Nettsamfunnsvaner i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Del 2: Personlig økonomi.
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Barns rettigheter - personvern
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Publisering på internett
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Godt verktøy er halve jobben
Foreløpige resultater
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Del 2: Personlig økonomi.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Overgangsprosjektet.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Barn og unges nettliv Muligheter og utfordringer i informasjonsalderen Kjetil Østereng, Høgskolen i Østfold 2007.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Bokpresentasjon Bergen
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Bilder fra besøk i Russland
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Blogg og publisering på nett
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Hva i all verden er det for noe rart?
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
Forum for studentaktive læringsformer
“Disippel-høring”.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
​Opphavsrett 10. trinn ​Produsere og bearbeide Creative Commons.
Utskrift av presentasjonen:

Nettsamfunnsvaner i Norge 30 % av Norges befolkning, eller 1 million bruker et nettsamfunn daglig eller flere ganger i uken (Brandtzæg & Heim, Mars 2007) …..og dette var før Fjesbok- boomen… Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Hva er utfordringen? Vedvarenhet/Lagring Søkbarhet Reproduserbarhet Usynlige tilskuere (kilde danah boyd, 2007) Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

deiligst og penest osv.. koster masse penger og dritt (gutt, 17) Jeg bruker deiligst.no mindre enn før (…) det er mange ekle/pervo gutter der, som er uhyggelige, og det er mange som spør etter msn, og hvis man gir msn til de, så er det eneste de spør om er om man har cam (jente 16 år) deiligst og penest osv.. koster masse penger og dritt (gutt, 17) Deiligst.no, et pengesluker nettsamfunn.. Tragisk (gutt 17) Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Men, hvordan kan unge legge seg ut på denne måten? Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Så hva gjør vi? Ta med oss elevenes mediekultur inn i skolestua som pedagogisk redskap – la elevene bli publisenter? Bruke blogg Lage digitale historier med bilder Lage podkaster Lage video og publisere på YouTube Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Hvordan unngå opphavsrettsproblemer? Bruke frigitte bilder http://yotophoto.com/ http://www.flickr.com/creativecommons Bruke podkastfri musikk http://www.uhort.no/Podsafe_Music Bruke opphavsrettslige videoer http://filmarkivet.dimag.no/ Se etter Creative Commons-lisenser http://search.creativecommons.org/ Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Internett og fusk Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Hvorfor gjør de det? ”Jeg er en vanlig ambisiøs jente som akkurat har fått tilbake mitt skolearbeide med karakteren Ikke godkjent. Hvorfor? Jo, fordi jeg har skrevet mitt arbeide fra en artikkel på Internett. Grunnen til at jeg gjorde dette er at man har et forbannet stort press på seg i dagens videregående skole slik at det er umulig å ikke falle for fristelsen å skrive av noe ferdigskrevet for å ikke dø av alle leksene. Jeg som vet at jeg er en meget god elev i vanlig forstand, fusket.” Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Hva kan vi gjøre? Informere om opphavsrett La elevene få innflytelse over emne La elevene utforme disposisjon m.m. sammen med andre Lærer/elev-respons i skriveprosessen Publiser digitalt Lær elevene kildehenvisninger Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Konklusjon La elevene bli produsenter i stedet for konsumenter Ta elevenes mediehverdag inn i skolestua Bruk web 2.0 Lars Opdal Høgskolen i Buskerud

Hvilken plass mener vi IKT bør ha i skolen? Til ettertanke – helt til slutt Lars Opdal Høgskolen i Buskerud