Arbeidsgruppen For-lang Røatunnel - Nå. Ved: Øystein Eckhoff Sander J Arbeidsgruppen For-lang Røatunnel - Nå! Ved: Øystein Eckhoff Sander J. Tufte I samsvar med komiteens forventninger til dagens møte? Presentasjon for Samferdsels- og miljøkomiteen, Oslo kommune Oslo Rådhus Mandag 13. juni Klokken 1200
Målsetning Maksimere fokus på Alt. 2, lang tunnel i KUen relativt til andre alternativer Bevisstgjøring rundt fordeler og tilgjengelige midler for Alt. 2 = sterke drivere Aksept for at kost-nytte er størst for Alt. 2 ’Hjulpen’ konklusjon til majoriteten av Røabeboere og andre interessenter
Arbeidsgruppen Dannet i kjølvannet av KUen Jobber for realisering av Alt. 2, lang tunnel Politisk uavhengig KU + reguleringsplan for Røa + ’trafikk over metningspunktet’ har økt bevisstheten rundt problemet Styrke engasjement og vedvarende fokus blant Røabeboere og andre interessenter for Alt. 2 og lang tunnel Har og vil søke støtte fra beboere og interessegrupper som Røa Vel, VA Bydelsutvalg, skolene, institusjoner, etc.
KUen og SVV anbefalinger KUen – 5 alternativer Alt 2 synes på alle måter å være det beste Alt 4 og 5 knapt en forbedring for Røa – til og med forverring på viktige konsekvensområder SVV anbefaler Alt 4 og 5 (!?!) Funksjon av politisk klima + økonomiske rammebetingelser? (jmfr. Røatunnel ute av Nasjonal Transportplan 2006-2015)
’Lys i tunnelen’ – Oslopakke 3 Allokerer midler til Røatunnel Ikke nevnt i KUen som premissefaktor Betyr at Alt 2. kan realiseres!!
Videre fremdrift Vi mener Alt 2 er godt nok utredet i KUen Ytterligere utredninger ikke nødvendig Hvis tilfelle: Videre fremdrift?
Hvorfor Alt. 2, Lang Tunnel? Miljøtunnel - til det beste for Røabeboere og andre brukere av Røa Beste løsning på lang sikt mht trafikk –og byutvikling (Oslo, Røa og Akershus, Bærum ) I harmoni med ’bymessig fortettet Røa’ Uforenelig med trafikkmaskin i bymessig fortettet Røa (vi må ha en løsning!)
Hvorfor Alt. 2 Lang Tunnel? forts. Beste alternativ mht ikke-prissatte konsekvenser som nærmiljø (prissatte konsekvenser slår ut positivt hovedsakelig for Bærumspendlere) Har laveste ’sosiale kostnader’ mht rivninger av eiendommer (2 hus vs. 10 hus) Best for Røa for å bevare identitet og funksjon som bo –og handelssted Etter 20 års tålmodig venting bør Røa nå få tunnel – en lang tunnel – som kan gi oss Røa tilbake!
Statistikk
Prissatte Konsekvenser Kost-Nytte Røatunnel
Ikke-Prissatte Konsekvenser