Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen Til ALEPH brukermøte Hotell og 11. mars 2011.
Advertisements

Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Fjernstyrt ubemannet enhet for rengjøring av fjellbasseng 09:00 – 09:30Registrering & kaffe Ordstyrer Magnar Sekse, fagdirektør VA etaten 09:30 – 09:45.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Program 08:45 – Grønne investeringer i industrien
Nordiske logistikkløsninger
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
mai Havneforeningens Lederprogram Barcelona Foto: Joachim S. Müller.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Agenda Kraemer Seminar 2007 / 08
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
GodsFergen Konseptbeskrivelse versjon 1
Godsfergen Fremtidens kystskip Miljøskipet (WP 3) WS II
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Gigantbestilling 222 nye fly –
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Asak Miljøstein AS.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Program for Årsmøte i Norsk Havneforening Drammen September – 7. September.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Budsjettmøte 4. februar Agenda 09: :10 Velkomst og intro 09: :30 Dialogmøte 2005 v/Tibor 09: :45 Budsjettarbeid 2005 v/Leif. 09:45.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Banken som samarbeidspartner
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
ForecastQ Ledermøte Consumer – 24. mars 2009.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN 5-7. DESEMBER 2014 Gruppe: 1. og 2. klasse / 7-8 år Trenere: Per, Lars Eivind, Hans Jørgen, Per Kristian, Jill og Ola Endelig på.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Velkommen til samling for Kompetansemegling! Tirsdag 7. desember 2004 i Forskningsrådet.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013

Agenda 09:00Velkommen og introduksjon til arbeidsmøtet (Eivind Dale, DNV GL) 09:15Status i GodsFergen-prosjektet (Hans Kristian Haram, ShortSea Services) 09:30«GodsFergen er svaret på alt pjattet» (Arnt-Einar Litsheim, Norsk Havneforening) 09:50Ny containerterminal i Oslo Havn – hvordan få effektiv logistikk gjennom havnen (Dag Sem, Oslo Havn) 10:20Effektiv havnelogistikk (Ivar Heskestad, Nor Lines) 10:40GodsFergen – skipskonsepter (Terje Dahlberg, Rolls-Royce) 11:00Interessante teknologier og løsninger: • Automatisert fortøyning (Terje Dahlberg, Rolls-Royce) • Automatisert containerhåndtering (Birte Holmedal, Green Logistics) • Bruk av batterier - hybriddrift (Narve Mjøs, DNV GL) • Automatisering av løfteoperasjonen (Hans Kristian Haram, ShortSea Services) 12:00Lunsj 13:00Gruppearbeid 1: Effektiv havnelogistikk 14:15Pause 14:30Gruppearbeid 2: Kunder 15:45Oppsummering. Videre arbeid 16:00Møteslutt

Agenda 09:00Velkommen og introduksjon til arbeidsmøtet (Eivind Dale, DNV GL) 09:15Status i GodsFergen-prosjektet (Hans Kristian Haram, ShortSea Services) 09:30«GodsFergen er svaret på alt pjattet» (Arnt-Einar Litsheim, Norsk Havneforening) 09:50Ny containerterminal i Oslo Havn – hvordan få effektiv logistikk gjennom havnen (Dag Sem, Oslo Havn) 10:20Effektiv havnelogistikk (Ivar Heskestad, Nor Lines) 10:40GodsFergen – skipskonsepter (Terje Dahlberg, Rolls-Royce) 11:00Interessante teknologier og løsninger: • Automatisert fortøyning (Terje Dahlberg, Rolls-Royce) • Automatisert containerhåndtering (Birte Holmedal, Green Logistics) • Bruk av batterier - hybriddrift (Narve Mjøs, DNV GL) • Automatisering av løfteoperasjonen (Hans Kristian Haram, ShortSea Services) 12:00Lunsj 13:00Gruppearbeid 1: Effektiv havnelogistikk 14:15Pause 14:30Gruppearbeid 2: Kunder 15:45Oppsummering. Videre arbeid 16:00Møteslutt

Visjon, forretningsidé og verdier Visjon Sjøtransport er førstevalget for kostnadseffektiv godstransport mellom kystbyer Forretningsidé For speditører og større vareeiere vil en daglig skipsrute langs kysten dekke deres behov for frekvent transport mellom godsterminaler i større byer med havn. En slik sjørute representerer et rimelig og miljøvennlig alternativ fremfor bil Verdier Verdigrunnlaget til GodsFergen skal sikre tilfredse kunder og et langsiktig bærekraftig transportkonsept sjøveien. Respekt, Ansvarlig, Samhandling, Innovasjon og nyskapning Verdier

