– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
– tidlig kommunikasjon
Når matematikk blir magisk
Norges Musikkhøgskole
Litt mer om PRIMTALL.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Rolighetsmoen barnehage
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken Kursmøte 1 Velkommen! Ett skritt foran 2 – det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken

Kursets mål å skape utviklende tegnmiljø i hverdagen for barn på-vei-mot den primitive grammatikken

Kursets delmål: INNSIKT om språket hos barn på-vei-mot det tidligste nivået i grammatisk utvikling

Kursets delmål: INNSIKT om Tegn som støtte i kommunikasjon Tegn som pedagogisk verktøy

Kursets delmål: FERDIGHETER kommunisere med tegn; tegn og avlesing Ca 1000 nye begreper fraser & korte setninger

Kursmateriell Lommetegn Ordboken, Aschehoug www.tks2.no www.2-tusen.no www.minetegn.no

Kursopplegg refleksjon avlesing PP scene øvelse INNLEDNING 2 3 4 5 6 7 møte refleksjon avlesing PP scene øvelse INNLEDNING 2 Hjemmeoppgave Ordforråd Ord, fraser Sang, reglebok 3 ” F(x) 4 Uttrykk for handling 5 Uttrykk for plassering 6 Uttrykk for tillstand 7 3 ordsetning 8 AVSLUTNING Rettet til INNLEDNING og får ikke riktig avstand mellom bokstavene

til individuell refleksjon om egen bruk av tegn en kort stund til individuell refleksjon om egen bruk av tegn

Avlesing Øvelse i å avlese materiell som har vært trent på hjemme siden forrige kursmøte

PP: dagens språklige tema Hvert kursmøte har et språklig tema Noen PP bilder og diskusjon Mål; å fokusere på en spesiell del i språkutviklingen.

Scene Kartlegging av hvilke ord, fraser og setninger man vanligvis bruker i vanlige situasjoner

av ”scenens” ord, fraser og setninger Øvelse Øvelse av ”scenens” ord, fraser og setninger og regler, sanger og bøker

om hva som skal øves på hjemme til neste kursmøte Hjemmeoppgave Beslutning om hva som skal øves på hjemme til neste kursmøte

Om tegn Om metoden ASK

Tale og tegn - språklige redskaper Mindre deler bygger opp et ord Ord med tegn Plassering Bevegelse Håndform En / to hender Talte ord Vokaler Konsontanter Betoning Intonasjon

Ulike kanaler Alt flyter i en jevn strøm – ingen grenser TALE Taleorganet Øret Alt flyter i en jevn strøm – ingen grenser Informasjon sendes med lydbølger TEGN Hendene Øyet Det finnes grenser mellom ordene Tidsmessig og rommessig utbredelse Mer konkret – man kan se, ta på, og kjenne…

Tegn demper tempoet Den uvante gjør tegn sakte Da blir også talen langsom Bra for den som lytter langsomt bra ved kommunikasjon og innlæring

Vi kan gjette hva tegnene betyr Tegnene i det tidlige ordforrådet er ofte konkrete = avbildende = lette å gjette hva de betyr enn tilsvarende talte ord bra ved kommunikasjon og innlæring

Figur - bakgrunn bra ved kommunikasjon og innlæring

Overflodsinformasjon Samme informasjon i flere kanaler Bra for å øke forståelsen og forståeligheten Bra ved kommunikasjon og innlæring

Med tegn kan vi hjelpe barnet Gjøre sammen Med tegn kan vi hjelpe barnet å erfare og huske bevegelsen i ordet i sin egen kropp bra ved innlæring

Tegn som alternativ og supplerende kommunikasjon Metoden Tegn til tale Tegn som alternativ og supplerende kommunikasjon til talen Vi tegnsetter nøkkelord i setningene og bruker talespråkets grammatikk. Man snakker og gjør tegn samtidig.

Metoden Tegn til tale brukes i Ett skritt foran 2 som støtte i kommunikasjon & pedagogisk verktøy ved innlæring

Hva kreves det for å lykkes? Utviklende tegnmiljøer Mange samtalepartnere Bevissthet - innsikt Positive holdninger Hvordan skal man skape et utviklende tegnmiljø?

