Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no eBorger og bibliotek Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no
Hva er digital kompetanse En sammensatt kompetanse Funksjonell mestring Strukturell forståelse Strategisk kompetanse eModenhet
Hva er eModenhet” ”eModenhet er en dimensjon av digital kompetanse, og omhandler hvordan man utvikler seg til en mer selvstendig bruker og har bevisst forhold til hvordan man håndterer digital informasjon og digitale tjenester.”
Kompetansemål og rammeverket i praksis Rammeverk for digital kompetanse
Nivåbeskrivelser av digital kompetanse Nivå 1: Forholder seg til digital informasjon og tar i bruk enkle digitale verktøy Nivå 2: Forholder seg aktivt til digital informasjon, bearbeider informasjonen og kan bruke informasjonen i nye situasjoner Nivå 3: Forstår og bruker sammensatt digital informasjon til å trekke egne slutninger og kommuniserer selvstendig
En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse Borger og bruker En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse
Digital kompetanse Erfaring = Kompetanse Kommunikasjon og formidling å sende/motta epost å sende vedlagte dokumenter (filer) med e-post å sende/motta sms fra en mobiltelefon å bruke chatterom på nettet å delta i samarbeids- og prosjektgrupper over nettet å bruke e-post/kalendersystemer for å organisere/avtale møter å kjøpe eller selge varer via norske nettsider å kjøpe eller selge varer via ikke-norskspråklige nettsider å taste inn opplysninger til det offentlige, for eksempel ved å bruke en mal som ligger på nettet, selvangivelse, strømavlesning etc. å bestille/kjøpe billetter over Internett å bruke digital signatur Erfaring = Kompetanse 0= Ingen erfaring 1= Begrenset erfaring 2= En viss erfaring 3= Stor erfaring
Nordmenns digitale kompetanse 36 % 37 % 17 % 27 % 10 %
Tilgang og bruk av digitale verktøy 90 % av alle nordmenn bruker pc 85 % har tilgang på pc hjemme 84 % har tilgang på Internett hjemmefra 75 % av alle nordmenn bruker pc daglig - 69 % Internett 97 prosent av de sterke brukerne benytter pc daglig. Dette gjelder 44 prosent av de svake brukerne
Hva er en eBorger Offentlige tjenester - informasjon Service tjenester – Kommunikasjon Demokrati Kulturell arena Sosiale nettverk digitaliseres eBorger er en del av informasjonssamfunnet
Hva er en eBorger Digital kompetanse er inne i hodet Mange arenaer (skole, arbeidsliv og samfunnsliv) Involverer alle samfunnslag og grupper Eldre vs yngre Web 2.0 Mange forskjellige dingser Arenaer: Samfunnsliv privatliv og arbeidsliv, informasjonssamfunnet og tjenestesamfunnet digitaliseres – Særlig innenfor kommunikasjon / nettverk Hindrer ensomhet, Web 2.0 Brukernes innhold / ikke eiernes /presentatørenes innhold deltakerorientert Workshop 2.0 Interaktivitet som lagres / deles / formidles Grupper: Lastebilsjåfører – data på håndholdt, leger –journaler, en endring av status og kan true tidligere høystatusgrupper som nå mangler ikt Web 2.0 Vi produserer og deler innhold og spredning av innhold selv. Nettverkssamfunnet (profesjonelt og privat glir over i hverandre)
Kartlegging Vox-test http://www.komputer.no/polopoly.jsp?d=334 It-barometer www.eborger.no Hefte enkel test
Hva etterspørres Opprett e-post adresse på Web Sikker lagring – brenne cd – minnepinne – harddisk Nettbank Mappestruktur Slå av og på – musetrening – tastatur Bruk av e-post Handel på nettet Tilkopling av utstyr
Øvelse gjør mester http://www.edbpa123.no/ http://www.itkort.dk/lektioner-aeldresagen.php http://www.abcpc.no/ http://www.dr.dk/klikstart/ http://www.vox.no/ada/ http://www.fredhumbib.dk/musetraening/page1.html
Filbehandling først Gjelder mange programmer Stort problem Kan overføre kunnskapsprinsippene mellom forskjellige programmer / enheter Lagre som ………..med undermapper Søk og finn……… Kopiere mellom enheter og sikkerhetskopiere Andre filformater / konvertering
Filbehandling Opprett mappe Legg inn dokument Opprett undermappe Endre navn Kopiere mellom enheter Forskjell på kopiere / flytte / lage snarvei Meningsbærende filnavn Forskjellige filtyper:pdf Jpg Sjekk filnavn på Web hvis usikker
Øvelse Hva trenger vi å øve på Tips Tips bildebehandling her
Minside Offentlig servicekontor på Internett En sikker nettportal med ulike kommunale og statlige tjenester http://www.norge.no/minside/om_minside.asp Mål: Alle relevante statlige og kommunale elektroniske tjenester skal være tilgjengelige i Minside, og det skal gi økt tilgjengelighet. Tilbyr mulighet for enkel dialog med det offentlige Innsending av søknader, registreringer og forespørsler Gir oversikt over informasjon som er registrert om oss i ulike offentlige registre. Sikkerhet og personvern Et slags samsøk som gjør tilgjengelig info fra forskjellige registre, men som ikke lagrer dataene.
