RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Fra ord til liv August 2012.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Samspill og Samhandling
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hva er Smart™.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Nettvett.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Selvfølelse vs selvtillit
Allmennlegen som livsstilsveileder
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Oss & Dem ???.
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Pedagogisk relasjonskompetanse
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Bokpresentasjon Oslo.
Barns læring, voksnes ansvar!
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
De 10 bud 10 måter å elske på.
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
HelART i Ulåsen barnehage
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Kvalitetsklubb – NFF regi
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Bokollektivet Målgruppe:
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Aggresjon.
Fra ”Nesten som deg selv”
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Hvordan forebygge mobbing?
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie

Metoder Vi prøver stadig nye Noen lykkes - andre ikke 20% avhenger av metoden og 80% avhenger av den som bruker den Det finnes ingen bevis på at noen metoder er bedre enn andre Krever lydige medarbeidere

Fagpersonlig utvikling I alt profesjonelt arbeid spiller fagpersonens utstråling, væremåte og gjennomslagskraft en viktig rolle. Vi må undersøke, erkjenne og bearbeide de tanke og handlingsmønstre som hemmer oss i å realisere vårt faglige engasjement og potensial i relasjon til andre

Fagpersonlig kompetanse Summen av pedagogens formidlingskompetanse og relasjonskompetanse

Hva er en god lærer/leder Styrings/ledelse kompetanse Akademisk kompetanse Didaktisk kompetanse Relasjonskompetanse

Anerkjennede pedagogikk Ingen metode- men en måte å være på FRA lydighet til ansvarlighet

Lydighet vs ulydighet Lydighet vs ANSVARLIGHET Et lydig menneske er ikke et sunt menneske Fra begrensning (kontroll og makt) Til avgrensning (kontakt og respekt)

Respekt? Læreren/lederen må Ha respekt før han kan få respekt ”hva må jeg gjøre for at du føler jeg behandler deg med respekt?”

Subjekt-subjekt Fra subjekt -objekt relasjon (Hvordan skal jeg få mitt til å komme til å få barnet hjem til avtalt tid) Til subjekt - subjekt relasjon

Verdiforstillinger Å SE barn Lederskap (hvordan praktisere uten å krenke) Autensistet (ikke rollespill, men ekte liv) Ansvar

Spør ikke: HVA ER GODT FOR BARN, men heller HVA ER GODT FOR RELASJONEN Barn har det aldri bedre enn de voksne (eks. American airlines-fish)

Eks, Mobbing Når man retter innsatsen mot en av partene så bli det en Fiasko Som å behandle parforhold- du snakker ikke bare med ham- uten å møte konen

Å være et forbilde Vi sier vi skal være et positivt forbilde UMULIG Du er et forbilde, både positivt og negativt

Anerkjennelse Å anerkjenne er ikke ord som: Jeg ser at du.... Jeg hører hva du sier.... DETTE ER TILLÆRTE ORD. Hvis du virkelig SER eller HØRER så trenger du ikke drive reklame for det.

Godkjennelse - anerkjennelse Ytrestyring - Indrestyring Lav selvfølelse - selvfølelse Du utsagn - jeg utsagn

Det pedagogiske språk Vurderende, evaluerende eller kritiserende Dert er upersonlig, forholder seg primært til atferd og det barnet ikk ER eller KAN ennå. Vi forlanger at motparten skal være sårbar, mens vi gjemer oss bak det pedagogiske språket

Vi har mange språk Det sosiale språk Det akademiske språk Fagspråket Det litterære språk Det personlige språk

Belønning og straff Smilie, stjerner, penger, lappen Hvis man skal se det etiske- Prøv det samme på de voksne (eks. Partneren)

Man kan ikke forandre seg som menneske før en aksepterer seg selv som man er Tren på å se på ungene DER DE ER Barn /unge skal gjøre erfaringer selv, men ikke alene