Innføring i The Rational Unified Process

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Prosjektrettet systemarbeid Tema: introduksjon til systemarbeid
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Alt om kvalitetssystemet
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Test-Drevet Utvikling Bowling med extremeprogramming.no.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom B137 –Mandag –Onsdag Foreleser: Hans F. Nordhaug Lærebok:
Programvare-prosesser
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Introduksjon til systemutvikling
Kort om oppgavestiller Sintef Energiforskning AS, avdeling for kraftproduksjon og marked. Driver med oppdragsforskning i det nasjonale og internasjonale.
Hovedprosjekt nr 57E: Et nettverksspill laget med Microsoft komponentteknologi, Microsoft Transaction Server og Rational Unified Process Gjennomføres av.
Kystsoneplanlegging Kystsoneplanlegging(iKyst) Et felles forskningsprosjekt mellom NFH, UIT og NTNU/SINTEF samt 9 andre samarbeidende institusjoner.
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
Smidige metoder, SCRUM DAGENS : oppsum. Lean Software Development og FDD Detaljert gjennomgang av Scrum - Scrum and XP from the Trenches, H.Kniberg Pensum.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
En kort innføring i Design Patterns
21.Januar 2003 Design Patterns 1.Kort repetisjon av viktige patterns 2.Oppgave 3.Felles gjennomgang Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Innføring i The Rational Unified Process Bendik Bygstad NITH 1.time: Noen grunnproblemer i systemutvikling 2.time:
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Objektorientering i systemutvikling god organisering av kode UML som beskrivelsesspråk softwareprosesser.
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Oppsummering av hovedområdene i kurset LO 135A Kirsten Ribu
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Våren 2005 Kirsten Ribu.
INTERNETT FORMÅL: Å skape forståelse for og gi kunnskap om utvikling av klient-tjener apllikasjoner basert på web.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Software Requirements Elicitation
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Object Oriented Measurement
MOBILE INTERNETTLØSNINGER INTERNETTLØSNINGER FOR SANNTIDSSYSTEMER SOFTWARE ENGINEERING.
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."
Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together for Eclipse
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Presentasjon av masteroppgave
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Maintenance problems - Measuring Maintenance characteristics Software Engineering Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Thomas Julsen Kjartan Haugen.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Informasjons-infrastruktur som organisasjon
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Hva er XML/EDI Per Myrseth Norsk Regnesentral
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Programvareendring del 1 In 140 Forelesning Nr 21 Sommerville kap 27, 1. Del.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom 112 –Mandag –Torsdag Lærebok: –Sommerville, Ian. Software.
Programvare-prosesser
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Programvareprosessen styrer utviklingen
”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Visual Paradigm
Prosjektpresentasjon
informatikk: design, bruk, interaksjon
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i The Rational Unified Process Bendik Bygstad NITH 1.time: Noen grunnproblemer i systemutvikling 2.time: Hovedprinsipper i RUP 3.time: Strukturen i et RUP-prosjekt 4.time: RUP og UML Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Førsteamanuensis Bendik Bygstad Utdannelse 2005: PhD Computer Science. Universitetet i Aalborg 1987: Mag.art Universitetet i Oslo Erfaring 1999-: Norges Informasjonsteknologiske Høgskole NITH 1995-: Fagrevisor ISO 9000, BS7799. TI Sertifisering. 1991-99: IT-sjef: Teknologisk Institutt 1985-91: IT-konsulent: Department, konsulentfirma Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Noen grunnproblemer i systemutvikling Hovedprinsipper i RUP Hva er en SW utviklingsprosess? Litt historikk: Hvilket problem forsøker vi å løse? Hvilke metoder brukes i Norge? Introduksjon til RUP RUP på ulike nivåer Hovedprinsipper Hovedstruktur i RUP-prosjekter Litt om kritikken mot RUP Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Hva er en SW utviklingsprosess? En beskrivelse av hvem som skal gjøre hva, og hvordan, - for å utvikle et SW-produkt. Grunnmodell: Fra System Engineering Viktige rammebetingelser: Teknologi Verktøy Mennesker Organisasjon Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Behovet for rammeverk for systemutvikling Litt historikk om software engineering. Periode Utviklingsprosess Problemer 60-tallet: Uformelle metoder NATO erklærte ”Softwarekrisen” i 1968. Løsning: Software Engineering. 70-tallet Fossefallsmetoden Brukerkrav fryses tidlig, før brukerne har sett systemet. 80-tallet Fossefallsvarianter Prototyping Fortsatt stivhet i fossefallsmetoden. Prototyping ikke skalerbart. 90-tallet Iterative og inkrementelle metoder Styring av evolusjonære prosjekter vanskelig. Økende kompleksitet i rammeverkene. 2000 - Ulike rammeverk: RUP, XP, Scrum, DSDM etc Fremdeles mange mislykkede prosjekter… Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Hovedproblemer i systemutvikling Standish Group: Chaos Report 2000: - Vellykkede prosjekter: 28% - Problematiske prosjekter: 49% - Mislykkede prosjekter: 23% Hovedårsaker til mislykkede prosjekter: - Manglende brukerkrav - Uklare mål - Ufullstendige krav - Krav endres underveis - Manglende planlegging Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Behovet for en utviklingsprosess (hvorfor kan vi ikke bare programmere…?) Mestre teknisk kompleksitet Fra krav til modell: Forstå behov Fra modell til komponent: Realisere løsning Fra komponent til produksjon: Sikre stabil drift Styre prosjekter Økonomisk Tid Kvalitet Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Hvilke metoder brukes i Norge? Method Use 2003 Use 2002 Own method 78 % 79 % RUP 29 % 23 % XP 21 % 17 % MSF 19 % OPEN 11 % 0 % PSO 7 % Other methods 10 % 13 % Kilde: Fagerstrøm,A., Bygstad,B., Østensen,T. (2003): Adoption of systems development methods, and market orientation. An empirical investigation in Norway. Nokobit 2003. Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Hva kjennetegner ’egen metode’? Own methodology is of Share of Own method Share of FSDM = “Yes” Iterative type 55 % 43 % Waterfall type 30 % 23 % Other type 10 % 7 % No answer 5 % Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Introduksjon til RUP RUP er en prosessmodell for OO systemutvikling (Det finnes andre: OPEN, Catalysis, MSF, XP, DSDM...) Introdusert i 1999 Jacobson, Booch, Rumbaugh Bygger på Jacobsens arbeid hos Ericsson Software Engineering: Best Practice Andre kilder: Nygård/Dahl: Objektorientert programmering Boehm: Iterativ utvikling/risikohåndtering Tom Gilb: Inkrementell utvikling Mitroff: Stakeholders Software Engineering Institute: CMM etc Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

