Struktur - mål - innhold - litteratur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
IDRETTSFAG m/bredde eller toppidrett
KITING SOM EN DEL AV NSF. BÅT OG SAMFUNN: NSF arbeider mot myndighetene for å sikre områder/vannspeil å seile i. På lik linje vil vi kunne jobbe for områdene.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Vurdering for læring.
Skitrening gjennom sesongen
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Presentasjon av status Landslaget
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
 Non- profit selskap - ”eid av idretten for idretten”  Selskapets styre skal inntil videre bestå av 4 personer. • Tommy Olsen, styreleder • Eskil Ervik,
Personlig utviklingstrapp Skøyter
Vi har alle rett til en aktiv fritid!
Norges idrettshøgskole
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Tvedestrand og Åmli vgs Sam Eyde vgs
Olympiatoppens ansvarsområder
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
NORGES RYTTERFORBUND - TRENERUTDANNING Trener II 2009/2010.
Kursmoduler trenerstigen NSF
INVITASJON TIL IL JUTUL – ISHOCKEY 2012/2013
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
A-LAGET 2008.
Internasjonale dommere Dommerseminaret Internasjonale dommere •IAAF Regel 115 o ”Overvåkingsdommer” for Europaforbundet/IAAF •TOECS level II (ATO.
Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb
Utfordringer løses i fellesskap
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Øvelsesutvalg hurtigløp
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
OVER 15 ÅR? BLI MED PÅ AKTIV UNGDOM KURS I GJESVÆR JUNI!
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Tema: Prosjekt Byggfag Navn: Kim Johnsen
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Idrett og ledelse Ønsker du å bli en bedre leder, trener eller dommer? Ønsker du å utvikle klubben din? Ønsker du en formell, nyttig.
Veiledertreneren
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
IMPLEMENTERING AV SPESIFIKKE KURS I TRENERSTIGEN Rica Gardermoen 8-9 desember 2006.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Vågsfjord videregående skole Heggen
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
BSK Alpint treningstilbud sesongen : Alpint 2006 BSK Alpint Sesongen 2013/14 har BSK Alpint en egen gruppe for barn født i 2006 eller tidligere.
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Trenings- og Helselære + Grunntrening Idrettsfysiolog Eivind Andersen
Mål for Modul E Bli kjent oppbygningen av en klubbs aktivitetstilbud Tanker om utvikling egen klubbs aktivitetstilbud 1.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Kursmoduler trenerstigen NSF Trener 1 Pistol, Rifle, Viltmål og Lerdue Varighet: 45 timer + 45 timer praksis i egen klubb. De 45 timene med undervisning.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Fag- og timefordeling Utdanningsprogram for idrettsfag.
Oppvarmingsseminar Trener/leder konferansen 2015.
Trenermentorutdanning
Aktivitetsleder barneidrettskurs
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Arbeidskrav og treningsplanlegging i orientering
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Trenerløypa Trener 1 Alpint
Elevinstruksjon 2018/19.
Modul 1.06 Treningsplanlegging
Utskrift av presentasjonen:

Struktur - mål - innhold - litteratur Trenerutdanning Struktur - mål - innhold - litteratur

TRENERSTIGEN T3 – Topptrenerutdanningen NTNU/OLT T2 – Utvikle trenere for region/landslag – junior og senior 60t T1 – Utvikle kunnskapsrike trenere som legger til rette for stor og god aktivitet og godt miljø blant barn/ungdom (10år ) – prestasjonsutvikling 30t Skøyteskolen – ”action” på skøyter sommer og vinter – mye og variert basis aktivitet med fokus på skøyter 12t

Hva er nytt i trenerstigen? Trenerstigen er mer tilpasset slik det er i andre særforbund Mer fokus på prestasjonsutvikling Mer fokus på dagens kunnskap – moduler kan enkelt skiftes ut Skøyteskolen (før A-kurs) – er et praktisk kurs for de som aktiviserer de yngste, samt gir et bredt spekter av øvelsesutvalg T1 (før B-kurs/Trener I) T2 (før C-kurs/Trener II) T3 (diplomtrener)

Kursoppbygning Kursene er satt sammen av teoretiske og praktiske ”moduler” på 2/4 timer Modulene kan gjennomføres i fritt valgt rekkefølge Alle kursene avsluttes med en skriftlig eksamen eller teoretisk/praktisk oppgave/prøve

Skøyteskolen: Målsetting En skal kunne tilrettelegge og organisere aktiviteter for den aktuelle målgruppen i et sosialt og trygt miljø basert på idrettens grunnverdier» ”Action” på skøyter sommer og vinter – mye og variert basis aktivitet med fokus på skøyter Aktivitet – lek og action Grunnøvelser – koordinasjon/grunnteknikk Praktiske øvelseseksempler/aktivitetsbank

Skøyteskolen: Krav Deltakerne må være over 14 år. De bør ha erfaring fra skøyteidrett og ha interesse for skøyteinstruksjon Det er ingen eksamen, men man må ha 80% fremmøte for å få kurset godkjent

