Avviksmeldinger - et hjelpemiddel til forbedring?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Historien om ”Mauren og Løven” (klikk for å fortsette...)
Advertisements

I.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Fra belærende til lyttende kvalitetsutvikling
Samhandling med St. Olavs Hospital
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
Hva skjer med pasienten i Tromsø? Avstanden i Nord-Norge er stor, MEN folketallet er over dobbelt så stort i Oslo som i Troms og Finnmark til sammen.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Henvisninger Kari Jussie Lønning.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Konstruksjoners sikkerhet
Hva vi har gjort før Ventelistesanering, gjennomgang av rutiner m.v Individuell behandlingsfrist, innføring av ”Normalprosedyren” 2004 Regionale.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Mål i prosjekter.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Og.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Drop-In metoden i skolen
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Presentasjon for FSU inn/ut
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Kvalitet, risiko og avvik
”I pasientens fotspor”
Skype for Business i pasientbehandling
Utskrift av presentasjonen:

Avviksmeldinger - et hjelpemiddel til forbedring? Samarbeidskonferansen 2007 Anne Grete Valbekmo implementeringsrådgiver

Har det noen nytteverdi å melde avvik? …og for hvem?

Gilde sendte skitten saueslakt på lager Hver femte saueskrott ved Gildes slakterier var i fjor urene da de ble sendt på fryselager.                                                                                   Det viser en ny rapport Gilde har bestilt fra de uavhengige revisjons- og sertifiseringsfirmaet EFSIS, skriver Nationen. Rapporten ble bestilt etter E.coli- skandalen.

- Vi setter nå i gang en handlingsplan med en total kostnad på om lag 7 millioner kroner. Den går på bedre opplæring av ansatte, spesielt når det gjelder slakting av sau og lam, utvidet hygienekurs, økt bemanning på noen kritiske punkter på slaktelinjene, bedre prosesser, for eksempel bedre belysning og fysisk tilrettelegging av slaktingen, sier konserndirektør John Helge Bergflødt i Gilde til Nationen. Rapporten kritiserer også at endetarmen på sauen ikke forsegles etter slakting, selv om det i utgangspunktet er et konsernkrav i Gilde. Det ble også observert at kniver ikke ble tilfredsstillende vasket eller sterilisert.

Hvorfor skrive avviksmeldinger? Utnytte de lærings- og forbedringsmulighetene som ligger i at feil og avvik blir registrert… Hvorfor sende avviksmeldinger mellom foretaket og kommune?   §         Skjema leveres din nærmeste leder §         Leder vurderer årsak/tiltak og legger inn i logg (på enhetens intranettside)

Pasientløpet Inntak Utredning Behandling Evaluering Avslutning

Førstelinjetjenesten Hjem / pårørende Førstelinjetjenesten NAV Legekontor fastlege Pleie- og omsorg fastlege fastlege Spesialisthelsetjenesten Poliklinikk Sengepost

Mange involverte krever samarbeid og koordinering.... DPS POLITI Legekontor

Samarbeid og koordinering.... Hjem / pårørende Førstelinjetjenesten NAV Legekontor fastlege Pleie- og omsorg fastlege fastlege Spesialisthelsetjenesten Poliklinikk Sengepost

Kultur for analyse Dersom det skjer en ulykke/ avvik i fly-industrien, er det en kultur for å granske, rekonstruere hendelsesforløp for å finne årsak og lære av feil. Hvordan er vår kultur for å granske uønskede hendelser ?

Hvordan forholder vi oss til avvik?

Partnair-ulykken Kommisjonen konkluderte med at ulykken skyldtes dårlig vedlikehold og bruk av uoriginale deler i halepartiet på flyet som derfor brøt sammen.

Når skal vi melde avvik? Hvordan forholder vi oss til avvikene?

Eksempel på avviksmelding Avvik: Gitt feil medisin Hvorfor ble det gitt feil medisin? Hva kan gjøres for å hindre at det skjer igjen? Kan vi forbedre systemet slik at det blir vanskeligere å gjøre feil? Tiltak: ?

Eksempel på avviksmelding Avvik: Mangelfull låsing av dør Akseptabelt? Hvor mange slik avvik kan tolereres? Hva kan gjøres for å gjøre det vanskeligere å glemme låsing av dører? Tiltak: ?