Hva kreves for at det skal bli bra for den voksne? Glem prestisje Det er ikke spørsmål om prestasjon men kommunikasjon

Inkluderende eller ekskluderende? Tegn Inkluderende eller ekskluderende? Hva kreves for inkludering?

Metoden Ett skritt foran

Metoden ett skritt foran Språkutvikling = en prosess der man overskrider grenser

Språkutvikling – en sosial aktivitet Hverdagen – en øvelsesarena Utvikling drives av bruk og passe store utfordringer

Den voksne som filter Tydeliggjør, legger til rette, tolker informasjon mellom barnet og omverdenen Hjelper barnet å forstå og å bli forstått

Den voksne som ledsager å gjør noe sammen forbereder selvstendig handling Metoder: veiledning tilskuerrollen

Den voksne som energigiver Oppmuntre, støtte & møte barnet med respekt For å styrke barnets motivasjon til å lære mer hjelp til å lære seg selv

gi tilbakemelding ”som om” Voksne øver seg i å Samtale med barnet Legg vekt på betydning mer enn uttrykksform gi tilbakemelding ”som om” for å skape meningsfull kontekst

Voksne øver seg i å ”gå til barnet” forkunnskaper delaktighet evne til å vise delaktigheten respekt

Voksne øver seg i å bli Bevisste om & kompetente til å Kommunisere med barnet på et språklig nivå rett over barnets egen for å vise hvor barnet er på vei

Et stort diskusjonsemne Hvordan finner vi ut hva barnet kan selv? Forståelse – kunnskap om Egen produksjon – uttale Hvordan skal man unngå å undervurdere barnet?

Metoden Ett skritt foran En personlig reise for den voksne Redsel, tafatthet - Glede, stolthet Opplevd inkompetanse - Kompetanse Tegn nå og da - Tegn i alle situasjoner Å ta ansvar for sin egen tegnbruk

Om barnet

Begge vil ha samspill & forstå hverandre Ønsket om delaktighet Begge vil ha samspill & forstå hverandre Hvordan skal alle viktige voksne bli tegnbrukere?

Barnet som forsker Barnet prøver og tester ut betydning og uttale Barnet skaper sin egen mening Hvordan skal vi møte barnet i denne sammenhengen ? Jeg byttet vitenskapsmann til forsker – synes det er bedre

Barn er sosiale Sosiale situasjoner bygges opp gjennom kommunikasjon Språket = et sosialt lim som åpner eller stenger dører Hvordan skal vi unngå at tegn blir ekskluderende

Barnet har en hensikt barnet vil noe med sin kommunikasjon Hvordan skal vi sørge for at barnet blir forstått?

Barnet som problemløser Søker sine egne løsninger på problemer – også de kommunikative Unngå riktig – feil Hvordan skal vi avdramatisere tegnbruken for begge parter?

Hvordan skal voksne forstå Barnet lærer seg selv Vi andre kan legge tilrette & være modeller Hvordan skal voksne forstå betydningen av å være modell i hverdagen? Hvordan kan vi støtte barnet i å ”holde igang” sin egen utvikling?

Hvordan lærer barnet? Ritualer Samme ord, samme fraser, samme setninger brukes alltid i en bestemt situasjon Hvordan øker vi forståelsen for ritualenes kraft?

Hvordan lærer barnet? som tilskuer Barnet deltar ikke i samtalen og den voksne tilpasser seg ikke til barnet Hvordan skal vi øke forståelsen for at voksne skal bruke tegn til hverandre også?

Hvordan lærer barnet? Gjennom andre som er modeller Voksne bruker tegn som barnet er-på-vei til å lære seg Andre barn bruker tegn og skaper et tegnmiljø Hvordan skal vi øke forståelsen for at også andre barn skal bruke tegn ?

Barnet er din samtalepartner VENT – gi tid La barnet begynne Gi barnet tid til å svare Gjett/overtolk det barnet uttrykker Hvordan skal vi øke bevisstheten om dette?