Nedlasting av filer Rettigheter Sjekke opphav Backup av filer Kun godkjente nedlastinger Sjekk utgiver på nettet Sjekk nettforum Bruk hodet
E-post Maaaaaaaange leverandører http://mail.google.com/ http://www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird/ Yahoo.com Hotmail.com Filbehandlingskunnskap viktig også her + NETTVETT
Nettvett eModenhet Nettvettest http://nettvett.no/ Du bestemmer: http://www.dubestemmer.no/ http://www.saftonline.no/ http://www.norsis.no/
Nettbank Servicetjenester http://nettbank-pilot.edb.com/2811/demo/ http://www.terra.as/nettbank/ http://demo.sparebank1.no/ eBorgerskap handler først og fremst om Å kunne ta del i en voksende digital allmenning uavhengig av kjønn, alder, bosted og etnisk bakgrunn Fullverdig deltagelse i et stadig mer digitalisert arbeidsliv der de fleste jobber krever digitale ferdigheter i større eller mindre grad At voksne forstår konsekvensene av den digitale utviklingen rundt oss, slik at vi kan lytte til, lære av og gi råd til barn og unge som ikke kjenner en verden uten digitale medier. Hvorfor? Off. tjenester digitaliseres. Eks. selvangivelse på internett, eller pr mobil > stilltiende samtykke. I den grad off. sektor tilbyr døgnåpne tjenester på nett, blir det viktigere enn noen gang at alle har like muligheter til å benytte seg av dem. Forvaltningens kommunikasjon med brukerne skjer i stadig større grad elektronisk, og det må legges til rette for at alle kan ta del i denne kommunikasjonen. Eddies hytteeksempel Nettbank er en slik servicetjeneste som gjør det billigere og enklere å ha et forhold til banken. La deltagerne se på demoene, men anbefal heller hovedsidene, og muntlig kommunikasjon. Sikkerhet vesentlig, og den vises ikke ordentlig i demoene. Hengelås, https:// sjekk også servernavn. Ikke del opplysninger med noen, heller ikke for å få hjelp til å bruke nettbanken. Digitaliseringen har endret måten vi kommuniserer med hverandre på. E-post og sms er mer muntlig i formen, men likevel skriftlig. Dokumentasjon.
Ikt er en sosial ferdighet Kommunikasjon Samhandling To veis informasjon Web 2.0 Forskjellige måter å kommunisere på Tekst Bilde Video Lyd kombinasjoner
Digitalkamera Oppløsning Mobilkamera Overføring av bilder til pc – minnepinne – tv Sende bilder med e-post – Gi navn til bilder Overføring med kabel – bluetooth Bildebehandling Deling av bilder på nettet
Bildebehandling Irfanview http://www.gimp.org/ - http://www.gimp.no http://picasa.google.no/ Leking med bilder http://bighugelabs.com/flickr/
Web 2.0 Hva er Web 2.0 Hvorfor Web 2.0 For hvem Web 2.0
Web 2.0 23 ting om 2.0 http://23tingom2null.blogspot.com/ Wikipedia - http://no.wikipedia.org/wiki/Hovedside Blogg http://wordpress.org/ http://digikombi.biblioteknett.no/ Wiki - http://www.youtube.com/watch?v=-dnL00TdmLY Tjenester integreres http://mail.google.com/mail/help/intl/no/about_whatsnew.html
Eksempel Blogg http://digikombi.biblioteknett.no/ Kan legge inn Redigere Dele Kan legges åpent eller lukket Username: eddiep Password: RNiB7VW*p)qV
Søkemotorer Google Yahoo Live search (Windows) Hvorfor bruke forskjellige søkemotorer Test
Kildekritikk Bruk hodet http://www.ntnu.no/viko/mod6/ Utgiver – oppdatert dato – hvem bryr seg Politisk motivert – hva vil de oppnå http://www.ntnu.no/viko/mod6/ http://www.snl.no/Vaksinering/p%C3%A5_verdensbasis Leksikon diskusjon Wikipedia vs Store norske
Internett http://www.whitehouse.com http://www.whitehouse.net http://www.whitehouse.org http://www.whitehouse.gov
Nye tjenester eBay på norsk Gmail videosamtaler – Gmail.com/videochat Books.google.com også med tidsskrifter Google vår nye venn i verden (Dokumenter, jeg prøver lykken, oversetter….) Rss feed for å abonnere Quiz http://www.komputer.no/polopoly.jsp?d=334
