– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken Kursmøte 1 Velkommen! Ett skritt foran 2 – det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Kursets mål å skape utviklende tegnmiljø i hverdagen for barn på-vei-mot den primitive grammatikken
Kursets delmål: INNSIKT om språket hos barn på-vei-mot det tidligste nivået i grammatisk utvikling
Kursets delmål: INNSIKT om Tegn som støtte i kommunikasjon Tegn som pedagogisk verktøy
Kursets delmål: FERDIGHETER kommunisere med tegn; tegn og avlesing Ca 1000 nye begreper fraser & korte setninger
Kursmateriell Lommetegn Ordboken, Aschehoug www.tks2.no www.2-tusen.no www.minetegn.no
Kursopplegg refleksjon avlesing PP scene øvelse INNLEDNING 2 3 4 5 6 7 møte refleksjon avlesing PP scene øvelse INNLEDNING 2 Hjemmeoppgave Ordforråd Ord, fraser Sang, reglebok 3 ” F(x) 4 Uttrykk for handling 5 Uttrykk for plassering 6 Uttrykk for tillstand 7 3 ordsetning 8 AVSLUTNING Rettet til INNLEDNING og får ikke riktig avstand mellom bokstavene
til individuell refleksjon om egen bruk av tegn en kort stund til individuell refleksjon om egen bruk av tegn
Avlesing Øvelse i å avlese materiell som har vært trent på hjemme siden forrige kursmøte
PP: dagens språklige tema Hvert kursmøte har et språklig tema Noen PP bilder og diskusjon Mål; å fokusere på en spesiell del i språkutviklingen.
Scene Kartlegging av hvilke ord, fraser og setninger man vanligvis bruker i vanlige situasjoner
av ”scenens” ord, fraser og setninger Øvelse Øvelse av ”scenens” ord, fraser og setninger og regler, sanger og bøker
om hva som skal øves på hjemme til neste kursmøte Hjemmeoppgave Beslutning om hva som skal øves på hjemme til neste kursmøte
Om tegn Om metoden ASK
Tale og tegn - språklige redskaper Mindre deler bygger opp et ord Ord med tegn Plassering Bevegelse Håndform En / to hender Talte ord Vokaler Konsontanter Betoning Intonasjon
Ulike kanaler Alt flyter i en jevn strøm – ingen grenser TALE Taleorganet Øret Alt flyter i en jevn strøm – ingen grenser Informasjon sendes med lydbølger TEGN Hendene Øyet Det finnes grenser mellom ordene Tidsmessig og rommessig utbredelse Mer konkret – man kan se, ta på, og kjenne…
Tegn demper tempoet Den uvante gjør tegn sakte Da blir også talen langsom Bra for den som lytter langsomt bra ved kommunikasjon og innlæring
Vi kan gjette hva tegnene betyr Tegnene i det tidlige ordforrådet er ofte konkrete = avbildende = lette å gjette hva de betyr enn tilsvarende talte ord bra ved kommunikasjon og innlæring
Figur - bakgrunn bra ved kommunikasjon og innlæring
Overflodsinformasjon Samme informasjon i flere kanaler Bra for å øke forståelsen og forståeligheten Bra ved kommunikasjon og innlæring
Med tegn kan vi hjelpe barnet Gjøre sammen Med tegn kan vi hjelpe barnet å erfare og huske bevegelsen i ordet i sin egen kropp bra ved innlæring
Tegn som alternativ og supplerende kommunikasjon Metoden Tegn til tale Tegn som alternativ og supplerende kommunikasjon til talen Vi tegnsetter nøkkelord i setningene og bruker talespråkets grammatikk. Man snakker og gjør tegn samtidig.
Metoden Tegn til tale brukes i Ett skritt foran 2 som støtte i kommunikasjon & pedagogisk verktøy ved innlæring
Hva kreves det for å lykkes? Utviklende tegnmiljøer Mange samtalepartnere Bevissthet - innsikt Positive holdninger Hvordan skal man skape et utviklende tegnmiljø?
