Hvordan lede/følge opp geografisk spredte team?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Liv til vekst Del 1 Fra forbrukere til disipler Eddie Gibbs: Ministry Categories 2 Paid Staff 2% Ministry of the “laity” in the church 18% Laity who.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Influensavaksinering Norge henger etter
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
IKEA for de mange mennesker
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Velkommen! 4/4/2017.
Verdibasert ledelse gjennom vennskap, kunnskap, klokskap, lidenskap … og litt galskap Foredrag ved hotelldirektør & entusiast – AGNES BERNTSEN – Strand.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Event som strategisk virkemiddel
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lede/følge opp geografisk spredte team? Jan Bjørneboe 2010 Bergen Maritime Personal Forum

ISS i verden Omsetning 2009: ca 79 milliarder, 540 000 ansatte Land: 52 land i Europa, Asia, Sør-/Nord-Amerika, Australia og USA Hovedkontor: København ISS Norge: 14 000 ansatte, 6,2 mrd. Kr Catering, Sikkerhet, Eiendom, Kontorstøtte, Renhold, Bemanning, Facility Management

Endringer i arbeidsklima 1980-2010 Hurtighet Informasjonsmengden Lønnsomhetskrav IT Graden av selvrealisering Fokus på lønnsomhet

Hva ser du i speilet? Deg selv! Fint. Hvordan Fremstår Du som leder?.

Svineinfluensa En million doser igjen på lager. Løp og kjøp!

…dommedag er avlyst… Svineinfluensa Finanskrise

”Verdensmester er ikke noe du er. Det er noe du har vært Hvil aldri på dine laurbær… ”Verdensmester er ikke noe du er. Det er noe du har vært – eller kan bli.” Hans Trygve Kristiansen, tidl. skøytetrener

Ledelse i praksis Organisasjonsstruktur Lederkjede Rabattkjede 100% Ledergruppe 100% Divisjonsledelse 100% Regionsledelse 100% Avdelingsledelse 100% Servicemedarbeider 100% Rabattkjede 100% 90% 80% 70% 60% 50%

Ledelse over store geografier… Top Management Conference Internasjonale retningslinjer LOS i Norge Transformerer internasjonale retningslinjer til ”norsk” LOS i regioner LOS i avdelinger LOS for servicemedarbeidere KUNDEN

LOS i et historisk perspektiv 1988 - Kvalitet-holdningsskapende arbeide 1990 - Kvalitetsmålsetting innføres 1993 - Totalkvalitet – TQM-begrepet lanseres 1994 - ISO-9002 sertifisering (1 mrd. Kr) 1996 - Relasjonsbygging 1997 - ISS vinner BI’s Norsk Kundebarometer 1998 - Vinner av NHO’s opplæringspris 1998 1999 - Kvalitetsåret - Lanserer Verdiprosessen (2 mrd. Kr) 2000- Kvalitetsåret fortsetter 2001- Verdibasert ledelse 2002 – Stø kurs mot 2005 med økt fokus på ledelse(3 mrd. Kr) 2003- Ledelse for trivsel 2004 – KISS- Kunder i ISS 2005 – Kunder og videre strategier 2007 – Ett hus-en kurs, felles kultur og verdier 2011 – The ISS Way (6,3 mrd. Kr.)

Hva gjør vi på en LOS samling… Ca. 1000, hvor av de lavere mellomledere er de viktigste Alltid ett tema forankret i strategien Kontinuitet Mye interne krefter, men regi av et eventfirma Humor Film Gjester Etterarbeide

ISS University Alt henger sammen med alt… Step 6 – Ledelse i ISS/AFF Step 5 - Kontraktssjefsutdannelse Step 4 – Jeg som leder, -rollen som coach/BI Lederprogrammer Kundeprogrammer Step 3 – Spesialprogrammer Step 2 - Lederskolen KONTINUERLIGE PROSESSER Verdier i ISS Ledelse i ISS Kunder i ISS Adm: HUMAN RESOURCE - ADMINISTRASJON - ØKONOMI - IT - KVALITET Fag: RENHOLD - CATERING - SIKKERHET - EIENDOM - KONTORSTØTTE BASISS – INTRO FOR NYANSATTE LEDERE

Leder- samling

Spesielle tiltak for å bygge felles kultur Rekrutterer ledere primært fra egne rekker Verdier, Ledelsesprinsipper, Visjon BasISS–introkurs for alle nye ledere/ KL deltar Felles lederkurs – seks stykker Felles trivselsundersøkelse Like måleparametre innen HR og økonomi Kompetansepyramiden gjelder for hele konsernet Felles kundeundersøkelse Årlig felles lederevaluering Felles HR-verktøy Event: Ledelse Og Strategi- LOS

Hurra! Jeg trives!

Få inn det rette laget i bussen din… …og behold dem der…

…det Skal Være Vondt Å miste En Kollega.

