ADHD – ny kunnskap og noe ikke helt nytt ….. Emnekurs fastleger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overlege Bård Kulseng, St. Olavs hospital 2012
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Litt mer om PRIMTALL.
Rusmiddelbruk hos pasienter med tidlig bipolar lidelse
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
ADHD – fastlegens rolle
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
Landsbyen hvor Andebu ungdomsskole bygger skole
Seniorforsker Dagfinn Moe
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
LÆRING Grunnleggende prosesser
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Elevspråksanalyse: Modus og modalitet
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
(Epi)genetikk og personlighetsforstyrrelser Nettverkskonferansen 2012
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Spill for å trene – hva er kognitiv trening og har det effekt?
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
DIGITALE Hvorfra kom Big Data?
Misjon – å krysse grenser
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Chronic obstructive pulmonary disease Pernille Sunde, Jannike Simonsen and Sara Staubo.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Knut A. Hestad, NTNU Psykologisk Institutt. Blodtrykk relatert til demens hos eldre er et komplisert bilde Det reiser spørsmål om demenstype, Alzheimer.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Using nursery rhymes and songs
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
SS-generasjonen HL-senteret,
Konkurrerende økonomiske teorier
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Trends in the norwegian energy sector:
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

ADHD – ny kunnskap og noe ikke helt nytt ….. Emnekurs fastleger 020414 Rune Andreas Lea, overlege BUPA poliklinikken

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen Alexander Critchton - 1798 Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen “In this disease of attention, if it can with propriety be called so, every impression seems to agitate the person, and gives him or her an unnatural degree of mental restlessness. People walking up and down the room, a slight noise, in the same, the mowing a, the shutting a door suddenly, a flight excess of heat or of cold, to much light or to little light, all destroy constant attention in such patients. Inasmuch as it is easily is exited by every impression.” Crichton noted that they have a particular name for the state of their nerves, which is expressive enough of their feelings: They say they have the fidgets. Dr. Crichton suggested that these children needed special educational intervention and noted that it was obvious that they had a severe problem attending even how hard they did try. “Every public teacher must have observed that there are many to whom the dryness and difficulties of the Latin and Greek grammars are so disgusting that neither the terrors of the rod, nor the indulgence of any kind in treaty can cause them to give their attention to them.” Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen Charles Bradley 1937 Tilfeldig funn ved behandling med benzedrine/ stimulant for hodepine blant barn med svært ADHD lignende adferd og symptomer “The most spectacular change in behavior brought about by the use of benzedrine was the remarkably improved school performance of approximately half the children” The children “were more interested in their work and performed it more quickly and accurately” Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen ADHD barn og unge Coghill et al, Adv Biol Psych vol 24, 2008: Biol Child Psych – Recent trends in ADHD 2008 102 studier, 170.000 barn/unge fra hele verden Prevalens 5,2 % (6,5% hos barn, 2,7% hos ungdom) Gutter:Jenter fra 3:1 til 9:1 ’Compelling evidence’ for arvelig komponent MR og fMRI studier viser avvik i mange deler av CNS ’Widespread’ dysfunksjon i CNS heller enn i et eller flere spesifikke områder; Vanskene bunner i nedsatt ’response regulation’ i flere deler av hjernens baner? Noen affiserte baner /loops er spesifikke for ADHD? Andre er baner som også er affisert ved andre lidelser En slik teori stemmer godt med bildet av At ADHD symptomer og adferd opptrer i et kontinuum/spektrum Stor komorbiditet Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Differensialtilstander – somatisk sykdom Epilepsi Hjernesvulst Degenerative sykdommer Hjerneskade Infeksjoner og andre tilstander med nedsatt almentilstand Hyperthyreodisme Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Differensialtilstander – ytre faktorer Tilknytningsvansker Belastende livshendelser Omsorgssvikt / overgrep Foreldrekonflikter Belastende skolesituasjon Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Uoppmerksomhet/konsentrasjonsvansker Symptomer som opptrer ofte Er ikke oppmerksomhet på detaljer Vansker med vedvarende oppmerksomhet Hører ikke etter Følger ikke opp instrukser Vansker med å organisere oppgaver/aktiviteter Unngår oppgaver som krever mental innsats Mister ting Lett for å bli avledet, distrahert Glemsom i daglige avktiviteter Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Hyperaktivitet og impulsivitet Symptomer og adferd som opptrer ofte: Urolig med hender og føtter, sitter ikke stille på stolen Forlater plassen sin i klasserommet Springer mye omkring, klatrer Vansker med å leke rolig Er på farten, som drevet av en motor Snakker veldig mye Svarer før spørsmålet er ferdig stilt Vansker med å vente på tur Avbryter andre Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

ADHD hos barn, noen momenter Økt risiko for motoriske vansker - affisert cerebellum ? forekomst av ulykker 2 – 4 x økt risiko for skader, forgiftninger, ulykker i fotgjenger overganger tendens til søvn og reguleringsvansker 30% av barn/ungdom ved BUP-er har søvnvansker 25-80% av barn/unge med ADHD, autisme, angst, affektive lidelse, PTSD forekomst av barn-foreldre konflikter forekomst av sosiale vansker Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen ADHD skolevansker Opptil 90+% har reduserte skoleprestasjoner Redusert ‘produksjon’ Vansker med å komme igang, gjennomføre, nøyaktighet i arbeid Spesifikke lærevansker Lesevansker (8-39%) Uttale (12-30%) Matte (12-27%) Håndskrift (60%+) Lese og lytteforståelse Obs nedsatt ‘internminne’ /arbeidsminne Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

