Interaktive bridgetjenester for Internett og mobile klienter Masteroppgave 2007-2008 Eirik Tenold & Remy Monsen Veileder: Sven-Olai Høyland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

Nedlasting av apper på Apple
Webbasert administrasjonssystem for fondsforvaltere Martin Lie 20. april 2006.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Bergen Golfklubb Juniortrening Utfordringer • Lav rekruttering av juniorer som ønsker å spille mye golf, spille turneringer, trene golf hele året.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Bluetooth community i J2ME for mobiltelefoner, hovedprosjekt hos Telenor Mobil A/S, Utviklet av: •Arve Waltin •Per Ola Sæther.
Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s
Hva gjør en Bachelor i ingeniørfag Elektro / Kommunikasjonssystemer?
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
BRIDGE ER:  KREVENDE  FARTSFYLT  DRAMATISK  SPENNENDE.
Resultater Kundesenter
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Calendar and contact synchronization with P900 Hong Nhung Thi Vo.
 Ett klubb til klubb utvekslingsprogram  Distrikt/multidistrikt er sentrale støttespillere og koordinatorer  Se
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Postbank Cup Hisøy August 2007 Arrangør: Hisøy IL, Arendal Påmeldingsfrist Vi tilbyr: Mange kamper på alle lag 5-7 er lag Ferdighetskonkurranser.
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Lær bridge med Mo Bridgeklubb
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
12,302,337,422,54 12,30 5,93 1,06 1,27 8,27 Hvordan ser infrastrukturleverandørene på sin fremtidige utvikling av TETRA Jan-Erik Hammerstad Siemens ICM.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Bearbeide og presentere interessante bridgespill
Avdeling for ingeniørutdanning
Nettsted for bridgetjenester Bjørnar Pettersen Veileder: Sven-Olai Høyland.
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Rekrutteringsprosjektet 2016
LUB og nasjonale planer
Håndholdte terminaler og utnyttelse av mobil teknologi Nils Petter Johnsen Product Market Manager Telenor Norge.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Sanntids værdata på mobiltelefon
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
Gruppe 3M2 Multiplayerspill til mobiltelefon - med MIDP 2.0 André Aubert Mats Bue Martin Havnør.
M2M utstyrsovervåkning System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr fra IM-basert mobilklient. System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr.
J2ME- og Web-basert Instant Messaging System. Oppgavebeskrivelse Selvstendig system J2ME- og Web-basert Internasjonalisering.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Programmering av mobile enheter nr.027
Conceptual Modeling of Styles for Mobile Systems Anders Linseth.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
2.6 FIKS Ansvarlig: Steve og Ingunn FIKS står for Fotballens Informasjon og Kommunikasjons System og eies av Norges Fotballforbund  For at våre klubber.
Oppdatert web-løsning Kongsberg o-lag
BRIDGE ER:  KREVENDE  FARTSFYLT  DRAMATISK  SPENNENDE.
Distribusjon av musikk over bluetooth
Utskrift av presentasjonen:

Interaktive bridgetjenester for Internett og mobile klienter Masteroppgave Eirik Tenold & Remy Monsen Veileder: Sven-Olai Høyland

2/29 Agenda  Hva er bridge?  Prosjektet  Administrasjonssystem for NM-klubber  Program for bridgespilling på mobil  Gjennomføring  Erfaringer  UP vs. XP  Utfordringer på mobile klienter

3/29 Prosjektet  Består av to underprosjekter  Administrasjonssystem for NM-klubber  Web-basert system for administrasjon av bridge- turneringer  Program for bridgespilling på mobil  Utvikling av klient for mobiltelefon, hvor fire spillere skal kunne spille sammen over Bluetooth eller GPRS (evt. annet IP-basert nettverk)

4/29 Kort om Bridge  Kortspill for fire personer hvor to og to danner makkerpar som spiller mot hverandre.  Spillet minner en del om ”Amerikaner”.  Mer om Bridge senere...

5/29 Bridge i Norge  Stort bridgemiljø  Nesten registrerte spillere, av disse er medlemmer i en klubb  454 offisielle bridgeklubber fordelt på 25 kretser  Organiserte turneringer i regi av Norsk Bridgeforbund  NM for Klubblag  Seriemesterskap  NM Par  +++  Verdensmester i 2007

6/29 NM for Klubblag  Arrangert av NBF  2007/2008: 301 påmeldte lag fra hele landet  4-6 spillere per lag  7 runder  Over 400 kamper totalt  Går over 9 måneder (september – mai)  Lagene arrangerer selv kampene, med unntak av siste runde (finalen)  NBF står for trekning, og mottar resultatrapporter fra lagene etter spilt kamp

7/29 Situasjonen før  Påmeldinger ble sendt via faks, epost eller brev til NBF  Kampresultater ble sendt via faks eller brev til NBF  NBF måtte manuelt behandle disse dataene for å:  Finne ut hvilke lag som går videre til neste runde  Registrere og publisere resultat  Belaste klubbene for rundeavgifter  Tildele forbundspoeng til spillere

