Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
En innføring i boligmarkedet i Oslo
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Kjøpe bolig – noen kjøpsråd fra en selger. Generelle erfaringer med transaksjoner i eiendomsmarkedet •Transaksjonskostnadene er høye •Eiendomsmeglere.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Forretningsideer & Markedsanalyser
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Øving 1 - Forretningsideen
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
WLAN meg her og WLAN meg der
1 Kap. 47 – Online Retail Shopping – Physical Items How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kap. 4 – Cases of Formalization
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
SmartSwap.
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 47 – Online Retail Shopping – Physical Items
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Står kolonialen igjen på perrongen?
The Gains from International Trade
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Dynamisk DNS registrering for Windows 10
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Utskrift av presentasjonen:

Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”

Internett bank  Formalisert anvendelse  Lite inndata  Automatisering av eksisterende tjenester  Store fordeler allerede i dag  Nye muligheter?

Nye muligheter?  Automatisk regnskap/budsjett  Automatisk rådgiving  Banken kan velge tjenesteleverandør for oss (strøm, mobil…)  ….  Underlig at så få satser på dette

Automatisk aksjemegler  Tidligere brukte meglerne mye tid på å håndtere kjøp og salg av aksjer  I dag kan kunden kjøpe selv (med meget lav kurtasje)  Eller kjøpet kan foretas av en robot (kjøp aksjer til snittpris )  Noen roboter utnytter små variasjoner i kursene og generer et stort antall salg og kjøp. Ideen er å tjene påkjøp/salg uten å eie aksjer  Ingen framtid å være aksjemegler i dag.  Kan vi tenke oss roboter også for kjøp av hus og leiligheter?

Reisebyrå  Tjenester:  Råd  Informasjon  Bestilling  Forsikring  Betaling  Klare fordeler på nettet allerede i dag  Nye muligheter?

Fordeler/ulemper  Fordeler nett:  Lave gebyrer  24 timer i døgnet, hjemmeifra  Kombineres med annen informasjon  Fordeler (manuelt) reisebyrå:  Råd (”dette er et bra hotell”)  Unngår å måtte søke selv (tidsbesparende?)  Kan nettet bli bedre?  Finne beste tilbud?  Gi råd automatisk?

Kan datamamaskinen takle dette  Vi er en familie på 4, 2 voksne og 2 barn 5-12 år, som vil ha en ikke for dyr badeferie i syden i skoleferien.  Et par som kan tenke seg en storbyferie i Europa fra torsdag til søndag, ikke Paris eller London.

Internett valg  Stem hjemmefra, gjerne i pysjamasen  Fordeler:  Slipper å møte opp i et valglokale  Enkel opptelling  Bedre valgdeltagelse?  Enklere for funksjonshemmede  Ulemper:  Ikke nødvendigvis alene (kan bli presset til å stemme, kjøp og salg av stemmer)  Er systemet sikkert nok?  Hvem skal vurdere sikkerheten?  En stor svakhet:  Velgerne vil ikke ha rutine i bruk av systemet, da kan de lett lures

Salg av (fysiske) produkter  Katalogsalg/postordresalg har en lang historie, spesielt i USA (fra Sears and Roebuck til eBay, fra 1894 til i dag, m.fl.)  Med Web kan vi gi mye informasjon (nesten gratis)  Billig og effektivt  Gi dynamisk informasjon (pris, lager)  Elektronisk/automatisk ordremottak  Elektronisk reklame (banner annonser)

Fordeler  Stort vareutvalg, bedre enn i din lokale butikk  Enklere å sammenligne priser  Mye informasjon om produktet  Lavere kostnader enn i butikk (?)  Men:  Vi kan ikke ta med produktet  Vi må vente på å få dette  Produktet må transporteres

Transport  Stort problem  Med vanlige butikker ordner kunden dette selv  Her må vi ”til døren”  Postverket, egne fraktleverandører  Pakkes og sendes – kostbart  Kan sende rett fra lager  Rett fra produsent, kunden vil da kunne få flere pakker  Reverserbar logistikk er et stort problem  Landegrenser, tollbarrierer

Service  Ved Internett kjøp må vi sende inn produktet om vi angrer eller om det er feil  Men de fleste Internett butikker innser at dette er et svakt ledd, derfor satser de alt på å gi god service her.