Nye tjenester Nye nyttige tjenester utvikles hele tiden F.eks Google Earth Google Maps
Læringsressurser Nivå 0 - 1 http://www.edbpa123.no/ http://www.itkort.dk/lektioner-aeldresagen.php http://www.fredhumbib.dk/musetraening/page1.html http://www.abcpc.no/ http://www.dr.dk/klikstart/ http://www.seniornett.no http://www.vox.no/kjoppclurt/ http://www.vox.no/soklurt/
Utfordring i Ikt-opplæring Kartlegging Nok tid Læring i grupper – individuelt Læring er en sosial handling – Ikt læring? Bruk av fagterminologi Motivasjon Nytteverdi Ikt opplæring er interaksjon
Gratis programmer Oversikt over gratisprogrammer Her Zone Alarm Brannmur Avast Virusprogram VLC Media Player. Mediespiller Irfanview. Bildebehandling
Biblioteket og digital kompetanse Sosial arena Samfunnsutvikling Et lavterskeltilbud Ikke kommersiell aktør Anerkjent læringsarena Akseptert av alle Nytteverdi for bibliotekene Digitalisering av samfunnet, billetter, informasjonsskranker, kjøp av kino, digital tv, Biblioteket utvikler digitale tjenester, frigjør ressurser
Ikt og bibliotekets egne ressurser Kataloger Biblioteksportaler Bibliotekvakten Min side Deichmann Felles katalogisering Felles søk Sømløse tjenester sammen med andre aktører
Motivasjon http://earth.google.com/ http://www.doktoronline.no/ http://youtube.com/ http://guru.sol.no/ Nrk.no
Ikt bibliotek og minoritetsspråklige STOR målgruppe Læringsvillige Språkproblematikk Bruk av bilder – lyd Virtuelle tastatur Ip – telefoni – barn/hjem – aviser Finn samarbeidspartnere med spisskompetanse
Ikt bibliotek og minoritetsspråklige Oversetter program (Google, Babelfish med mer) Lesepenner Virtuelle tastatur Prøv selv http://www.gate2home.com/
Lag ressurser selv Hefter Bilder – lyd (mp3) Video Ta opp fra egen pc Skjermdump ”film”
Målgrupper for biblioteket Seniorer Barn Unge Voksne med barn i skole Voksne utenfor arbeidslivet Voksne innenfor arbeidslivet Yngre voksne
Bibliotekaren som veileder Kan veiledning / brukerorientering Informasjonsspesialist Hyggelig Trygghet – Sosialt miljø Veiledningskompetanse i hverdagen Kan bruke standard dataapplikasjoner Kunnskapsformidler
Veien videre? Bibliotek 2.0 skaper nye brukere Økt kompetansebehov Ikt - pedagogikk Endring av tilbud? Endringer kommer uansett holdninger Endringer skaper muligheter Spennende arbeidsoppgaver gøy og moro
Prøv selv http://www.bibteach.dk/ Hoppebakken.no
Hvordan sikre kvalitet i eget bibliotek Opprett nettverk - Blogg ePostgruppe – chatte gruppe Send eksempler til hverandre Bruk bilder Sms
Samarbeidspartnere Seniornett Lokal bank Lokal pc forhandler Pensjonerte lærere Skole generelt - Skoleungdom Historielag Husmorlag Nav - jobbsøk
Markedsføring av tilbud Vanlige kanaler Kjøpesenteret Pc forhandleren Servicetorg Nav Kulturkanaler
Lenker Ressurser Lærer Ikt Opprett profil og lær selv: http://skolenettet.no/moduler/Module_FrontPage.aspx?id=18161&epslanguage=NO http://www.edbpa123.no/login Passord/ Brukernavn: Vox http://www.dr.dk/klikstart/ http://www.bibteach.dk/
Ressurser http://www.multimedia.skolutveckling.se/ http://www.gate2home.com/ http://translate.google.com/translate_t# http://www.zdsoft.com/ Du bestemmer Saft
Ressurser http://www.eborger.no/ Youtube.com Vennskole.no/kurs Seniornett Min side http://guru.sol.no/ http://www.it-borger.dk/it-barometer
Ressurser http://www.itkort.dk/lektioner-aeldresagen.php Hoppebakken.no (Bruker: hoppebakken Pass: didiktikk) Vox.no Internettsøk: http://biblioteknett.no/kurs/ Avanserte søkekurs: http://www.barum.folkebibl.no/utiverden/soking_avansert.html
Ressurser http://www.facebook.com/ http://www.myspace.com/ http://www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird/ http://mail.google.com/ http://www.irfanview.net/
Ressurser http://www.itkort.dk/lektioner-aeldresagen.php Hoppebakken.no (Bruker: hoppebakken Pass: didiktikk) Vox.no