8/29 Administrasjonssystem for NM- klubber  Web-basert turneringssystem for avvikling av bridgeturneringer  Hovedsakelig tiltenkt NM for klubblag, men kan også benyttes til andre turneringer  Styrer alle deler av turneringen  Påmelding, deltageravgifter, trekninger, resultatrapportering, mm.  Gir raskere og bedre oversikt for sluttbrukerene (Trekninger, Resultater, etc)

9/29 BTS  Systemet gikk live August Systemet var da ikke ferdig utviklet.  Måtte ta hensyn til dette, unngå å innføre feil ved videre utvikling.  Benyttet egen testserver.  Kontinuerlig tilføring av nye funksjoner mens systemet var i drift.

10/29 BTS

11/29 BTS  Utviklet i PHP (Benyttet cakePHP rammeverk)  Utviklet basert på Unified Process (UP) som utviklingsmetode  Kompatibilitet med NBF sine servere.  PHP4 og MySQL4

12/29 BTS - Tilbakemeldinger  Fleste tilbakemeldinger positive.  De få negative tilbakemeldingene vi fikk var av prinsipiell art.  Tilbakemeldinger både fra NBF og brukerne av systemet antyder at situasjonen nå er bedre enn før.

13/29 BTS - Demo If(presentation.timeLeft >= demo.timeRequired()) { presentation.minimize();browser.maximize();browser.navigateTo(”

14/29 BTS – Fremtiden  NBF ønsker å utvide BTS med flere funksjoner og turneringstyper  En gruppe studenter har fått videreutvikling av BTS som sin bacheloroppgave for våren 2008

15/29 Program for å spille via mobil  Skal kunne kommunisere via  Bluetooth  IP (f.eks over GPRS og WLAN)  Platformer  Java SE  Java ME  QTopia (Greenphone) ?

16/29 Java  Java ME  Støttes av et stort antall moderne telefoner  Tildels varierende implementasjoner og versjoner på forskjellige mobiler  Relativt primitiv versjon av Java SE

17/29 Andre løsninger  Qtopia  Standarisert C++ platform for mobile enheter basert på QT.  Native  Leverandørspesifik  Vanligvis C/C++ basert

18/29 Volt Bridge

19/29 Volt Bridge  Bridge for mobile enheter  Kommunikasjon via Bluetooth og TCP/IP (GPRS, WLAN, etc)  Kan kommunisere med PC- basert klient (TCP/IP).  Dynamisk tilpasset forskjellige skjermstørrelser

20/29 Utviklingsmobilene  Symbian S60  Wi-fi  Bluetooth 2.0  240x320 roterbart display  CLDC MIDP 2.0  Symbian 9.1  Wi-fi  Bluetooth 2.0  240x320 touch skjerm  CLDC MIDP 2.0 Sony Ericsson W960 Nokia N95

21/29 Utfordringer  Java ME oppfører seg ikke likt på alle mobiler, selv med de samme spesifikasjonene (CLDC, MIDP)  Java ME er basert på en redusert versjon av Java SE 1.3 (mai 2000), noe som gjør at mange nyere elementer i Java IKKE fungerer. Mange av klassene man finner i 1.3 er heller ikke tilstede.

22/29 Utviklingsmetoder  Bruker forskjellige metoder på hvert underprosjekt  UP (Unified Process)  XP (eXtreme Programming)  Gjort for å få erfaring med flere metoder, og for å gi rapporten mer bredde  Lett gjennomførbart, siden hvert delprosjekt er selvstendig.

23/29 Verktøy, Språk & Plattformer  Eclipse (IDE)  NetBeans (IDE)  Sun Wireless Toolkit  Subversion  Wordpress  Mantis  dotProject  MediaWiki  mySQL  Java (J2ME + J2SE)  PHP  CakePHP

24/29

25/29

26/29

27/29 Tidsplan MOD250 INF270 INF234 Oppgave MOD251 INF245 Oppgave INF143 Oppgave Høst 2006Vår 2007Høst 2007Vår 2008 Turneringssystem Bridge for mobil

28/29 Fag - Obligatoriske  INF234 – Algoritmer  Effektivitetsanalyse  Algoritmer  MOD250 – Avansert programvareteknologi  J2EE  XML  Web services  MOD251 – Moderne systemutviklingsmetoder  XP  Patterns

29/29 Fag - Valgfrie  INF270 – Innføring i optimeringsmetoder  Simplexmetoden  Svært teoretisk  INF245 – Sikre trådløse nett  Wi-fi  Bluetooth/mobilprogrammering  INF143 – Sikkerhet i distribuerte systemer  Web-sikkerhet  Personvern og etikk

Konklusjon og oppsummering