Hva kreves for at det skal bli bra for den voksne? Glem prestisje Det er ikke spørsmål om prestasjon men kommunikasjon
Inkluderende eller ekskluderende? Tegn Inkluderende eller ekskluderende? Hva kreves for inkludering?
Metoden Ett skritt foran
Metoden ett skritt foran Språkutvikling = en prosess der man overskrider grenser
Språkutvikling – en sosial aktivitet Hverdagen – en øvelsesarena Utvikling drives av bruk og passe store utfordringer
Den voksne som filter Tydeliggjør, legger til rette, tolker informasjon mellom barnet og omverdenen Hjelper barnet å forstå og å bli forstått
Den voksne som ledsager å gjør noe sammen forbereder selvstendig handling Metoder: veiledning tilskuerrollen
Den voksne som energigiver Oppmuntre, støtte & møte barnet med respekt For å styrke barnets motivasjon til å lære mer hjelp til å lære seg selv
gi tilbakemelding ”som om” Voksne øver seg i å Samtale med barnet Legg vekt på betydning mer enn uttrykksform gi tilbakemelding ”som om” for å skape meningsfull kontekst
Voksne øver seg i å ”gå til barnet” forkunnskaper delaktighet evne til å vise delaktigheten respekt
Voksne øver seg i å bli Bevisste om & kompetente til å Kommunisere med barnet på et språklig nivå rett over barnets egen for å vise hvor barnet er på vei
Et stort diskusjonsemne Hvordan finner vi ut hva barnet kan selv? Forståelse – kunnskap om Egen produksjon – uttale Hvordan skal man unngå å undervurdere barnet?
Metoden Ett skritt foran En personlig reise for den voksne Redsel, tafatthet - Glede, stolthet Opplevd inkompetanse - Kompetanse Tegn nå og da - Tegn i alle situasjoner Å ta ansvar for sin egen tegnbruk
Om barnet
Begge vil ha samspill & forstå hverandre Ønsket om delaktighet Begge vil ha samspill & forstå hverandre Hvordan skal alle viktige voksne bli tegnbrukere?
Barnet som forsker Barnet prøver og tester ut betydning og uttale Barnet skaper sin egen mening Hvordan skal vi møte barnet i denne sammenhengen ? Jeg byttet vitenskapsmann til forsker – synes det er bedre
Barn er sosiale Sosiale situasjoner bygges opp gjennom kommunikasjon Språket = et sosialt lim som åpner eller stenger dører Hvordan skal vi unngå at tegn blir ekskluderende
Barnet har en hensikt barnet vil noe med sin kommunikasjon Hvordan skal vi sørge for at barnet blir forstått?
Barnet som problemløser Søker sine egne løsninger på problemer – også de kommunikative Unngå riktig – feil Hvordan skal vi avdramatisere tegnbruken for begge parter?
Hvordan skal voksne forstå Barnet lærer seg selv Vi andre kan legge tilrette & være modeller Hvordan skal voksne forstå betydningen av å være modell i hverdagen? Hvordan kan vi støtte barnet i å ”holde igang” sin egen utvikling?
Hvordan lærer barnet? Ritualer Samme ord, samme fraser, samme setninger brukes alltid i en bestemt situasjon Hvordan øker vi forståelsen for ritualenes kraft?
Hvordan lærer barnet? som tilskuer Barnet deltar ikke i samtalen og den voksne tilpasser seg ikke til barnet Hvordan skal vi øke forståelsen for at voksne skal bruke tegn til hverandre også?
Hvordan lærer barnet? Gjennom andre som er modeller Voksne bruker tegn som barnet er-på-vei til å lære seg Andre barn bruker tegn og skaper et tegnmiljø Hvordan skal vi øke forståelsen for at også andre barn skal bruke tegn ?
Barnet er din samtalepartner VENT – gi tid La barnet begynne Gi barnet tid til å svare Gjett/overtolk det barnet uttrykker Hvordan skal vi øke bevisstheten om dette?