Undersøkelse om bærekraft Gjennomført av Innovasjon Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Tableau de bord marchés des consommateurs Consumer Markets Scoreboard DG SANCO.
Ledelsesinformasjonsystem
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Misjon – å krysse grenser
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Godt grep – presentasjon
The Gains from International Trade
SRPP Guidance in Norway
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Sustainability as practice
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Undersøkelse om bærekraft Gjennomført av Innovasjon Norge juni 2013

Metode og gjennomføring Kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført på web i juni 2013 Tilsvarende undersøkelser ble gjennomført i 2008 og 2009, men da med spørsmål med mer fokus på miljø og ikke bærekraft Gjennomført blant utenlandske turoperatører som selger Norske reiselivsprodukter Endringer i resultatene fra 2008 må også ses i lys av det lave antallet respondenter, da feilmarginen er stor med et så lavt antall respondenter Respondenter som er positive til miljø og bærekraft kan være mer tilbøyelige til å svare på undersøkelsen og dette må tas i betraktning når man analyserer resultatene Respondenter Netherland 18% Germany 13% Russia Sweden 10% Uk 9% France 8% USA Norway 5% Poland Spain Denmark 3% Belgium 2% Italy Switzerland N= 68 Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

Sammendrag Nesten 60 % ser på bærekraft som en hygienefaktor, og det forventes at Norge jobber ettter bærekraftige prinsipper. Dette er spesielt viktig for Norge fordi mye av reiselivet er naturbasert Oppfatning om at det gir et konkurransefortrinn å ha et merke for bærekraftige reisemål Det oppleves å være en naturlig link mellom Norge og bærekraft, og Norge har en posisjon som en bærekraftig destinasjon En betydelig andel har også etterspurt bærekraftige opplevelser eller reisemål Likevel, det er relativt få som har droppet å jobbe med en norsk aktør fordi de ikke jobber med bærekraft “Be the innovator and leader of Sustainable tourism in Europe and sure it will lead to growth in the future“ “Norway should be taken as an example how to protect environment and how to be a destination of sustainable development due to its pure and unique nature that is the biggest attraction of the country! “ Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

Relativt god kjennskap til miljømerker brukt i det norske markedet Litt høyere kjennskap til de ulike merkene enn i 2009, spesielt til Norsk Økoturisme. Endring fra 2009* 0 % +17 % -1 % +4 % +6 % +3 % Hvilke av disse miljømerkene kjenner du til? (hjulpet kjennskap) 44 % har ikke kjennskap til noen av merkene *P. g. a. lavt antall respondenter i 2009 er det noe usikkerhet knyttet til disse tallene Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

Det blir sett på som et konkurransefortrinn å ha et merke for bærekraftige reisemål Ingen mening Ja Nei Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

De fleste mener det er et konkurransefortrinn å ha et merke for bærekraft, men likevel ulike meninger om konkurransefortrinnet som ligger i bærekraft Hvorfor mener du at det er/ikke er et konkurransefortrinn for Norge med et merke for bærekraftige reisemål? (basert på spørsmål fra forrige slide) Konkurransefortrinn med merke (62 % av respondentene) Ikke konkurransefortrinn med merke (12 % av respondentene) Gjør ingen forskjell (27 % av respondentene) * Det er en naturlig link mellom Norge og bærekraft. Derfor er det en forventning om at Norge er bærekraftig * Det finnes både en interesse og en etterspørsel blant Norgesturister * Et merke for bærekraft er relatert til høyere pris * Det finnes hverken en interesse eller etterspørsel blant Norgesturister * Norgesturister tar det som en selvfølge at Norge både er miljøvennlig og bærekraftig * Mangel på kunnskap om ulike merker eller vanskelig å orientere seg i en jungel av merker *Sammendrag av kommentarer basert på åpne spørsmål i undersøkelsen Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

Sitater om hvorfor det er et konkurranse fortrinn med et merke for bærekraftig reisemål i Norge “Because more and more of this is affecting choice of destination, accommodation and product made by specialist tour operators who have long term plans for working with Norway.” “It is important to show the market that the destinations and supplier with whom you are working with, are doing the business in a sustainable way.” “If guests need to choose between a destination that is working on this matter and one that is not, there is no reason that they will choose for the last one.” “This supports USP as Norway as a destination is based on their fantastic nature and being environmental friendly. Gives a clear trademark.” “If we want to be able to work with destinations in a long perspective, we need to take care of these destinations in the best possible way.” “Because Norway is in its nature a "natural“ destination and should consciously be promoting sustainability, which in turn will attract more visitors!” Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

Få har droppet en leverandør på grunn av manglende praksis på bærekraft Ja “If we get a specific request from a customer that demands an offer based on sustainable suppliers, we of course focus on those suppliers that offer sustainable tourism. This includes transportation, accommodation, activities and other services” Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

Oppfatning om av Norge og bærekraft hører sammen! Mer enn 50 % ser på bærekraft som en hygienefaktor – noe som må være på plass! Et sted mellom 20 til 25 % har spurt etter enten et merke eller prinsipper for bærekraft. The fact that a destination is operated by sustainable principles is a hygiene factor - something I take for granted The nature and air in Norway is so pure that I take it for granted that the destinations are operated by sustainable principles When I decide which Norwegian destinations or partners I want to work with, sustainable practice is one of the requirements I make A destination with a label for sustainability will have a competitive advantage over destinations without this label My clients have requested destinations marked as sustainable My clients have requested companies marked as sustainable Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

21 % mener at bærekraft øker kundetilfredsheten De som har besøkt bedrifter/reisemål som drives etter bærekraftige prinsipper er mer tilfredse 21 % Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

42 % mener at et merke for bærekraftige reisemål kan være med på å rettferdiggjøre et høyt prisnivå i Norge Tror du et merke for bærekraftige reisemål kan være med på å forsvare det høye prisnivået i Norge? 42 % “There is a big interest from consumers on sustainable tourism and whilst they might not be prepared to pay a premium for it they will get a feel good factor by supporting destinations who are ethically responsible” Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

Tro på at etterspørselen etter bærekraftige reisemål kommer til å øke Hvordan tror du etterspørselen etter bærekraftige reisemål vil utvikle seg de neste 5 årene? “People are more and more aware of the fragile environment we live in. It is good to see which destinations and activities are sustainable” “Some visitors are very eager about sustainable values and check the hotels on internet, but at the moment ordinary groups are only price conscious and so are the T.O.” But the movement has stared!” “Who can even argue that this is the way of the future?” Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)

What type of trips does your company sell? Group travel 72% FIT/independent travel MICE/meetings 24% Other 8% Approximately, how many guests nights in Norway did your company sell in 2012? 0-500 21% 501-1000 13% 1001-5000 27% 5001 - 10 000 9% More than 10 000 22% Which of the following holiday types does your company sell? Active outdoor 64% Cultural tourism 70% Wildlife/safari 51% Sun and beach 15% City trips Cruise 58% Other 24% Kilde: Bærekraftundersøkelse 2013 (N=68)