Catfish in the European whitefish market - trends and prospects Catfish07 by Torbjorn Trondsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Konkurransearena for fersk torsk i Europa NCE partnerskapskonferanse 16. juni 2009 Markedsanalytiker Ove Johansen, Eksportutvalget for fisk.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Styrearbeid i Norwegian
Grønn frokost i Hillevåg
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Forretningsideer & Markedsanalyser
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Eksportuvalgets strategi for å møte markedsutfordringene
Morten Hyldborg Jensen Aker Seafoods ASA
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Fiskeindustrien i Lofoten
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Nye Ramoen – Nye muligheter
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Havet som blå resept, kilde til sunne og næringsrike proteiner Dag Rune Olsen dekan.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Radio listening in Norway
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Relevant questions for the Reference Group
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Projections of the disease burden
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
SRPP Guidance in Norway
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Catfish in the European whitefish market - trends and prospects Catfish07 by Torbjorn Trondsen

Positioning •It is all about substitution in a growing market where the wild resources is declining.

Pangasius fillet North - Europe

Pangasius Collar & Price Collar Price/kg 3,2$ 2,5$

Prices (Globefish)

Prices and volume Tilapia Pangasius Nile perch Cod Fresh Haddock Sei Cod frozen fillet block Pollock Hake Hake-fresh

Whitefish supply to EU

Seafood consumption is growing also in China Income elasticity 0,98 (Zhong 2005). Growth from 25 kg per capita 2005) to 50 kg/capita= +30 millioner tonn pr år. = 23 % increasing world fish (Lindkvist & Trondsen 2005).

The market goes fresh

Fresh seafood UK example

Fresh fish prices increases Fersk + 2,8 EUR Fryst: + 0,5 EUR

Norwegian export of cod fillets in volume

750 million consumers in reach Norway: Fresh fish on wheel

Export of fresh whitefish fillets increases from Iceland & Norway

Export of fresh cod fillets from Iceland & Norway Kilde: EFF/SSB, Hagstofa Islands.

Konklusjon om helse og fiskeforbruk •Mat og helse stadig viktigere etter hvert som forbrukerne blir eldre og får barn •Fisk, spesielt fet, er posisjonert som en del av en helseriktig diett •Fisk er ikke oppfattet som slankemat, men gir lavere kroppsvekt •Betalingsvillighet for helseriktige kvalitets produkter •Opplæring i barndommen viktig for kostvanene i voksen alder

Konklusjoner om helse og fiskeforbruk •Bekvemmelighet er en viktig produktegenskap også for helseorienterte forbrukere – både relatert til 1. Dyktighet i tilberedning – av smakfulle produkter til forskjellige familiemedlemmer og familietyper 2. Tid til tilberedning – Forbruket begrenses av –Mangler på tilbud av tilpassede produkter og kvalitet som tilfredsstiller flere ønsker i husholdet –Mangler på bruk av helse i markedsføring av fisk –Mangler på bruk av fisk i markedsføring av helse

Discussion •Lack of pre- prepared dishes has lost influence as perceived consumption barrier –Substitution from lean fish to processed fish •Also driven by changes in relative prices in the same period •More and better quality processed fish offered on the market •The perception that fish is difficult to prepare has still a small but negative effect on consumption •Self- amplifying learning process over time •Convenience effects in substitution between unprocessed lean fish and processed fish

Conclusion •Convenience is still an important consumption factor for Norwegian consumers •Shift in the type of added value expected from convenience products •Fish increases its importance as a category –Seafood attributes are substituted to preferences in consumption situations •Convenience as a product attribute are related to required skill of preparation and not just time of preparation

Barrierer for øket fiskeforbruk •Barrierer oppgitt av kvinner (30-69 år) –Hvorfor spiser du ikke mer fisk? (40% av kvinnene) •Kvaliteten varierer: 57-70% –Øket hyppighet fisk 2 ganger, fetfisk og ferskfisk en gang pr uke •Liten tilgang på fersk fisk: 45-70% –Øket hyppighet fisk 2 ganger, mager fisk en gang og frossenfilet en gang pr uke •Mangel på ferdigretter: 13-18% –Øket hyppighet fisk 2 ganger og fiskemat en gang per uke •Familien liker ikke fisk: 43-54% –Mindre hyppig ferskfisk en gang per uke •Vanskelig og tilberede: 15-17% –Mindre hyppig mager fisk og ferskfisk en gang per uke •Lukt ved tilberedning: 10-16% –Mindre hyppig fisk 2 ganger og fiskemat en gang per uke

Inntekt og pris lite og si for totalforbruket •Familieinntekt –Høyest inntekt virker negativt på forbruket av mager fisk og frossen filet •H ø y pris på fisk –Noe redusert bruk av fet fisk for kvinner –Mindre forbruk av fisk i familier med tenåringer –ø ker forbruket av fiskemat

Utdanningsnivå-viktig for fiskeforbruk •Kunnskap om helse og mat slår gjennom blant de best utdannede forbrukergruppene. •F.eks. norske kvinner med høyere utdanning •Øket fiskeforbruk i aldersgruppa år •Større ønske om å spise mer fisk •i aldersgruppa •med familieinntekt over 300’ •Viktig målgruppe for markedsføring av fisk og som referansegruppe

Nye forbrukergrupper- nye krav •De ”nye” høyt utdannede gruppene stiller økende krav til informasjon, produkter og leverandører –Mer informasjon med kunnskap om vurdering/kjøp og bruk •Mangler på kvalitet, ferskhet og variasjon blir barrierer for øket forbruk: •Variasjon i fiskekvalitet reduserer kjøp •Mangel på bearbeidede produkter som kan redusere tidsbruk •Bearbeidede produkter må ikke redusere kvaliteten •Tilgjengelighet av ferske varer •Ulike prisnivåer / ulike fiskeslag

Nye muligheter •Bedre markedsorientering av produkter og service –Markedsorientert organisering og ledelse –Spisekvalitet, kvalitetsmerking og produktsikkerhet –øket innretning mot helsemarkedene •Redusert tid –Strømlinjeforming av logistikk fra slakt til kunde (organisasjon og ledelse, charterfly) •ø ket holdbarhet –med MAP, superkjøling, antibakterielle stoffer etc –Superfrysing til -60 grader •Lavere distribusjons- og salgskostnader –Redusert taravekt/mindre is, hurtigbåt, fly –Internett salg

Konklusjon •Fortsatt store markedsmuligheter for et breiere produktsortiment av oppdrettsfisk –Fiskearter som er kjent i markedet –Som kan gi supermarkeder og restauranter stabilitet i kvalitet og tilførsler der hvor villfisken varierer –Større fokus p å helseorienterte høyt utdannede forbruker grupper •Markedsorientering av teknologi, strategi og daglig drift en forutsetning

New species are upgraded from fish meal to frozen fillets & surimi •Blue whiting