Comenius-tur 6.11.-11.11. 2013 Øyvind K. R. 9B. BYEN LOHJA  Byen vi var i, hette Lohja. (Uttales LåH-Ja)  Omtrent 48 000 innbyggere.  Kommunevåpen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Internett for nybegynnere
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Truls Håland Eide Mitt eget liv.
Lage e-post med bilde som vedlegg
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Rommet mitt, huset mitt, byen min, landet mitt
Dubrovnik har alt man kan ønske seg av et reisemål;
Medlemsquiz Utdanningsforbundet Runde nr 4 – 1.Omgang.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold Kapittel 9 oppgave h.
Mazar Faizabad Bamian Kabul Herat Ghazni Kandahar.
Heriot-Watt University
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Elevene på Santa Rosa ville bli tatt bilde av.. Skolen hadde tre fine murbygninger bak hverandre.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
TARKUS OG MEG I TRAFIKKEN
Karrieresenterets studietur til Belgia Hvem - Hva – Hvordan? Hvem: 10 rådgivere fra grunnskoler og videregående skoler i Nord- Trøndelag sammen.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Forarbeid til Newton-besøk
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Quiz 5 høsten November 2013 Spørsmål m/tema: ”Hva var nå dette igjen da…?”
Finland 6. november-11. november Comenius prosjekt.
Hellas 2007 En tur du aldri vil glemme!. På to ukes seiltur blir det å gå fra Lavrion og rett ut i Kykladene! Hvilke øyer eller steder vi stopper på kan.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
5000 medlemmer 80 lokallag Best kjente miljøorganisasjonen i Norge Alle aktive er under 26 år.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Månedsbrev Februar Hovedtema: -Karneval Sentrale datoer: 07.02: Adrian 6 år 11.02: Tore Gustavo 5 år 13.02: KARNEVAL 25.02: Abdurrahman 6 år Nyttige opplysninger:
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 2 – januar 2015
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Uke – Norsk: Jeg kan bøye substantiv i entall og flertall, ubestemt og bestemt. Matte: Jeg kan finne tideler og hundredeler og sammenligne.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
OTUS 2016 Overgang Til UngdomSkolen på Hundvåg OTUS Hundvåg 10 år.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Livssynshumanismen.
Her er malen du kan bruke for å lage en presentasjon om ditt land
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Januarnytt 2017 Månedens pedagogiske tips: Månedens jubilant:
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Vitnemålsutdeling Karlsrud skole inviterer til
Livssynshumanismen.
Leirskole på Bringsvær
Livssynshumanismen.
Snah Shahin.
OBSERVASJON av tolærertimer
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Kapittel 5 Hjemme hos oss.
Finsk lærer i svensk skole
Tilvalgsaktiviteter i
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
åpningsforedrag med Stefan Hyttfors
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
Velkommen, studenter! Lærerens navn.
åpningsforedrag med Stefan Hyttfors
Periodeplan for februar 2019
AFS Norge ICL Internasjonalisering på hjemmebane
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
PERIODEPLAN FOR FEBRUAR 2019
Bergen 950 år i 2020 presentasjon eksterne
våre barn forandrer verden
Månedsbrev Småtroll Februar.
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Utskrift av presentasjonen:

Comenius-tur Øyvind K. R. 9B

BYEN LOHJA  Byen vi var i, hette Lohja. (Uttales LåH-Ja)  Omtrent innbyggere.  Kommunevåpen. (til høyre)  Kjent som «byen med mange epletrær.»  Over 130 ooo epletrær.  Feirer «eple-karneval».  Vennskapsby med Ringerike, Norge.

DAG 1 : SKOLEN  Skolen het Harju.  Vi var til stede i noen timer med vertselevene.  Musikk, Health Education.  «Getting to know each other» – bli kjent med de andre elevene fra andre land.  Varm lunsj.  Matlaging med elevene fra andre land + vertselever.  Kake og pai.  AMAZING RACE.

DAG 2  Først til rådhuset (høyre øverst).  Så til middelalderkirken St. Laurence Church.

DAG 2 FORTS.  Logo Voting: Vi stemte fram logoen for Comenius- prosjektet.  Lunsj.  Time: Naturfag.  Til Tytyri gruvemuseum.  Bilder 

DAG 3 : TIL HELSINKI  Med buss til Helsinki. Internasjonale elever, vertselever, lærere.  Guidet tur.  Fritid i Helsinki by.  Tilbake til Lohja.

DAG 4  Til Haltia Natursenter.  Vi lærer om den finske naturen.  Etterpå: Tur-gåing.  Strekningen Haukkalampi – Mustalampi.  Grillmat, niste.  Hjem igjen.  Bowling.

BILDER

Laget av Ø.K.R. Finlandstur Comenius 2013