SIKKERHET i BKK Vestlandets eget kraftselskap Steinar Torsvik

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
BKKs energisatsinger Strategiseminar HOG - Energi, 18. august 2009 Konsernsjef Atle Neteland.
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Norsk sykepleierforbund Bodø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) er en del av regjeringens helhetlig satsing på informasjonssikkerhet i Norge. NorSIS.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Presentasjon av fjernvarmeprosjekter
Fjernvarmeutbyggingen i Tønsberg, HORTEN OG SKIEN
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Byggherreforskriften
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Tema D: Aktuelle omstillingsprosjekter, erfaringsdeling og informasjon: Ny IKT-organisering Elektronisk bestillings- og fakturasystem Oslo kommune Utviklings-
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fornybar verdiskapning Hardangerrådet Ulvik, 13
Velkommen! 4/4/2017.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2011 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Østfold fylkeskommune Cerebrum-seminar 2014 Jan Roar Skaar og Anders Aagaard Sørby.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sikkerhet ved datasystemer hos Skjåk Energi
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Erfaringer med omsorgsteknologi
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Strategidokument UNIKOM!
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Krav til sikring av personopplysninger
Martin Emblem, krafthandler/business controller
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

SIKKERHET i BKK Vestlandets eget kraftselskap Steinar Torsvik Sikkerhetsleder

Stikkord: BKK-konsernet Definisjon av ”sikkerhet” i BKK Sikkerhetsarbeidet i BKK-konsernet Sikkerhetspolitikk Organisering av sikkerhetsarbeidet Opplæring og eksempler på andre gjennomførte tiltak Oppfølgning / internkontroll Utfordringer

BKK-konsernet BKK AS Konsernsjef Staber Forretningsutvikling Kommunikasjon Økonomi Organisasjon Forretningsområde Energi Forretningsområde Nett Forretningsområde Kunde BKK Produksjon AS (100 %) BKK Nett AS (100 %) BKK Marked AS (100%) BKK Rådgiving AS (100 %) BKK Kundeservice AS (100 %) BKK Varme AS (51 %) Vestnorsk Enøk AS (90 %)

Tilknyttede selskaper Tafjord Kraft AS (43,12 %) Tafjord Mimer AS (28,75 %) Sogn og Fjordane Energi AS (38,51 %) Sunnfjord Energi AS (37,45 %) Sognekraft AS (44,44 %) Fjordkraft AS (48,85 %) Småkraft AS (20 %) Sund Energi AS (42,92 %) Sunnhordland Kraftlag AS (33,44 %) Himal Power Ltd. (23 %) Lalitpur, Nepal Gasnor AS (20 %)

Virksomhetsområder Kjernevirksomhet: produksjon, omsetning og transport av kraft Salg av boligalarm, bredbånd, bredbåndstelefoni, kabel-tv, enøk-rådgiving og fjernvarme Salg av rådgivings- og entreprenørtjenester til næringslivet

Menneskene 952 årsverk (1005 ansatte) 21 prosent kvinner 27 lærlinger Gjennomsnittsalder: 47 år

Vårt verdigrunnlag Verdiskapende Samfunnsansvarlig Offensiv Pålitelig

Definisjon av sikkerhet. I BKK har vi organisatorisk skilt mellom ”Safety” og ”Security”. Denne formen for sikkerhet omfatter ikke HMS Denne form for sikkerhet defineres i BKK som: Forhold som berører nasjonal sikkerhet Vern av BKKs materielle verdier og forretningsmessige interesser Forebyggende beredskapstiltak Sikkerhet knyttet til elektronisk kommunikasjonsnett og –tjenester Vern av personopplysninger

Sikkerhet er kultur ”80 prosent av all sikkerhet består av kultur og holdninger. I en slik virkelighet hjelper det ikke med all verdens tekniske tiltak, om man ikke har de grunnleggende forutsetningene til stede”

BKKs sikkerhetspolitikk struktur og gyldighet Består av: Sikkerhetspolitikk (overordnet) Sikkerhetsretningslinjer Krav, prosedyrer og rutiner Gjelder for alle ansatte, innleide og leietakere

Sikkerhet, helhetstenkning

BKKs sikkerhetspolitikk (overordnet), stikkord Organisering og ansvar Klassifisering, gradering og autorisering Informasjonssikkerhet Fysisk og teknisk, miljømessig sikkerhet Personellsikkerhet ( pålitelighet, kvalifikasjoner ) Administrativ / forretningsmessig kontinuitet og beredskap Etterlevelse av sikkerhetskrav

Sikkerhetsorganisasjon BKK

IKT-sikkerhet Sentral IT-seksjon Brukersystemer og brukere Systemer Kompetanse Rutiner Brukersystemer og brukere

Sikringstiltak: Gjennomføring og oppfølgning av ROS Etablering av behandleravtaler. Etablering av avtaler som omfatter konsulenter Besøksrutiner, adgangskontroll / begrensning, ID-kort IKT-sikkerhetstiltak Videoovervåkning Opplæring Administrative beredskapsplaner og øvelser System for rapportering av sikkerhetshendelser /-brudd

Eksempel på sikringstiltak (1) Opplæring Generell opplæring av ledere Generell opplæring av alle medarbeidere Spesialopplæring av medarbeidere, eks: De som behandler opplysninger om egne ansatte Verneombud De som behandler kundedata (2)

Eksempel på sikringstiltak (2) System + akseptert rutine

Oppfølgning / internkontroll: Egen sikkerhetshåndbok i internkontrollsystemet: Oppslagsverk Rutiner, prosedyrer og bestemmelser Rapportering og oppfølgning av avvik Jevnlige møter i sikkerhetsforumet

Det vi frykter: Personopplysninger på avveier Økonomisk tap Tap av kunder Omdømme

Utfordringer: Kultur, holdninger Kunnskap, teknologi Interressen for sikkerhetsarbeidet

Takk for oppmerksomheten!

Gruppeoppgave: Dere arbeider i en bedrift som håndterer mye informasjon om privatkunder i tillegg til opplysninger om egne ansatte. Bedriften ser farene med dette i forhold til Personopplysningsloven og ønsker å lage en temadag der de ansatte informeres om farer som lurer og hvordan en skal sikre seg best mulig mot brudd på lovens bestemmelser. Lag programmet for temadagen og diskuter hva som bør prioriteres.