Grunnfondsseminar Oslo, 21. september 2005
Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje største by-region ( ca innbyggere) –Sandnes er landets raskest voksende by •Regionen er meget ressurssterk –Personinntekt, sysselsetting, kompetanse •Stabile rammebetingelser
Sterk vekst i et godt marked 1876Banken etableres 1994Nye langsiktige mål: Stor regionbank, mellomstor nasjonal bank Strategi: Utlånsbasert vekst, etablering av næringslivsbank, fullservicebank i Stavanger 1995Børsnotering av grunnfondsbevis, banken får eiere 1997Kjøp av NOR’s portefølje i Stavanger 1997Etablering av ”Bank Direkte” 2003Kjøp av Acta Bank ASA * = per Q2 2005
Vekststrategi KORTSIKTIGE UTFORDRINGER •Press på rentenetto og lønnsomhet •Hyppige emisjoner presser EK-avkastningen •Innskuddsdekningen og funding for øvrig MÅL •Sikre strategisk posisjon i et spennende marked •Stor nok i balanse •Større kundebase
Sterk vekst i utlån og innskudd % viser årlig vekst i utlån (2005 er annualisert) * = per Q NOK milliarder
Press på innskuddsdekningen * = per Q2 2005
God og stabil soliditet 2005 er eks. opptjent overskudd
Variert finansiering med lang løpetid •NOK 693 mill. i ubenyttede trekkrettigheter •Ytterligere 125 EUR signert i august (5-års syndikatlån) Gjeld og egenkapital i % av FK per Forfallsoversikt per
Diversifisert utlånsportefølje - men spesialist på finansiering av eiendom
Lav andel misligholdte lån * = per Q NOK mill.
Lave tap – solid og ukomplisert låneportefølje * = per Q NOK mill.
God underliggende inntektsvekst Andre inntekter % av totale inntekter: NOK mill.
Rentenetto NOK mill.
Kontrollert kostnadsutvikling * = per Q NOK mill.
Resultat etter skatt * = per Q NOK mill.
Høyt resultat per årsverk NOK mill. * = Q2 05 annualisert *
Høy og stabil egenkapitalavkastning Fortrinnsrettsemisjoner Målsetting: 6% over risikofri rente (3 år stat), etter skatt
Investorer som har rebalansert ved utbytteutbetaling og emisjoner har i gjennomsnitt oppnådd 20,5% årlig avkastning siden første emisjon i 1995! Høy totalavkastning SADG NOK Indeks (100 per okt. 1995)
Volum og kursutvikling SADG per
20 største eiere SADG
Status 2005 •3. største privatbank og nest største næringslivsbank i Stavanger-regionen •ca. 20% markedsandel •Bank Direkte med nasjonal distribusjon • privatkunder (hvorav i Oslo-regionen) og næringslivskunder •106 årsverk •20 milliarder NOK i forvaltningskapital •SSB har en betydelig strategisk verdi •De strategisk målene vi satte oss i 1994/95 er nådd med god margin
Veien videre •Uavhengig •Høyere utlånsvekst enn totalmarkedet •Selge flere produkter til våre eksisterende kunder •Bredere produktspekter •Satsing på spare og investeringsløsninger •Salg salg salg •Nettverk nasjonalt og internasjonalt •Opportunistisk og tilpasningsdyktig •Kundeorientering, kvalitet og beslutningsdyktighet