RUP på tre nivåer RUP er er prosessmodell for systemutvikling. Det er viktig å tilpasse RUP til typen av oppgave og omfanget av den. RUP er: I praktisk bruk: 1. Noen grunnleggende prinsipper Må følges (se neste side) 2. En beskrivelse av trinn i prosessen, og Følges i hovedsak, men de viktigste produkter (artifacts) tilpasses 3. Et stort smørgåsbord (3700 web-sider!) av aktiviteter teknikker, artifacts, Velges nøye etter behov templates etc Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Hovedprinsipper i RUP Prinsipp Beskrivelse Use Case drevet Kilde: Gary Evans: Lightening up a heavyweight Prinsipp Beskrivelse Use Case drevet Arkitektur-sentrert Iterativ Inkrementell Styrt Hele systemet tar utgangspunkt i use cases, utviklet i Samarbeid med brukere. Hvert use-case viser til en tjeneste for en brukergruppe. Testing tar utgangspunkt i use cases. Arkitekturen viser (i ulike views) hvordan systemet er strukturelt bygget opp. Problemet og løsningen deles opp i mindre deler, som Utvikles gjennom iterasjoner, små prosjekter som resulterer I en release. Hver iterasjon bygger inkrementelt på resultatet av forrige Iterasjon. Prossesen er styrt, i den forstand at du alltid skal vite hva neste skritt er, og at alle artifacts som blir laget er underlagt konfigurasjonsstyring. Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Hovedstruktur i RUP-prosjekt Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold

Litt om kritikken mot RUP 2000: Beck: Extreme programming Vekt på kode, ikke modeller Tettere samarbeid med kunde Parprogrammering 2003: Respons fra Rational Mer vekt på programmerers ferdigheter ’Agile RUP’ 2005: Larman: Striden avblåst - ulike metoder til ulike behov Bendik Bygstad 9.1.06 Høgskolen i Vestfold