*Top 9* ADHD symptomer hos voksne (Barkley & Murphy, 2007) Også aktuelt for den ‘eldre’ ungdomsgruppen Distraheres av ytre stimuli Foretar impulsive beslutninger Vansker med å holde opp med en aktivitet når man burde gjøre det/når det forventes Starter opp et prosjekt eller oppgave uten å lese eller lytte til instruksjoner Følger ikke opp avtaler og løfter overfor andre Gjør ikke oppgaver i riktig rekkefølge Vansker med vedvarende oppmerksomhet Vansker med organisering av aktiviteter Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

ADHD etiologi From Joel Nigg (2006), What Causes ADHD? Andre Perinatal Røyking Bly FAS Lav fødselsvekt Arv Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Ny kunnskap - arv ’Compelling evidence’ for arvelig komponent informasjon om slekt viktig i utredning Foreldre kjenner seg igjen – søker egen utredning Ikke påvist ’ADHD-gen’ 85 spesifikke ’genkandidater’ foreslått (Poelman et. al 2011) 45 av disse del av ’protein signalling network’ for nervevekst Flere av disse proteinene påvirkes av sentralstimulerende medisin, som er vist å påvirke nervevekst/utvikling gjennom påvirkning av gen-protein kjeden mulig sammenheng gen DAT protein (dopamin transport) Epigenitikk Ulike miljøfaktorer (biologiske og psykososiale) involvert i komplekst samspill i kjeden gen protein nerveutvikling nervenettverk hjernemodning

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen Intelligens og ADHD IQ og eksekutive funksjoner er ulike kognitive funksjoner ADHD opptrer og kan gi symptomer uavhengig av evnenivå Barn med høy IQ > 120 betydelige skolevansker, høyere rate av affektive og angst symptomer og adferdsvansker(Antshel et al 2007/08) kognitive vansker – arbeidsminne, prosesseringshastighet, auditiv verbal hukommelse (Brown et al 2011) blir ikke oppdaget før sent i utdannelsesløpet Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Viktige strukturer i regulering av adferd og følelser Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen From Scientific American Mind, July 2010, p. 61

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Top-down styring – ‘dirigent’-funksjoner Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

’Is the ADHD brain wired differently?’ Review article Konrad and Eickhoff 2010: Recent major shift from focus on abnormalities in specific regions to network organization and functioning ’Functional connectivity’ Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Forskjeller i hjerne utvikling, struktur og funksjon Shaw et al 2007: MRI scans barn/ungdom 10-18 år, 223 med ADHD, 223 ’kontroller’ 10-18 år : Modning, kortikale celler : Massive profileration and pruning – mer effektive circuits Timing mye lik i begge grupper, bortsett fra Prefrontale region, særlig lateral prefrontal cortex (viktig for oppmerksomhet og motor planning ADHD grupper gj. snitt 3 år forsinket cortical thickness Delay, but not failure to develop, men påvirket ’pruning process’ og dermed cognitive effectiveness Shaw 2006: De med ’verst’ ADHD ’tended not to fully normalize Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen Proal et al 2011: Long term follow up ADHD/controls, 59 ADHD pas. 33 år etter diagnose Gray matter tynnere in ADHD gruppen, selv om de ikke lenger tilfredsstilte ADHD diagnosen Ikke prefrontalt, men i flere strukturer viktige for ’emotional and motivational processes’ NB! Samme funn hos de som fortsatt tilfredstilte kriterier for ADHD som de som ikke gjorde det. De som IKKE lenger hadde ADHD hadde ’fuller development of prefrontal, cerebellar and thalamic circuitry’ – altså utvikling av alternative circuits Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen Nakao et al 2011: Metaanalyse 378 ADHD, 344 controls Most robust finding: Global reduction of gray matter volumes, særlig ’Basal ganglia’ ADHD patients ’gradually catch up’ Patients treated with stimulants more likely to achieve normalization of earlier structural abnormalities Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Functional connectivity Ny MRI teknikker: Fractional Anisotrophy (FA) og Mean Diffusivity (MD) Assess white matter by measuring diffusion of water within axons White matter – hvit substans Avgjørende for effektiv kommunikasjon mellom hjernedeler Nagel et al 2011: Barn 7-9 år med ADHD vs kontrollgruppe Forskjeller i hvit substans fronto-parietalt, frontolimbic, cerebellar, temporal-occipital regions Tyder på ’widespread abnormalities in pathways with critical role in effecicent communications between regions of brain’ Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen Rubia et al 2009: fMRI Methyl phenidate (MPH): Upregulation of dysfunctional fronto-striatal-thalamo-cerebellar and parieto-temporal networks (viktig for oppmerksomhet) Rubia et al 2011: fMRI MPH normalized fronto-striatal underfunctioning Nakao et al 2011: Review article Stimulant medication normalized atypical brain structure and function , particularly in striatum Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

DMN- Default Mode Network Separate regions of the brain oscillates in coordinated rhytm when not occupied with specific tasks – ’i hvile’ – the mind is wandering Increased DMN activity = increased errors, reaction time and impaired task performance Focus on /attention to a specific task is proportional to the degress DMN can be shut down or suppressed Children with ADHD off medication had lower DMN suppression than controls (Liddle et al 2011)