Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Tall og fakta 2011 – Legemidler og helsetjeneste.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Elevmotivasjon spørreundersøkelsen blant elever på 2. og 7
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Planstatus Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer INNHERRED SAMKOMMUNE PLANSTATUS LEVANGER Kommuneplanens.
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA Marit Kjærnsli Oslo 30.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Den andre leseopplæringa
Nasjonale prøver.
1..
1. Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt Høyde:
1 Hilde Skogstad Født: Posisjon: Målvakt.
1 Sissi Karlson Født: Posisjon: Målvakt.
1 Bjørn Olav Raasok Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 193.
1. Emil Jungman Født: Posisjon: Målvakt.
2. Eirik Svendsen Født: Posisjon: Linjespiller.
1 Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt.
The Reading Centre En tekst for alle? Individuell litteraturtilpasning Trude Hoel, Lesesenteret, UiS SAMSPEL 2007, 31. januar,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
1 Sara Nirvander Født: Posisjon: Målvakt.
1.
Rett spor eller ville veier
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Velkommen til foreldremøte på Ra ungdomsskole
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
1. Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt.
Temakveld Nettvett og spill.
X x Født: x Posisjon: x Høyde: x.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Anders Isnes Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling PLUTO Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling Universitet i Oslo Presentasjon Utdannningstorget.
1. Født: Posisjon.
1 Mathias Kolstad Holm Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 191.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Robin Christoffer Halberg
Sykefravær PSU 3.februar kvartal
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Lekseplan for 5.trinn uke 13 Mandag 23. mars – fredag 27. mars.
1 Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1. Håvard Åsheim Født: Posisjon: Målvakt 1.
PISA 2009 i et nordisk perspektiv Nordisk møte i Helsinki Oslo 26. januar 2011 Marit Kjærnsli ILS, Universitetet i Oslo.
BARN OG DATASPILL KURS FOR FORELDRE Første møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Utskrift av presentasjonen:

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever fra språklige minoriteter og øvrige elever, basert på PISA 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesing og lesevaner Hva kjennetegner lesevaner i fritiden og holdninger til lesing blant jenter og gutter fra språklige minoriteter sammenliknet med øvrige elever? Hvilken utvikling kan spores fra 2000 til 2006?

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Minoritetsspråklige elever i PISA Elever med begge foreldre født i et annet land Elever som er født i landet Elever som er født utenlands

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Antall elever i de ulike gruppene PISA 2000 Majoritet =3870 Minoritet født i Norge N=74 Minoritet født i utlandet N=143 PISA 2006 Majoritet N=4279 Minoritet født i Norge N=140 Minoritet født i utlandet N 142

Resultater i 2000 og

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Prosentandel elever som ALDRI leser for fornøyelsens skyld i 2000 og 2006

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Elevenes holdninger til lesing i 2000 og 2006

PISA 2000 PISA 2006

Endring i prosentelever som leser minst hver uke Aviser Epost og Internett Andre bøker Skjønn Tegne Ukeblad Prosent Min.jenterMaj.jenterMin.gutterMaj.gutter

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Oppsummert Kjønnsforskjellene i lesing blant majoriteten av elevene er store i jentenes favør begge år. Jenter fra språklige minoriteter presterer signifikant bedre i lesing enn gutter fra språklige minoriteter i 2006, noe som ikke var tilfellet i Kjønnsforskjeller i lesevaner blant elever fra språklige minoriteter har økt, og nærmer seg kjønnsforskjellene blant majoriteten av elevene. Utviklingen kan tolkes som et resultat av integrering over tid.

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Bruk av IKT blant elever fra språklige minoriteter i Norge Hvordan er tilgangen til datamaskiner blant elever fra språklige minoriteter sammen liknet med øvrige elever? Hva bruker gutter og jenter fra språklige minoriteter datamaskinen til og hvor ofte? Hvordan vurderer elevene sin IKT- kompetanse? Er det sammenheng mellom IKT-bruk og faglige prestasjoner i PISA?

Tilgang til datamaskiner hjemme

Elevenes IKT-bruk i 2000 og

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Endring i prosentandel fra

Bruk av Internett

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Bruk av programvare

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Norske elevers IKT-bruk sammenliknet med OECD-gjennomsnittet

Bruk av programvare uten hjelp av andre

Bruk av Internett uten hjelp av andre

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Norske elevers selvtillit i IKT-bruk sammenliknet med OECD-gjennomsnittet

Korrelasjon mellom IKT-bruk og faglige prestasjoner Mat. maj. Mat. min. Les. maj. Les. min. Nat. maj. Nat.min. Selvtillit avanserte IKT oppg. 0,00 0,08 -0,06 0,03 -0,02 0,10 Selvtillit Internett 0,14 0,22 0,14 0,23 0,12 0,23 Bruk av dataspill eller Internett -0,02 -0,07 -0,10 -0,14 -0,03 -0,07 Bruk av programvare -0,06 -0,12 -0,08 -0,17 -0,07 -0,11 Korrelasjon mellom “Selvtillit Internett” og faglige prestasjoner blant jenter og gutter Maj.jenter Min.jenter Maj.gutter Min.gutter Matematikk 0,06 0,19 0,26 Lesing 0,07 0,09 0,21 0,29 Naturfag 0,04 0,13 0,19 0,29

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Oppsummert Elever fra språklige minoriteter har omtrent like god digital tilgang som øvrige elever. Alle elever bruker datamaskinen hyppigere hjemme enn på skolen. Gutter dominerer fortsatt daglig bruk av dataspill, mens jentene bruker IKT hyppigere i 2006 enn i Særlig har hjemmebruken av chat og andre kommunikasjonsprogrammer økt blant jenter fra språklige minoriteter. Elever fra språklige minoriteter bruker ulike typer programvare mer enn øvrige elever. Gutter fra språklige minoriteter som skårer svært lavt i lesing i PISA 2006, behersker i mindre grad enn andre elever avansert Internettbruk som krever lesing og skriving.