Ordkunnskap Forelesning 2A

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Litt mer om PRIMTALL.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Elevtekster og ortografi
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Forelesning for Oslo kommune
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Språkleg modul A - oversyn
Forelesning for Oslo kommune
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Barns semantiske utvikling
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Bokpresentasjon Bergen
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev Smørblomst
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Regulære uttrykk.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Global Dignity Day Klikk for film:.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
100 lure ord å lære.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Ordklasser Inndelingen
ROT Ei rot er et usammensatt ord uten bøynings- og avledningsaffiks.
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Agent for rettferdighet
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 2 – januar 2015
Lesing og lesestrategier
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Morfologi A1A.
Kapittel 38 Petters familie.
Morfologi.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
NY VRI Nina og Ingvild.
Provided By: hundetrening skole Provided By:
Revidert læreplan i engelsk
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Lesskriv 4.
Utskrift av presentasjonen:

Ordkunnskap Forelesning 2A 5.9.02 Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Ordkunnskap Forelesning 2A 5.9.02

Grensene for mitt språk er grensene for min verden Ludwig Wittgenstein

Eit ord er eit under Olav H. Hauge

skal eg koma over Olav H. Hauge Eit ord - ein stein i ei kald elv. Ein stein til – Eg må ha fleire steinar skal eg koma over Olav H. Hauge

Alle fag: lære ord og begreper Norskfaget: lære om ord og begreper

L97 1. kl. « leike og eksperimentere med ord» 2. kl. «leike med ord», «lære om opphavet til nokre ord», «få ei første innføring i ordklassar» 3. kl. «undersøkje tydinga av og opphavet til sitt eige namn og namnet til andre», «arbeide med ordklassar» 4. kl. «lære meir om ordklassane» 5. kl. «granske korleis vi kan variere språket gjennom ordval»      

6. kl. «undersøkje korleis ulike ordklassar kan brukast ...» 7. kl. «finne ord av engelsk opphav i norsk og prøve å finne synonym», «arbeide med ordklassane i tilknytning til tekstar» 9. kl. «språklege bilete» 10. kl: «lånord og nyord», «utanlandske ord og uttrykksmåtar», «hovudtrekka i norsk grammatikk»

Hva er et ord?

Aspekter ved ordet betydning etymologi uttale ORD syntaks stavemåte konnotasjoner stilverdi begrepsinnhold emotiv betydning betydning relasjoner og nettverk etymologi uttale ORD syntaks stavemåte morfologi struktur bøying avledningsmuligheter ordklasse

betydning KJERRING etymologi uttale syntaks morfologi stavemåte konnotasjoner begrepsinnhold stilverdi betydning emotiv betydning relasjoner og nettverk KJERRING etymologi uttale syntaks morfologi stavemåte struktur avledningsmuligheter bøying ordklasse

Hvordan beskrive begrepsinnhold? Trekkmodellen et sett av begrepskjennetegn nødvendige og tilstrekkelige Prototypmodellen en typisk eksemplar av kategorien

’husdyr’ + ’hovdyr’+ ’trekkdyr’ ... /hest/

/hest/

Hvordan forklare betydningen av ord? anskueliggjøring, illustrasjon (vise, tegne ...) parafase, forklaring synonymer antonymer overordnete begreper (hyperonymer) eller underordnete begreper (hyponymer) analogi anekdote

Morfologi Ordstruktur = hvordan ordformer er bygd opp

betydningsinnholdet betydningsinnhold et innhold betydning s ning betyd inn hold be tyd

betydningsinnholdet betydningsinnhold stamme et bøyingsendelse sammensetning betydning innhold avledning sammensetning betyd ning s avledning inn hold be tyd suffiks rot rot prefiks rot

STAMME = ordform minus bøyingsendelse ORDTYPER: ROTORD = et enkelt SAMMENSETNING = ord som består av to deler som hver for seg svarer til selvstendige ord AVLEDNING = ord som består av

Ulike perspektiver på ordforrådet Ordhistorisk Bruksområder Frekvens Betydningsfelt (semantiske felt) Produksjons- og resepsjonsperspektiv

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordtyper i historisk perspektiv Arveord Importord Lånord Fremmedord Nylaginger

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Ordforrådet i bruksområde-perspektiv Allmennord Fagord Mindre vanlige allmennord, ”litterære ord” Vanlige allmennord, hverdagsord

