Nettsamfunnsvaner i Norge 30 % av Norges befolkning, eller 1 million bruker et nettsamfunn daglig eller flere ganger i uken (Brandtzæg & Heim, Mars 2007) …..og dette var før Fjesbok- boomen… Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Hva er utfordringen? Vedvarenhet/Lagring Søkbarhet Reproduserbarhet Usynlige tilskuere (kilde danah boyd, 2007) Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
deiligst og penest osv.. koster masse penger og dritt (gutt, 17) Jeg bruker deiligst.no mindre enn før (…) det er mange ekle/pervo gutter der, som er uhyggelige, og det er mange som spør etter msn, og hvis man gir msn til de, så er det eneste de spør om er om man har cam (jente 16 år) deiligst og penest osv.. koster masse penger og dritt (gutt, 17) Deiligst.no, et pengesluker nettsamfunn.. Tragisk (gutt 17) Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Men, hvordan kan unge legge seg ut på denne måten? Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Så hva gjør vi? Ta med oss elevenes mediekultur inn i skolestua som pedagogisk redskap – la elevene bli publisenter? Bruke blogg Lage digitale historier med bilder Lage podkaster Lage video og publisere på YouTube Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Hvordan unngå opphavsrettsproblemer? Bruke frigitte bilder http://yotophoto.com/ http://www.flickr.com/creativecommons Bruke podkastfri musikk http://www.uhort.no/Podsafe_Music Bruke opphavsrettslige videoer http://filmarkivet.dimag.no/ Se etter Creative Commons-lisenser http://search.creativecommons.org/ Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Internett og fusk Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Hvorfor gjør de det? ”Jeg er en vanlig ambisiøs jente som akkurat har fått tilbake mitt skolearbeide med karakteren Ikke godkjent. Hvorfor? Jo, fordi jeg har skrevet mitt arbeide fra en artikkel på Internett. Grunnen til at jeg gjorde dette er at man har et forbannet stort press på seg i dagens videregående skole slik at det er umulig å ikke falle for fristelsen å skrive av noe ferdigskrevet for å ikke dø av alle leksene. Jeg som vet at jeg er en meget god elev i vanlig forstand, fusket.” Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Hva kan vi gjøre? Informere om opphavsrett La elevene få innflytelse over emne La elevene utforme disposisjon m.m. sammen med andre Lærer/elev-respons i skriveprosessen Publiser digitalt Lær elevene kildehenvisninger Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Konklusjon La elevene bli produsenter i stedet for konsumenter Ta elevenes mediehverdag inn i skolestua Bruk web 2.0 Lars Opdal Høgskolen i Buskerud
Hvilken plass mener vi IKT bør ha i skolen? Til ettertanke – helt til slutt Lars Opdal Høgskolen i Buskerud