Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kap. 47 – Online Retail Shopping – Physical Items

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kap. 47 – Online Retail Shopping – Physical Items"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kap. 47 – Online Retail Shopping – Physical Items
How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

2 Salg av (fysiske) produkter
Katalogsalg/postordresalg har en lang historie, spesielt i USA (fra Sears and Roebuck til eBay, fra 1894 til i dag, m.fl.)

3 Nettsalg På nettet kan vi gi mye informasjon (nesten gratis)
Billig og effektivt Gi dynamisk informasjon (pris, lager) Elektronisk/automatisk ordremottak Elektronisk reklame (banner annonser)

4 Fordeler Stort vareutvalg, bedre enn i din lokale butikk
Enklere å sammenligne priser Mye informasjon om produktet Lavere kostnader enn i butikk (?) Men: Vi kan ikke ta med produktet Vi må vente på å få dette Produktet må transporteres

5 Transport Stort problem Med vanlige butikker ordner kunden dette selv
Her må vi ”til døren” Postverket, egne fraktleverandører Pakkes og sendes – kostbart Kan sende rett fra lager Rett fra produsent, kunden vil da kunne få flere pakker Reverserbar logistikk er et stort problem Landegrenser, tollbarrierer NB! Jo mer vi kjøper på nett jo enklere vil det bli å sende og fortolle varer, EU forsøker å gjøre noe her

6 Service Ved Internett-kjøp må vi sende inn produktet om vi angrer eller om det er feil Men de fleste Internett butikker innser at dette er et svakt ledd, derfor satser de alt på å gi god service her.

7 Andel internettsalg Hvor stor del av alt salg går over Internett i dag i vestlige land? 20 % (opp fra 5% for få år siden) Her er alt med, inklusive tjenester (som billetter) I USA merker kjøpesentrene press fra netthandel Amazon satser sterkt i dette markedet

8 NB! Kun kjøp av fysiske produkter

9 NB! Kun kjøp av fysiske produkter

10 Konkurransesituasjonen
Tiltak for å binde kunden i den fysiske verden: Differentiation. Concentrating on a narrower market segment, for example, parts for veteran cars. Different product specter, but also variations on models and packaging. A product found in one store may not exactly match a product in another. Different service level, from personal service to do-it-yourself. Different store layout so that shopping will be easier for the customer in a store she knows. On the Internet the user will operate faster with a well-known interface. Proprietary charge cards, so that returning to this store may represent a saving. Retaining customer data, making it more convenient to shop from a store that has all details of names, addresses, etc. The use of sales, coupons, charge card rebates, and time-dependent pricing to make direct price comparisons difficult. Mailing of coupons and special offers to customers.

11 Konkurransesituasjonen på nett
Kanskje tøffere enn i den fysiske verden Globalt marked Lett for kunden å gå til en ny site Eller er det det? På nettet er konkurrenten et ”klikk unna”, men i varehuset kan han ligge vegg i vegg Kunden kan ”bindes” også på nett

12 Sammenligning online/fysisk butikk
Hva er fordelene med nettet? Hva er fordelene å ha en fysisk butikk? Stikkord: lokasjon, finne butikken, tilgjengelighet, lager, produktpresentasjon, søking, produktinformasjon, betaling, forsendelse, forsinkelser, hva får kunden, kundeprofil, kundelojalitet

13 Tre faktorer Kopivariasjon: Fysisk faktor: Leveringsfaktor
Likheten mellom objekter av samme produkt Fysisk faktor: Betydningen av et fysisk produkt Leveringsfaktor Kostnader ved levering

14 Eksempler Product Copy variation Physical factor Delivery factor
Music (CD) Low 0 or low Software Computers Daily disposable contact lenses High/low Books Low/med. Medium Toys Car parts Clothes and shoes Possible High/medium/low Medium/low Flowers High Furniture Cars Groceries, industrial products Groceries, natural products

15 Ut fra dette, hva passer for nettet?
Gitt at vi snakker om fysiske produkter: Musikk som CD, men vil bli erstattet av streaming og nedlastning. Bildeler Datautstyr Sko Elektroartikler (kjøleskap, komfyrer,..) Blomster

16 Nettauksjoner Stor gjennomslagskraft på nett
eBay gikk foran, siden er mange kommet til mye brukt spesielt i USA

17 Miniøving Hva er fordelen/ulempene med å ha auksjoner på nettet?
Et svar: Automatisk løsning Multimedia i presentasjon av objekter Kan ikke ta og føle på Transport Stole på selger Stole på at automatikken fungerer (f.eks. i budrunden)

18 Finn.no Leiligheter Eiendommer Kjøretøy Diverse varer
Automatisk system Utnytter Web-mulighetene (bilder, pdf) Billig Stor suksess

19 Finn har gjort mye riktig
Tekst, bilder og dokumenter God serverkapasitet (akseptable responstider) Annonsepris avhengig av prisen på det du selger, fra gratis og oppover Har klart å bli en standard for bolig, i stor grad også for bil. Men merker konkurranse fra andre, som Facebook

20 Nye tjenester Privattaxi (f.eks. Uber)
Privat utleie av rom (airbnb) – bed & breakfast Utlån av verktøy, m.m.


Laste ned ppt "Kap. 47 – Online Retail Shopping – Physical Items"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google