I år har vi hatt en makeløs sommer over det meste av landet I år har vi hatt en makeløs sommer over det meste av landet. Rekorder har falt for så vel antall timer sol som antall dager med temperatur på tjue grader eller mer. I (1) år (36) har (15) vi (26) hatt (157) en (7) makeløs (-) sommer (1331) over (40) det (3) meste (1063) av (8) landet (166). Rekorder (6618) har (15) falt (543) for (10) så (33) vel (11) antall (462) timer (469) sol (2071) som (4) antall (462) dager (223) med (13) temperatur (3416) på (9) tjue (4716) grader (1233) eller (46) mer (65)

I (1) OVER (40) DET ( ELLER (46) SOM (4) HATT (157) EN (7) LANDET (166) AV (8) DAGER (223) PÅ (9) ANTALL (462) FOR (10) TIMER (469) VEL (11) FALT (543) MED (13) MESTE (1063) HAR (15) GRADER (1233) VI (26) SOL (2071) SÅ (33) TEMPERATUR (3416)

Ordforrådet i frekvensperspektiv Høgfrekvente ord Ca. 50 ord utgjør halvparten av orda i løpende tekst Mellomfrekvente ord Lavfrekvente ord De fleste ord i et større tekstmateriale blir brukt bare en eller to ganger

E (17,43 %) M (2,87 %) C (0,09 %) R (8,98 %) V (2,08 %) W (0,02 %) N (8,74) F (1,95 %) Z (0,01 %) T (7,66 %) U (1,86 %) X (0,01 %) S (7,20 %) P (1,85 %) Q (0 %) I (6,17 %) B (1,42 %) L (5,55 %) H (1,13 %) A (5,12 %) Ø (0,97 %) K (4,51 %) J (0,96 %) O (4,17 %) Y (0,85 %) D (3,77 %) Å (0,76 %) G (3,69 %) Æ (0,25 %)

Jeg var i konfirmasjon i helga Jeg var i konfirmasjon i helga. Foreldrene til konfirmanten var selvsagt stolte – mora holdt tale og faren viste video fra oppveksten til dattera. Blant gjestene var det tanter – både ordentlige tanter og filletanter, onkler, fettere og en grandonkel.

Jeg var i konfirmasjon i helga Jeg var i konfirmasjon i helga. Foreldrene til konfirmanten var selvsagt stolte – mora holdt tale og faren viste video fra oppveksten til dattera. Blant gjestene var det tanter – både ordentlige tanter og filletanter, onkler, fettere og en grandonkel.

Eksempler på betydningsfelt (semantiske felt) slektskapsord fargebetegnelser bevegelsesverb: gå, løpe, rusler, jogge … mentale verb: se, høre, tenke, tro, ønske, håpe ord for høydeformasjoner: haug, kolle, fjell, nut … …

Barnets åsyn Hvor ynderikt, hvor mildt og bløtt seg runder det barneåsyn, som i uskyld blunder! som åndede med liv i morgenvind det fine rødt på månedsrosens kinn Hva honningdugg dog disse øyne regner! Hvor søtt et dikt i smil de engle tegner, utslettet fluks med skyggen av en drøm, der traurig er fordi den er så øm!

Barnets åsyn Hvor ynderikt, hvor mildt og bløtt seg runder det barneåsyn, som i uskyld blunder! som åndede med liv i morgenvind det fine rødt på månedsrosens kinn Hva honningdugg dog disse øyne regner! Hvor søtt et dikt i smil de engle tegner, utslettet fluks med skyggen av en drøm, der traurig er fordi den er så øm!

Produksjons- og resepsjonsperspektiv Produktivt (”aktivt”) ordforråd Reseptivt (”passivt”) ordforråd Tommelfingerregel: Reseptivt ordforråd = produktivt ordforråd X 3

Ordlæring og utvikling av ordforråd oppbygging av et begrepssystem i hjernen og et leksikalsk system, dvs. ord med tilhørende betydning

Ord- og begrepsutvikling i skolealderen endring av ordassiasjonsmønstre økende abstraksjonsevne fordobling av ordforrådet fra 4. til 8. Klasse vekst i ordtilfanget Kl.tr. Førsk. 1. kl. 4. kl. 6. kl. 8. kl 10. kl Gj.sn. 4000 10 000 17 000 22 000 31 000 33 000

Sammenslåing til ordfamilier (produsere, produsent, produktiv osv.): ca. 20 000 reseptivt or hos voksne

Systematisk ordundervisning? Argumenter for særlig svake elever trenger det effektivt med ordfamilier, hierarkier osv. viktig med opplæring i bruk av ordbøker og lignende Argumenter mot bare dråper i havet heller: lesing, lytting, samtale …

Gode strategier introduser nye ord i en kontekst med kjente ord introduser nye ord i ”utpreget” kontekst (dvs. der de hører hjemme) gjenta nye ord ofte, spre gjentakelsene over tid gjenta nye ord i varierende kontekster