Kultur/stammetilhørighet er sterk i vinnerbedrifter

Konkurransen øker og konkurrentene blir hele tiden bedre, men vinnerbedriften ligger hele tiden i front

… det kan av og til bli ensomt å jobbe alene…. … dersom du ikke har noe til felles med andre kollegaer

Ledelse i gode og onde dager Effektiv ledelse Leadership Intellektuell stimulering. Være rollemodell Sette kurs, skape endring Inspirerer Innovasjon/nytenkning Være coach Bry seg om kunden Management Produksjon, nedbem., passe på lover og regler, avdekker avvik og handler ut fra dette Aktiv ledelse

… Å vinne! Ledere Ledere oppgraderer teamet sitt hele tiden og bruker alle møter som en anledning til å evaluere, coache og bygge opp selvtilliten Ledere sørger for at de ansatte ikke bare ser målene og strategiene, men at de også lever og ånder for dem Ledere kommer under huden på alle og utstråler positiv energi og optimisme Ledere skaper tillit gjennom oppriktighet, åpenhet og anerkjennelse Ledere feirer

… Å vinne! Jack Welsh 4 E’er + P i lederskapet E P Energi Energisk (evne til å gjør andre energiske) Effektive beslutninger (skjære igjennom) Eksekvering P Pasjon

Ta en ”timeout”… Overblikk Ideer Visjoner Tanker Historie Fremtid Nå - situasjon Ønsket situasjon Nærhet

Jobb hardt med lederne TRENING UBEVISST KOMPETENT KUNNSKAPS- TILFØRSEL ”BEVISSTHETSTRAPPEN” innen ledelse TRENING UBEVISST KOMPETENT KUNNSKAPS- TILFØRSEL BEVISST KOMPETENT AHA- OPPL. BEVISST INKOMPETENT UBEVISST INKOMPETENT

Vinnere fokuserer… Har Gode Dårlige Har Ikke

Vinnerbedrift

The Ritz-Carlton - Vinnerbedrift You are, ladies and gentlemen, serving ladies and gentlemen. 99% tilfredse, 80% veldig tilfredse. 2000 dollars Første års ledere ca. 300 timer opplæring

Vinnerbedrift

Omdømmet i vinnerbedrifter Foredrag Positiv medieomtale Intern stolthet Uniformering og design Suksesshistorier i Facility Høy leveransekvalitet Profesjonell opptreden Bygge kunnskap om ISS Kundeseminarer Allianser Ambassadørkunder Tilfredse kunder Fagpresse Sponsing Aktiv bruk av lokalpresse Servicehelter Events Reklame Lobby Tilfredse medarbeidere Synliggjøre tjenestespekter

Gammel og ny modell Praktiske gjennomførere Aggressive entrepenører Tradisjonell modell Ny lederrolle Førstelinje- ledere Praktiske gjennomførere Aggressive entrepenører Mellom- ledere Administrative kontrollere Supporterende trenere Topp- ledere Inspirerende ledere Ressursfordelere

Over/underordnet Partner Detaljstyring Rammestyring Posisjon gir Tidligere Nåtid Over/underordnet Partner Detaljstyring Rammestyring Posisjon gir autoritet Kompetanse gir autoritet Lydighet Engasjement

Tidsfellen Tidsakse ledelse Start Mål Tidsakse medarbeidere

…kjenner våre 14 000 ansatte til visjon og verdier?

Bedriftskultur-måling Analyse Resultat/ kontroll Ide og ressurs Tiltak Oppgave trivsel Person Mistrivsel

Delegering 1) Velger riktig person til å gjennomføre oppdraget 2) Deleger NÅ for å spare tid. 3) Gjør målet tydelig. 4) Overlater all informasjon. 5) Setter tidsfrist 6) Lager en prosjektplan og følger den. 7) Er tilgjengelig. 8) Tar på seg ansvaret, men gir æren til den som har gjort jobben.

Kan man måle en bedriftskultur? Medarbeidertilfredshet Sykefravær Medarbeiderturnover Lederturnover Obligatorisk opplæring Arbeidsplassundersøkelser Antall ledere på lederutvikling Antall medarbeidere med riktig kompetanse Midlertidig ansettelser

Assosiasjoner/hvor vil jeg jobbe? Kosmetikk Body Shop Disney Tegneserier Harley- Davidson Motorsykler We create happiness Trygge produkter Det frie liv SAS Flyselskap Nike Sportsklær McDonald’s Fast food Familie- verdier ???? Vinner Coca-Cola Cola CNN Nyheter ISS Renhold Verdens nyhetsleder Facility Services Amerikansk livsstil

Oppsummert Å ha noe å tro på (verdigrunnlag) Slik behandler vi kunder Slik behandler vi medarbeidere Slik gir vi service Slik er våre ledere Slik kjører vi medarbeidersamtale Slik evaluerer vi våre ledere Slik evaluerer vi våre medarbeidere i ISS Slik evaluerer våre medarbeidere ISS Slik rekrutterer vi Slik trener vi

Hva vil jeg personlig fokusere på for å skape en vinnerkultur?? Mye og synlig ledelse Klare mål og god måloppfølging Høyt informasjonsnivå Lytte til medarbeidere Godt humør Følge nøye med på omverdenen Ikke bli engstelig Fortsette med nytenkning Tenke strategisk i det operative Pasion og feiring

Funky business Beveg deg Beveg deg raskt Beveg deg nå