby VTG kurs og temasamlinger for klubbenes ansvarlige. Jobbe med markedsføring. Dette bør klubbene gjøre: Evaluere høsten 2011. Planlegge for 2012. Involvere alle nøkkelpersoner i klubben. Engasjere tilstrekkelig antall frivillige. Merke opp treningsområder. Ta i bruk treningskortet. Tilby fadder, trening, spill og konkurranser. Sørge for glede, mestring og trivsel. Salg 2010 Kurshefte 7070 st Trykket 25 000 i 2010 Regler i tegninger 9690 st Kjøpt 25 000 i 2010 Treningskort 8970 st Trykket 20 000 i 2010 Solgt i 2011 Kurshefte 6260 st Regler i tegninger 4340 st Treningskort 7870 st inngår sammen med kursheftet På lager per september 2011 Kurshefte 10 000 st Regler i tegninger 9990 st Treningskort 3190 st