Hvordan hindre at avviket skjer igjen? Avvik: Overskridelse av behandlingsfrist. Manglende kommunikasjon mellom teamleder og behandler etter fordeling. Tiltak: Strakstiltak: Time gitt. Korrigerende tiltak: Innført nye skjema for beskjed til behandler.

Hvordan hindre at avviket skjer igjen? Avvik: Utskrevet pasient kom for å besøke annen pasient i post. Gikk under dette besøket til fysisk angrep på personal   Tiltak: Endret rutiner mht. besøk i post.

Viktig å analysere årsak Avvik: Pasient fikk høyere dose enn forskrevet Årsak: Utydelig ordinasjon Tiltak: Legene ble bedt om å skrive tydeligere – bruke blokkbokstaver. Kontroll av sykepleier.

Avviksmelding fra kommunen Basisavtalen kap. 2.3 Fullført saksbehandling skal følges opp av informasjons- og svarrutiner som sikrer pasientens rettigheter (jfr. vurderingsgarantien, rett til nødvendig helsehjelp, individuell behandlingsfrist, rett til fritt sykehusvalg) Avvik: Pasient NN har ventet i 5 mnd etter henvisning er sendt fra fastlegen, og ikke fått svar. Hva er årsaken til at pasient ikke har fått brev? Ikke gode nok rutiner? Mangel på rutiner? Opplæring? Tiltak: Strakstiltak: Sende brev til pasient Korrigerende tiltak: Gjennomgang og forbedring av rutiner.

Avviksmelding fra helseforetaket Basisavtalen kap. 4.8 Når det er fattet beslutning om overføring og kommunen er varslet, kan kommunen i vanlige tilfelle bruke inntil 7 dager for å etablere nødvendig hjelpetiltak før overføring. Avvik: Pasient NN har vært overføringsklar i 3 uker uten at kommunen har satt i gang nødvendige hjelpetiltak. Hva er årsaken til at kommunen ikke har fulgt opp? Ikke gode nok rutiner rundt hvem som har ansvaret? Alle trodde at noen gjorde det, slik at ingen gjorde det? Mangel på ressurser? Tiltak: Strakstiltak: Ordne med tilstrekkelige hjelpetiltak Korrigerende tiltak: Gjennomgang og forbedring av organisering og ansvar.

Avviksmelding fra kommunen Basisavtalen kap. 4.10 Når pasienten overføres til kommunalt nivå, skal det foreligge: Nødvendig skriftlig pasientinformasjon Sykepleierapport fra sykehuset til pleie- og omsorgsansvarlig i kommunen …. Avvik: Det mangler sykepleierapport for pasient NN Hva er årsaken til at sykepleierapporten ikke er sendt? Ikke gode nok rutiner rundt hvem som har ansvaret? Alle trodde at noen gjorde det, slik at ingen gjorde det? Mangel på rutiner? Rutiner ikke kjent? Mangel på opplæring? Tiltak: Strakstiltak: Sende over sykepleierapport Korrigerende tiltak: Gjennomgang og forbedring av rutiner.

Utfordringer Geografisk og organisatorisk avstand Forankring i ledelse og fagmiljø Positiv kultur og holdninger til avvikshåndtering Informasjon Hva? Hvorfor? Hvordan? Resultat!

Forandring fryder... ”Når forandringens vind blåser, går noen i skjul, mens andre går ut for å bygge vindmøller” Kinesisk ordtak

Beslutningskjeden… 100 % 100 % 90 % 80 % 70 % 60 % Leder Leder Leder Mottak Utredning Behandling Evaluering Avslutning Verdikjeden medarbeidere

Hvem skal diskutere/behandle avviksmeldingene?

   

Hvorfor avviksmeldinger? Utnytte de lærings- og forbedringsmulighetene som ligger i at feil og avvik blir registrert… …slik at årsaken til feil og avvik kan bli funnet og fjernet.

Positiv holdning til å registrere avvik. Mål Positiv holdning til å registrere avvik. Fokus skal være rettet mot å sikre et godt pasienttilbud, ikke på å ta enkeltpersoner som gjør en feil. Vi trenger ikke å være dårlige… …for å bli bedre!