Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe
Konsept Mål: produktutvikling av undertøysmerket Pierre Robert. Nytt konsept: Pierre Robert ØKO Målgruppe: menn, 20- 50 år Behov: lett tilgang til undertøy som er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig Design: stilrent, maskulint og QR kode Kvalitet: bomull Farger: nøytralt, maskulint. Sort, grått og hvitt. Pris: Kr. 199,-
Pierre Robert Kun fakta (Når startet, eiere, hvilke land, omsetning…) + Bilder KRISTINE kanskje du kan bruke disse?
Pierre Roberts to kolleksjoner
Bakgrunn for valg av Pierre Robert som kunde Markedsledende innen herreundertøy i dagligvare Synlig behov for konseptutvidelse. Har i dag to kolleksjoner. Kun fargerikt, sporty og ”ungt” design. Bred strikk med tydelig skrift (Pierre Robert) Ligger i prismessig i midtsjiktet (149 – 199) Er miljøbevisste http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert-Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt Har fokus på etisk handel http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert-Group/Samfunnsansvar
Konkurrenter - design Mange undertøysprodusenter har modeller i god passform og kvalitet og med det stilrene, maskuline og nøytrale uttrykket vi ønsker: Calvin Klein Sloggi Calida Hugo Boss Fordeler med Pierre Robert ØKO vs. andre produsenter: Finnes i dagligvarehandelen – lettere tilgjengelig Lavere prisklasse enn konkurrentene Miljøperspektivet – Grønt punkt, støtteprosjektet QR-koden Etisk handel
Konkurrenter - pris Pierre Robert er den største, og i mange tilfeller den eneste, leverandøren på herreundertøy i dagligvarehandelen. Det blir derfor naturlig å sammenligne seg med konkurrenter i samme prisklasse som tilbys i butikk-kjeder og gjennom netthandel. Eksempler på konkurrenter i denne prisklassen: Bjørn Borg (249,-) Jack & Jones (199,-) Dressmann (149,-) H&M (129,-) Konkurrentenes modeller er som regel fargerike. De aller fleste har bred strikk, gjerne med produsentens navn eller logo tydelig plassert. H&M har også den nye kolleksjonen David Beckham Bodywear, som er en mer nøytral linje. Disse produktene finnes kun i H&M-butikker.
Fant denne teksten på nett: Grønt punkt 20.10.2011 15:03 Grønt punkt merket finnes på alle våre produkter. Symbolet betyr at Pierre Robert Group er medlem av Grønt punkt og at vi tar miljøansvar ved å frivillig betale en avgift for den emballasjen vi importerer og pakker våre produkter med. Grønt punkt er en nasjonal ordning for innsamling og gjenvinning av brukt emballasje. Vi oppfordrer alle å kildesortere all emballasje. Vi leter stadig etter nye metoder å emballere varene våre på som er mer miljøvennlig. HER KAN VI KOMME INN MED VÅRT EMBALLASJE KONSEPT?? Evt endre emballasjekonseptet til at man får pant for emballasjen?? http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert-Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt
Opps, fant også dette på nett: Samfunnsansvar Åpne og ansvarlige samarbeidsforhold Som Norges største leverandør på basisplagg til dagligvarebutikkene, er Pierre Robert Group opptatt av ansvarlighet i hele verdikjeden. Med flere merkevarer, et stort utvalg produkter og produksjon i både Asia og Europa tar Pierre Robert Group etikk og miljø svært alvorlig. - Arbeidet med etisk handel skal gi forbrukere en trygghet når de velger å kjøpe våre produkter, sier CSR Manager Margrethe Vikanes i Pierre Robert Group. http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert-Group/Samfunnsansvar
Grafisk framstilling av markedet Kjente merker i klesbutikker Klesbutikker egenproduksjon/ butikk- kjeder Matbutikker Billigkjeder
Grafisk framstilling av markedet
Brukerundersøkelse Hva ønsker målgruppen? Hvor, hva, hvordan? Farger, form, merker? Pris? LENKE TIL UNDERSØKELSEN!
Vi vil ikke ha....
Videreutvikling Dette bildet er fra Pierre Robert, videreutvikle dette designet til smalere strikk, QR kode fremme på strikken?
Inspirasjon
Forarbeid Foto fra butikker, bilder av div. Boksere
Collager/ moodboards
Skisser+ konsept
QR- Inspirasjonsbilder bare rediger+fyll inn mer..
QR- koder i tiden bare rediger+fyll inn mer..
QR- kode QR= Quick Response Gir utfyllende informasjon om f.eks virksomhet, produkt, arrangement, hendelse osv. Kan lagre mer data enn strekkoder. F.eks URL-koblinger, geografiske koordinater og tekst Skannes via app til mobiltelefon
QR-kode i ØKO Foran på strikken (eller på vaskelappen?): gir informasjon om produktet og vedlikehold På emballasjen: gir informasjon om støtteprosjekt, samt Grønt punkt og Etisk handel
Støtteprosjekt Fakta om produksjonen av miljøvennlig tekstil.. Bomull? Syntetisk? Farger? Overskudd til prosjekt regnskog... SØPPELPROBLEM: Emballasje to i en pakning Bruke pakningen til toalettmappe (forlenge levetid)
Støtteprosjekt www.oikos.no ODISSA = organic Agriculture Development in Sub-Saharan Africa Miljø- og helsevennlig utvikling av landbruket i det sørlige Afrika Kurs og oppfølging i økologisk bomullsproduksjon Produksjon – høyere utdanning – forskning www.nicefashion.org
Emballasjedesign Søppelproblem= toalettmappe Design: Bilde, QR kode, logo Materiale (plast)
Emballasje, skisser
Marked Plassering Belysning Reklame
Oppsummering
Videreutvikling
Bilder vi kanskje kan bruke en plass...