Substantiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
SAMMENSATTE SUBSTANTIV
Wer kann am besten aufschlagen?
SUBSTANTIV.
Torsdag den tjuetredje januar •Hjemmelekser til i morgen •Kapittel 1 i Folk og røvere i Kardemomme by •10 nye ord med betydninger (definisjoner) og egen.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Derya Aricigil.  En serie av…blabklaba  Oversatt bok  Sjanger:  2008.
Første leksjon PP-presentasjon 3 Ting i klasserommet
Skriv ett eller flere søkeord:
To meninger om hva som var ”norsk” omkring 1900
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
PRONOMEN.
Onsdag 27. juni Konkurranse Sommersang: "Stilleste gutt på sovesal 1"
Kapittel 39 Samlivsformer.
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
d. Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Resonnerende tekst.
Disippel-overføring.
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Morfologi Astrid Granly
Kapittel 38 Petters familie.
Morfologi.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
ADJEKTIV.
O PPGAVE 3 Ei/en bok boka/boken bøker bøkene. O PPGAVE 3 en bok boken – bøker – bøkene en bonde bonden – bønder – bøndene en bror broren – brødre – brødrene.
Nynorskkurs - Substantiv.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Barnehagenorsk: Velkommen til 2. samling! 2.-3 november Ingvild Alfheim Kari Bratland 20. SEPTEMBER.
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Uke – Norsk: Jeg kan bøye substantiv i entall og flertall, ubestemt og bestemt. Matte: Jeg kan finne tideler og hundredeler og sammenligne.
Substantiv er navn på Personer: Ola, Kari, Azeb, Olga, Meaza, Faizal Steder: Norge, Somalia, Norefjord, Rollag, Oslofjorden Dyr: en hund, en katt,en løve,
SUBSTANTIV Mål: Kunne forklare hva et substantiv er.
Substantiv Substantiv er namn på noko eller nokon: F.eks: Ein bil, ei seng, eit hus, Petter, Trondheim, osv. Substantiv har tre kjønn: Hankjønn:Ein bil.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Friluftsliv. Hva har du på deg når du skal på fjelltur? Hva har du på deg når du går på fjelltur?JaNei Lue Skjørt Støvler Joggesko Sandaler Fjellsko Høyhælte.
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
Velkomstklassen, Kopervik skole
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Substantiv Artikler og kjønn.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Oppgave 14 Side 123 i arbeidsboken.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 3 oppgave a Sett inn bestemt eller ubestemt form av substantivet.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Substantivbøyningen Etternavn og substantiverte adjektiv
Mål: Kunne forklare kva eit substantiv er. Kunne bøyge substantiv
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Substantiv

Samlingsnavn Stoffnavn Entallsord, men beskriver likevel flere personer. Eks: gjeng, familie osv. Kan skrives i flertall: gjenger, familier osv. Stoffnavn Fellesnavn som ikke kan stå i flertall. Eks: stål, bensin, olje osv.

Konkreter: Abstrakter: Noe vi kan se og ta på: stol, tante, fjell osv. Noe vi ikke kan se og ta på Uttrykker ofte følelser eller en tilstand: sorg, forelskelse, dovenskap.

Noen fellesnavn kan være både hunkjønn og hankjønn. Tre kjønn: Hankjønn: en hund Hunkjønn: ei ku Intetkjønn: et hus Noen fellesnavn kan være både hunkjønn og hankjønn. Eks: boka/boken, senga/sengen

Fellesnavn Kan bøyes i: Entall Flertall Ubestemt form: en bil, ei seng, et hus Bestemt form: bilen, senga, huset Flertall Ubestemt form: biler, senger, hus Bestemt form: bilene, sengene, husene

Lag et skjema. Sett inn disse substantivene og bøy dem: venn, arrangementet, tak, skoletimene, stoler, arbeid. Omlyd i flertall (bok - bøker). Bøy disse: Tå, mann, bonde, glo, gås. Sett disse ordene inn i skjemaet. Du trenger ikke bøye dem: Apparatet, oppgaver, brødre, fjella, en bjørn, rot, høyttaler, smørbrødene, korridorene, bonde, tå, støv.

Sammensatte ord Ord sammensatt av to substantiv. Ryggsekk = rygg og sekk Prosjektarbeid = prosjekt og arbeid Trykk på det første ordet. Når to ord, trykk på begge. Eks: ananasringer / ananas ringer. S og e for å binde sammen: Innbetaling og blankett = innbetalingsblankett Hjelp og organisasjon = hjelpeorganisasjon

Lag sammensatte ord med ordene nedenfor Lag sammensatte ord med ordene nedenfor. Bruk ordet både som første og siste ledd. Eks: bok – bokstabel – kladdebok. Fjell, stasjon, vegg, luft, miljø, musikk.

Lag sammensatte ord av disse ordene: Utvikling + hjelp, land + lag + spiller, ungdom + diskotek, vern + ombud, hjelp + tiltak, samarbeid + former, barn + arbeid, fjernsyn + studio