RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie
Metoder Vi prøver stadig nye Noen lykkes - andre ikke 20% avhenger av metoden og 80% avhenger av den som bruker den Det finnes ingen bevis på at noen metoder er bedre enn andre Krever lydige medarbeidere
Fagpersonlig utvikling I alt profesjonelt arbeid spiller fagpersonens utstråling, væremåte og gjennomslagskraft en viktig rolle. Vi må undersøke, erkjenne og bearbeide de tanke og handlingsmønstre som hemmer oss i å realisere vårt faglige engasjement og potensial i relasjon til andre
Fagpersonlig kompetanse Summen av pedagogens formidlingskompetanse og relasjonskompetanse
Hva er en god lærer/leder Styrings/ledelse kompetanse Akademisk kompetanse Didaktisk kompetanse Relasjonskompetanse
Anerkjennede pedagogikk Ingen metode- men en måte å være på FRA lydighet til ansvarlighet
Lydighet vs ulydighet Lydighet vs ANSVARLIGHET Et lydig menneske er ikke et sunt menneske Fra begrensning (kontroll og makt) Til avgrensning (kontakt og respekt)
Respekt? Læreren/lederen må Ha respekt før han kan få respekt ”hva må jeg gjøre for at du føler jeg behandler deg med respekt?”
Subjekt-subjekt Fra subjekt -objekt relasjon (Hvordan skal jeg få mitt til å komme til å få barnet hjem til avtalt tid) Til subjekt - subjekt relasjon
Verdiforstillinger Å SE barn Lederskap (hvordan praktisere uten å krenke) Autensistet (ikke rollespill, men ekte liv) Ansvar
Spør ikke: HVA ER GODT FOR BARN, men heller HVA ER GODT FOR RELASJONEN Barn har det aldri bedre enn de voksne (eks. American airlines-fish)
Eks, Mobbing Når man retter innsatsen mot en av partene så bli det en Fiasko Som å behandle parforhold- du snakker ikke bare med ham- uten å møte konen
Å være et forbilde Vi sier vi skal være et positivt forbilde UMULIG Du er et forbilde, både positivt og negativt
Anerkjennelse Å anerkjenne er ikke ord som: Jeg ser at du.... Jeg hører hva du sier.... DETTE ER TILLÆRTE ORD. Hvis du virkelig SER eller HØRER så trenger du ikke drive reklame for det.
Godkjennelse - anerkjennelse Ytrestyring - Indrestyring Lav selvfølelse - selvfølelse Du utsagn - jeg utsagn
Det pedagogiske språk Vurderende, evaluerende eller kritiserende Dert er upersonlig, forholder seg primært til atferd og det barnet ikk ER eller KAN ennå. Vi forlanger at motparten skal være sårbar, mens vi gjemer oss bak det pedagogiske språket
Vi har mange språk Det sosiale språk Det akademiske språk Fagspråket Det litterære språk Det personlige språk
Belønning og straff Smilie, stjerner, penger, lappen Hvis man skal se det etiske- Prøv det samme på de voksne (eks. Partneren)
Man kan ikke forandre seg som menneske før en aksepterer seg selv som man er Tren på å se på ungene DER DE ER Barn /unge skal gjøre erfaringer selv, men ikke alene