Skøyteskolen: Modulene ”Action” på skøyter Forberede skøyteaktivitet – barmark/skøyter Forslag til aktivitetsopplegg – barmark/skøyter Øvingsbank leker og øvelser – barmark/skøyter Rulleskøyter – 4 treningsøkter à 1,5t Sikkerhet – hjelm, evt. kne/albu beskyttelse Grunnleggende ferdighet – start, stopp, brems, sving Grunnteknikk Aktiviteter – barmark/skøyter Skøyter – 4 treningsøkter à ca. 1,5t Totalt 12 timer

Skøyteskolen: Litteratur Forfatter/utgiver Gøy på isen NY BOK Skøyteskolen Skøyteskolen -rulleskøyter Ruud m/flere – NSF/Universitetsforlaget Wright (red) – klar vår 2007 NSF – hefte

Trener I: Målsetting Utvikle kunnskapsrike trenere som legger til rette for stor og god aktivitet og godt miljø blant barn/ungdom (10år ) – prestasjonsutvikling Gi praktisk og teoretisk innføring i trening av fysiske parametere, basistrening og grunnteknikk Treningsplanlegging/treningsregistrering Treningsledelse og instruksjon Rikt øvelsesutvalg Kjenne til utviklingstrappene for skøyter

Trener I: Krav Deltakerne må være over 15 år, og ha deltatt/bestått Skøyteskolen eller gjennomført tilsvarende kompetanse Bestått eksamen og 80% fremmøte på teori/praksis modulene

Trener I: Modulene Generell treningslære – teori – 4t Utviklingstrapper/testing – praksis og teori – 2t (0,5+1,5) Basistrening – øvelsesbank – praksis – 4t Treningsplanlegging/treningsregistrering – teori og praksis – 4t (2+2) Teknikk – grunnteknikk – teori og praksis – 6t (4+2) Styrke/spenst – teori og praksis – 2t (1+1) Utholdenhet/intensitetssoner – teori og praksis – 2t (1,5+0,5) Idrett/kosthold/ernæring – teori – 2t Trenerrollen/psykologi – teori og praksis –2t Øvelsesutvalg/instruksjon – praksis – 2t Totalt 30 timer, hvorav 4 timer selvstudium + eksamen/evaluering

Trener I: Litteratur Litteratur Forfatter/utgiver ISU bok Utholdenhet Idrettens treningslære Utviklingstrapper Kompendium teknikk Teknikk video Gemser/Koning/Schenau Aasen (red) m/flere – Akilles forlag Gjerset (red) m/flere – NIH/NIF/UF NSF – hefte NSF

Trener II: Målsetting Utvikle trenere for region/landslag – junior og senior En Trener II skal kjenne til utdypende forhold og detaljer av betydning for å kunne planlegge, lede og analysere treningen for den aktuelle målgruppe over en hel sesong Kjenne grunnleggende og sentrale momenter av betydning for prestasjonsutvikling

Trener II: Krav Trenere som har fullført og bestått Trener I-kurs eller har tilsvarende kompetanse 80% fremmøte samt gjennomført praktisk prøve og bestått eksamen

Trener II: Modulene Treningslære – teori – 4t Utviklingstrapper/testing – teori – 2t Funksjonell basistrening – øvelsesbank – teori og praksis – 6t (2+4) Treningsplanlegging – teori og praksis – 6t (4+2) Teknikk – teori og praksis – 6t (4+2) Styrke/spenst – teori og praksis – 5t (2+2) Utholdenhet – teori og praksis – 5t (2+2) Kosthold/ernæring – teori – 3t Coaching/trenerrollen – teori og praksis – 6t (3+3) Motivasjon/psykologi – teori – 4t Doping – teori – 3t Totalt 60 timer, hvorav 10 timer selvstudium + eksamen/evaluering

Trener II: Litteratur Litteratur Forfatter/utgiver ISU bok Utholdenhet Presentasjoner Gemser/Koning/Schenau Aasen (red) m/flere – Akilles forlag Foreleser

T3 - Topptrenerutdanningen 4 moduler a 15 studiepoeng – 1 modul i hvert semester – totalt 2år Trenerrollen og treningsfilosofi Strategisk prestasjonsutvikling og kulturbygging Coaching Verdiforankring Mål for topptrenerutdanningen: Høyne kvaliteten på trenerens arbeidsinnsats/arbeid føre til flere kvalifiserte topptrenere og samtidig gjøre trenerjobbene mer attraktive Bygge bro mellom klubber, regions- og landslag og Olympiatoppen Bidra til tverrfaglig kompetanseutvikling og en felles treningsfilosofi Hver deltager blir coachet av en egen mentorer. Mentor vil lage en rapport for hver modul som blir grunnlaget for karaktersetting. Grupper på tre kursdeltagere skal jobbe med aktuelle problemstillingene innenfor OLT`s fire resultatområder: 1) Utholdenhet 2) Teknikk, koordinasjon 3) Lagidretter, ballspill 4) Kraft og hurtighet Innholdet i hver modul skal implementeres i egen klubb/resultatenhet og systematiske resultat og effektmålinger gjennomføres.