Andel internettsalg  Hvor stor del av alt salg går over Internett i dag i vestlige land?  5 %

Konkurransesituasjonen  Tiltak for å binde kunden i den fysiske verden:  Differentiation. Concentrating on a narrower market segment, for example, parts for veteran cars.  Different product specter, but also variations on models and packaging. A product found in one store may not exactly match a product in another.  Different service level, from personal service to do-it-yourself.  Different store layout so that shopping will be easier for the customer in a store she knows. On the Internet the user will operate faster with a well-known interface.  Proprietary charge cards, so that returning to this store may represent a saving.  Retaining customer data, making it more convenient to shop from a store that has all details of names, addresses, etc.  The use of sales, coupons, charge card rebates, and time- dependent pricing to make direct price comparisons difficult.  Mailing of coupons and special offers to customers.

Konkurransesituasjonen på Web  Kanskje tøffere enn i den fysiske verden  Globalt marked  Lett for kunden å gå til en ny site  Eller er det det?  På nettet er konkurrenten et ”klikk unna”, men i varehuset kan han ligge vegg i vegg  Kunden kan ”bindes” også på Web

Sammenligning online/fysisk butikk  Hva er fordelene med Web?  Hva er fordelene å ha en fysisk butikk?  Stikkord:  lokasjon, finne butikken, tilgjengelighet, lager, produktpresentasjon, søking, produktinformasjon, betaling, forsendelse, forsinkelser, hva får kunden, kundeprofil, kundelojalitet

Tre faktorer  Kopivariasjon:  Likheten mellom objekter av samme produkt  Fysisk faktor:  Betydningen av et fysisk produkt  Leveringsfaktor  Kostnader ved levering

Eksempler ProductCopy variation Physical factor Delivery factor Music (CD)0Low0 or low Software000 or low Computers0Low Daily disposable contact lenses0High/lowLow BooksLowLow/med.Medium Toys0 or lowMedium Car parts0 or lowLowMedium Clothes and shoesPossibleHighMedium FlowersHigh Medium FurniturePossibleHigh CarsLowHigh Groceries, industrial products00High Groceries, natural productsHigh

Ut fra dette, hva passer for Web?  Gitt at vi snakker om fysiske produkter:  Musikk som CD  Bildeler  Datautstyr  Sko  Elektroartikler (kjøleskap, komfyrer,..)  Blomster

Men  Selv med odds i mot kan en klare å etablere tjenester, men da må alt gjøres rett.  Eksempel: Tesco  Egne, opplærte, “plukkere” (tar varene fra hyllene)  Opplærte sjåfører  Butikk i nabolag, korte transportavstander  Kunder: mindre bedrifter (som barnehager), folk som må være hjemme (mange eldre)

Nettauksjoner  Stor gjennomslagskraft på nett  eBay gikk foran, siden er mange kommet til  mye brukt spesielt i USA

Diskusjon  Hva er fordelen/ulempene med å ha auksjoner på nettet?  Et svar:  Automatisk løsning  Multimedia i presentasjon av objekter  Kan ikke ta og føle på  Transport  Stole på selger  Stole på at automatikken fungerer (f.eks. i budrunden)

Finn.no  Leiligheter  Eiendommer  Kjøretøy  Diverse varer  Automatisk system  Utnytter Web-mulighetene (bilder, pdf)  Billig  Stor suksess

Finn har gjort mye riktig  Tekst, bilder og dokumenter  God serverkapasitet (akseptable responstider)  Annonsepris avhengig av prisen på det du selger, fra gratis og oppover  Har klart å bli en standard for bolig, i stor grad også for bil.