Mål med GodsFergen GodsFergen skal: • Utvikle og implementere et konsept for regulær kystnær godstransport som ivaretar behovet til speditører og store vareeiere og deres kunders behov for lønnsom langtransport med høy leveransekvalitet • Være anerkjent for høy kompetanse og gode logistikkløsninger som dekker kundens logistikkbehov på en effektiv måte • Levere en miljøvennlig løsning som gir signifikante miljøgevinster for brukerne og deres kunder • Opereres på en enkel kostnadseffektiv måte med 24-7 tilgjengelighet og slik at kostnadseffektivitet og produktivitet stadig forbedres

Konseptets 3- bærebjelker • Tilpasset Forretningsmodell • Tilpasset og effektivt Logistikkonsept • Tilpasset og effektivt Miljøskip

Forretningsmodell (iii) Kundedrevet etter effektivitet • Godsterminal/lager til godsterminal/lager • Havn til havn • Effektiv kai- og havnelogistikk • Fleksible løsninger for levering, henting, lagring • Stordriftsfordeler • Lavere kostnad og bedret lønnsomhet

Hovedverdikjeden

Overordnet produktbeskrivelse

Nøkkeltall for GodsFergens basisløsning (alle kostnadstall i NOK) : Total skipskostnad pr rundtur Havneavgifter og håndteringskostnader i havn pr rundtur Administrative kostnader pr rundtur Totale rundturskostnader Rundtursinntekter Margin5,6 % Gjennomsnittlig kostnad pr lastenhet levert på terminal3 700 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-nautisk mil 0.90 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-km 0.50 Gjennomsnittlige kostnad for lastenhet per km 6.90 Totalt antall lastenheter levert pr rundtur 850 Antall omløp av skipets last pr rundtur 8,9 Gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse 68 % Gjennomsnittlig distanse pr lastenhet (km) 540 Antall dager pr rundtur 11,4 Totalt antall lastenheter levert pr år (12 skip)

Noen forutsetninger i kalkulasjonene • Biltransport T2T: 20 NOK per km til destinasjon inklusive retur • Utkjøring fra/til havn: 700 NOK + 20 NOK per km • Kontroll mot TØI`s kostnadsmodell for trailertransport • Innkjøpspris skip 134 MNOK • Avskrivingstid 15 år, restverdi settes til 20% • Rente/yield 8% • Egne containere og chassis er ikke lagt inn • Havnekost pr anløp NOK • anløp pr skip/år

Lønnsomhet for GodsFergen

Fremtidens kystterminal • Ubetjent • Tilgang 24x7 • Sikret • I (nær) havn • Med/nær godsterminaler

Effektiv havnedesign • Dedikert område • Effektiv drop and drag • Chassisbasert (egne eller kundens) • Depot/lagerfasiliteter • Forhåndsklarering av bil og sjåfør

Effektiv havnedesign • Dedikert område • Effektiv drop and drag • Chassis- og trallebasert (egne eller kundens) • Depot/lagerfasiliteter • Forhåndsklarering av bil og sjåfør Alt. Ro/Lo

I dag: Havnen i fokus 1. Effektiv havnelogistikk a)Arbeidsprosesser og logistikken gjennom havnen b)Hvilke arealer trengs og hvordan bør de utformes? c)Ideer til mulig teknologi og løsninger? d)Hvordan vi kan redusere kostnadene pr. lastenhet? 2. Økt kundegrunnlag a)Kundegrupper rundt havnene b)Hvordan nå disse kundene og skaffe oss tall på mulige godsvolumer? c)Hvordan skaffe enda flere kunder til GodsFergen?

Veien videre • Testing av konseptet/dialog med kundegrupper: – Forretningsmessig bærekraft – Mulige volum • Videre utvikling/optimalisering av rutemønster • Havnetilpasninger – muligheter og begrensninger • Investeringscaset – Kriterier for investering i nye skip – Investering i containere, chassis, eurotraller, etc. • Eiermodeller for operatørselskap • IKT-integrering, etc. • Skipskonsepter, laste-/losseløsninger (WS januar 2014)

Veien videre (spesifikt) • Havneløsningen – Detaljkonsept for havner med store og små volum – Vurdere hver enkelt havn (havnene som er prosjektpartnere) – Prisestimater • Kunde- og volumanalyser – Kundeoversikt pr havneregion – Godsvolumer; Intervju med utvalgte kunder, spørreundersøkelse til øvrige – Analyser på potensielt volum